• Anonym (Hallon/lakrits)

    Mitt barn äter godis varje dag, jag är ingen dålig förälder för det!?

    Jag har aldrig varit noga med att godis enbart ska ätas på lördagen, mitt barn har fått äta godis varje dag sedan h*n var liten, kanske 3 år. 
     
    H*n äter två lagade mål mat om dagen, inga problem med vikt eller andra beteenden som koncentration. Och efter lunchen och midddagen tycker jag att det är ok med godis eller glass.

    Alltid när man är hemma hos någon och det ska tas fram nåt gott godis till oss föräldrar måste det alltid smygas så att barnen inte ser *hua*. Och jag sitter där och VILL bara säga att för mig är det ok om mitt barn får smaka. Men då är jag rädd att jag ska få värsta anklagande blickarna och att de ska se mig som en dålig förälder, typ "Va, får ditt barn äta godis på en måndag?" 

    Men alltså, det måste väl finnas fler föräldrar som låter sina barn äta godis varje dag eller är jag TOTALT ensam om det? Ibland verkar det som det. Alla föräldrar vill framstå så himla bra. 

    Barn dör inte av lite godis! Jag känner mig inte som en dålig förälder för det! 

  • Svar på tråden Mitt barn äter godis varje dag, jag är ingen dålig förälder för det!?
  • Anonym (knasigt)
    Anonym (Hallon/lakrits) skrev 2013-10-26 14:52:28 följande:

    Vi äter inte musli, därför finns det ingen anledning att göra det.

    Du får tro och tycka vad du vill, mina barn har aldrig klagat på maten eller att det tycker att den innebär "begränsningar". vet inte var du får det ifrån, speciellt utan några belägg.  
    Konstigt att du skyllde på tid först.

    Självklart är det begränsningar när barn inte får äta allt som deras kompisar i förskolan får äta, trots att de inte har någon sjukdom eller religion som kräver det, utan en mamma som förespråkar godis dagligen (7.6 kilo socker per år) men i övrigt ska kosten vara utan tillsatt socker. Jag har riktigt svårt att förstå varför du envisas med det.
  • Anonym (Hallon/lakrits)
    Anonym (knasigt) skrev 2013-10-26 14:56:57 följande:
    Konstigt att du skyllde på tid först.

    Självklart är det begränsningar när barn inte får äta allt som deras kompisar i förskolan får äta, trots att de inte har någon sjukdom eller religion som kräver det, utan en mamma som förespråkar godis dagligen (7.6 kilo socker per år) men i övrigt ska kosten vara utan tillsatt socker. Jag har riktigt svårt att förstå varför du envisas med det.

    Du har verkligen noll koll, ge upp.
  • Anonym (Hallon/lakrits)
    Anonym (knasigt) skrev 2013-10-26 14:56:57 följande:
    Konstigt att du skyllde på tid först.

    Självklart är det begränsningar när barn inte får äta allt som deras kompisar i förskolan får äta, trots att de inte har någon sjukdom eller religion som kräver det, utan en mamma som förespråkar godis dagligen (7.6 kilo socker per år) men i övrigt ska kosten vara utan tillsatt socker. Jag har riktigt svårt att förstå varför du envisas med det.

    Hur vet du att mina barn, jag eller pappan inte har några sjukdomar som begränsar? har jag skrivit det någonstans, isåfall ge mig numret på det inlägget?
  • NollÅtta

    Tycker inte det är bra av dig att ge godis och glass varje dag, efter varje måltid. Varför gör du det? Du fattar väl att du skapar en osund vana hos ditt barn?

  • Anonym (knasigt)
    Anonym (Hallon/lakrits) skrev 2013-10-26 14:58:51 följande:

    Du har verkligen noll koll, ge upp.
    Tvärtom, tack vare min utbildning och arbetet med mat, och näring, så har jag stenkoll.
    Anonym (Hallon/lakrits) skrev 2013-10-26 15:00:17 följande:

    Hur vet du att mina barn, jag eller pappan inte har några sjukdomar som begränsar? har jag skrivit det någonstans, isåfall ge mig numret på det inlägget?

    Eftersom du har tid att laga eget äppelmos, laga rårörda sylter (utan socker) bakar allt bröd, (utan socker), lagar såser, salsor, dressingar osv plus lagar all mat från grunden, varje dag och fuskar aldrig, så har du naturligtvis ett hästjobb med matlagningen hemma. Det måste ta rätt mycket tid i anspråk, speciellt om du fokuserar på att barnet även får i sej den näring som är nödvändig för sin utveckling och hälsa.

    Barnets, dina och pappans ev. sjukdomar (som tillåter godisfrossande men inte socker i maten??) skulle aldrig få en läkare att skriva ett intyg för specialkost utan socker i förskolan. Det förstår du väl?

    Med begränsningar menade jag att ni begränsar barnets lärande om mat, och nyfikenhet på att smaka olika saker, samt att det kan bli svårt att få i barnet tillräckligt med vissa vitaminer osv.
  • Anonym (VARFÖR)

    Man kan ju undra varför?
    Därför......??

    Det finns ju frukt istället, en morot, en smörgås med nyttigt pålägg.... Varför godis?  

    Antagligen ett troll, för det finns ju ingen anledning med att skryta om det. Men naturligtvis finns det de som ger sina barn godis titt som tätt.
    Varför ge dom en dålig vana när man lika gärna kan låta bli?   

  • Mickan76

    Barnet har ingen övervikt ÄN, men det kan ändras när hen blir äldre. Om hen får problem med övervikt och dålig tandhälsa för att du lät hen äta godis varje dag, kommer det att kännas bra? Så totalt onödigt.

  • Minxx

    Ditt sätt att resonera är helt galet. Ja vi har ett problem med tillsatt socker i allt möjligt (bland annat det som "knasigt" har räknat upp ovan). Vi får i oss för mycket socker även utan att äta godis och bör alla se till att begränsa vårt intag av socker, inte öka det genom att äta godis varje dag med hänvisning till att vi ändå får i oss socker!
    Det finns en pågående strid om kolhydrater och fett i maten men du kan inte hitta en läkare, kostrådgivare etc. som tycker det är ok att ge barn godis varje dag. Du borde verkligen läsa på så att du vet vad konsekvenserna av detta är.
    När du svarar på "knasigt" i inlägg 139 är det tydligt att du inte hänger med i hennes resonemang. Du missförstår hennes argument.

  • Tom Araya

    Att äta godis varje dag är knappast nyttigt men det är inte nyttigare för vuxna än för barn så varför smyga? Bättre att låta bli det helt och hållet då.

  • Binibü

    Dumt och oansvarigt enligt mig. Det är du som förälder som ska se till att ditt barn inte får ett beroende av sötsaker.

Svar på tråden Mitt barn äter godis varje dag, jag är ingen dålig förälder för det!?