• Anonym (frun)
    Äldre 23 Oct 22:39
    4565 visningar
    12 svar
    12
    4565

    nekad adoption

    För att göra en lång historia kort:
    Mitt ex misshandlade mig i 5 år (ja himla dumt att inte lämna före, jag vet), vi fick ett barn tillsammans. När jag lämnade mannen så drog han och sade att han inte hade möjlighet att träffa vårt barn längre. Jag trodde att han skämtade men så blev det, inte ens ett födelsedagskort fick hon. Anmälde honom för kvinnofridskränkning men förundersökningen lades ner.

    Jag träffade ett år senare en underbar man som tog till sig barnet som sitt, vi gifte oss och skaffade ett barn till tillsammans. Han vill såklart att båda barnen ska känna sig lika älskad och som ett led i det så ansökte han om adoption på mitt äldsta barn. Bio-pappan motsatte sig adoptionen med motiveringen att JAG inte hade skickat bilder på barnet och att han inte vågade ta kontakt med hen.

    Nu fick vi domen, jag förstod att adoptionen inte skulle gå igenom för det brukar de inte göra om bio-pappan motsätter sig. Det jag däremot blev chockad över var förklaringen:
    Att JAG som mamma hade varit för passiv i relationen mellan barnet och bio-pappan! Jag har haft kontakt med soc tidigare om att jag ville få till nån form av kompromiss, men det ville inte han. Skulle jag då alltså frivilligt ta kontakt med mannen som misshandlat mig systematiskt i flera år????

    Vet inte vad jag vill med inlägget men är bara så chockad och ledsen.         

  • Svar på tråden nekad adoption
  • Anonym (:()
    Äldre 23 Oct 22:52
    #1

    Vad tråkigt!
    Jag tror ändå att det viktiga när din dotter blir äldre är att veta att hennes nya pappa försökte adoptera henne. I detta fall är det nog faktiskt tanken som är viktigast. I övrigt så skiljer sig ju inte vardagen åt i ert hem om hon är adopterad på pappret eller inte. Det är mest vad gäller arv som det spelar in, men på så vis får hon ju ärva sin biologiska pappa, och hennes nya pappa kan skriva in henne i ett testamente.

  • sär skrive­n
    Äldre 23 Oct 22:54
    #2

    Du verkar till en början ha varit inställd på att de skulle ha kontakt... Anmälde du honom som hämnd för att han inte ville träffa henne?


    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym (frun) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 23:02
    #3
    Anonym (:() skrev 2013-10-23 22:52:05 följande:
    Vad tråkigt!
    Jag tror ändå att det viktiga när din dotter blir äldre är att veta att hennes nya pappa försökte adoptera henne. I detta fall är det nog faktiskt tanken som är viktigast. I övrigt så skiljer sig ju inte vardagen åt i ert hem om hon är adopterad på pappret eller inte. Det är mest vad gäller arv som det spelar in, men på så vis får hon ju ärva sin biologiska pappa, och hennes nya pappa kan skriva in henne i ett testamente.

    Nej, just nu skiljer det ingenting, men man vet ju inte vad som kan hända. Jag kanske dör i en bilolycka imorgon, vad händer då? Testamente har båda skrivit och skyddar barnen så gott vi kan.
  • Anonym (frun) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 23:05
    #4
    sär skriven skrev 2013-10-23 22:54:59 följande:
    Du verkar till en början ha varit inställd på att de skulle ha kontakt... Anmälde du honom som hämnd för att han inte ville träffa henne?

    Ja jag tyckte att de skulle ha kontakt, det är ju det normala när man skiljer sig, och jag ville försöka vara normal till varje pris då. Så här i efterhand kan jag inte förstå hur jag kunde vara så korkad att jag kunde lämna hen obevakad med honom.
  • sär skrive­n
    Äldre 23 Oct 23:07
    #5
    Anonym (frun) skrev 2013-10-23 23:05:29 följande:

    Ja jag tyckte att de skulle ha kontakt, det är ju det normala när man skiljer sig, och jag ville försöka vara normal till varje pris då. Så här i efterhand kan jag inte förstå hur jag kunde vara så korkad att jag kunde lämna hen obevakad med honom.
    Nej vet du, det låter som ett jävla lustigt sätt att tänka. Och att en evighet senare, efter att ha försökt etablera kontakt mellan honom och dottern,  som hämnd, anmäla honom för kvinnofridskränkning, verkar inte helt logiskt heller faktiskt.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym (frun) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 23:11
    #6
    sär skriven skrev 2013-10-23 23:07:15 följande:
    Nej vet du, det låter som ett jävla lustigt sätt att tänka. Och att en evighet senare, efter att ha försökt etablera kontakt mellan honom och dottern,  som hämnd, anmäla honom för kvinnofridskränkning, verkar inte helt logiskt heller faktiskt.

    Nej jag anmälde honom tre månader senare, när jag hade tagit mod till mig, jag fortsatte då att hämta och lämna barnet hos pappan. Och, ja det låter väldigt konstigt för någon som inte blivit utsatt för våld i hemmet men man blir hjärntvättad.
  • sär skrive­n
    Äldre 23 Oct 23:15
    #7
    Anonym (frun) skrev 2013-10-23 23:11:08 följande:

    Nej jag anmälde honom tre månader senare, när jag hade tagit mod till mig, jag fortsatte då att hämta och lämna barnet hos pappan. Och, ja det låter väldigt konstigt för någon som inte blivit utsatt för våld i hemmet men man blir hjärntvättad.
    Varför tror du att jag inte blivit det? För att jag tycker du har agerat underligt? Jag tyckte det lät konstigt att du först arbetar för att etablera en kontakt mellan honom och dottern, när han inte vill så anmäler du honom istället.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym (frun) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 23:23
    #8
    sär skriven skrev 2013-10-23 23:15:12 följande:
    Varför tror du att jag inte blivit det? För att jag tycker du har agerat underligt? Jag tyckte det lät konstigt att du först arbetar för att etablera en kontakt mellan honom och dottern, när han inte vill så anmäler du honom istället.

    Du kan tro det om du vill. Funderar på om vi ska överklaga men vet inte om det är någon ide. Kanske kan fråga en annan kvinna som jag vet gjort en anmälan (ioförsig nerlagd den med) mot honom, och även hänvisa till att han har en "vanlig" misshandelsdom mot sig. Om det är så att tingsätten misstänkte som du att min anmälan gjorts för att misstänkliggöra honom så kanske det kan styrka min rädsla och ovilja att ta kontakt med honom.
  • sär skrive­n
    Äldre 23 Oct 23:30
    #9
    Anonym (frun) skrev 2013-10-23 23:23:21 följande:

    Du kan tro det om du vill. Funderar på om vi ska överklaga men vet inte om det är någon ide. Kanske kan fråga en annan kvinna som jag vet gjort en anmälan (ioförsig nerlagd den med) mot honom, och även hänvisa till att han har en "vanlig" misshandelsdom mot sig. Om det är så att tingsätten misstänkte som du att min anmälan gjorts för att misstänkliggöra honom så kanske det kan styrka min rädsla och ovilja att ta kontakt med honom.
    Nej, det var inte så jag menade. Det tror jag inte. Jag förstår inte varför du skulle sitta i en anonym tråd och ljuga ihop en femårig misshandel. Men i din trådstart lät det som att anledningen till att du slutligen anmälde var ren hämnd.

    Tyvärr är jag rädd att dina chanser är ganska små.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym (frun) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 23:39
    #10
    sär skriven skrev 2013-10-23 23:30:23 följande:
    Nej, det var inte så jag menade. Det tror jag inte. Jag förstår inte varför du skulle sitta i en anonym tråd och ljuga ihop en femårig misshandel. Men i din trådstart lät det som att anledningen till att du slutligen anmälde var ren hämnd.

    Tyvärr är jag rädd att dina chanser är ganska små.

    Anledningen till att jag anmälde var främst för att nästa kvinna som han skulle slå kanske kunde ha nytta av min anmälan, tyvärr så hjälpte inte det nästa kvinna att få en fällande dom men hon kände sig i alla fall trodd av polisen och det gör otroligt mycket för självkänslan när man sitter och ska beskriva fall för fall om hur han slår, spottar, våldtar.

    Jag tror också att chansen inte är stor, men om anledningen till avslag enbart är att jag har varit passiv och jag lyckas bevisa att jag är rädd för biopappan så borde det väl vara ett giltigt skäl till att jag varit passiv?  
  • sär skrive­n
    Äldre 23 Oct 23:40
    #11
    Anonym (frun) skrev 2013-10-23 23:39:32 följande:

    Anledningen till att jag anmälde var främst för att nästa kvinna som han skulle slå kanske kunde ha nytta av min anmälan, tyvärr så hjälpte inte det nästa kvinna att få en fällande dom men hon kände sig i alla fall trodd av polisen och det gör otroligt mycket för självkänslan när man sitter och ska beskriva fall för fall om hur han slår, spottar, våldtar.

    Jag tror också att chansen inte är stor, men om anledningen till avslag enbart är att jag har varit passiv och jag lyckas bevisa att jag är rädd för biopappan så borde det väl vara ett giltigt skäl till att jag varit passiv?  
    Det är aldrig lätt att få rätt i såna situationer. Jag håller tummarna dock.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym (frun) Trådstartaren
    Äldre 24 Oct 08:29
    #12
    sär skriven skrev 2013-10-23 23:40:58 följande:
    Det är aldrig lätt att få rätt i såna situationer. Jag håller tummarna dock.

    Tack!
Svar på tråden nekad adoption