Inlägg från: Anonym (Skuldsatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skuldsatt)

Skuldfri och smal före 30 :)

Vilken inspirerande tråd TS! Jag kommer följa den här och se dig lyckas och under tiden jobba med egna skulder. Har sen december förra året räknat ihop alla skulder var tredje månad för att se hur mycket de minskar. Ett konto är snart avbetalt och sen tar vi nästa och sen nästa osv. Visste heller inte att gamla betalda krediter ligger kvar aktiva och syns vid uc så i fredags sa jag upp en gammal

För mig och min sambo kommer det ta tid att bli av med skulderna men vi tar en månad i taget och betar av. Måste få upp ett sparande också. Tur nog har vi inga anmärkningar och jag hoppas att vi klarar oss ifrån det.

• Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (Milfhunter) skrev 2013-11-04 22:20:59 följande:
    Berätta  gärna hur erat upplägg ser ut så kanske vi andra kan hjälpa till :)
    Vi har bara tänkt betala av skuld för skuld, betalar det lägsta på alla utom den som är lägst. Sen när den är borta tar vi nästa, och så fortsätter vi. Vi har en del lån och avbetalningar så det kommer ta tid men vi kommer bli av med allt så småningom.

Har även ändrat mitt beteende kring shopping så jag handlar inte längre för handlandets skull och det känns skönt. Hoppas på att bli av med en till avbetalning den här månaden och då ska den krediten sägas upp!
  • Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (#) skrev 2013-11-05 12:13:50 följande:

Hur ser räntorna ut på era olika skulder? Om någon har markant högre/ränta än snittet, kanske det kan vara värt att prioritera om ordningen ni väljer att betala av skulderna i. Förstår grejen med att bli av med en hel skuld, men i vissa fall kanske det är bättre att "spara" en lågränteskuld och betala av en med hög istället.
    Det med absolut värst ränta är ellos och den ska vi betala av efter att haléns är klart. Sen har vi ett h&m-konto, klarna, ikea och volvokort. Det är de med minst summor på, sen är det två lån som kommer ta längre tid.
  • Anonym (Skuldsatt)
    Migas skrev 2013-11-05 12:17:46 följande:
    Tycker det är starkt av dig och din sambo att lyckas alla negativa vanor, som kanske har vart en bidragande orsak till att ni idag har flera skulder att betala av. För det är inte alltid det lättaste att inse att man behöver bryta vissa vanor för att komma vidare och få en bättre ekonomisk situation speciellt inte som om det idag är så lätt att låna och att man ständigt matas med information om lån och krediter, då det är lätt att tro att det inte är någon fara att låna till det man behöver ha istället för att spara till det. 

Lycka till och starkt jobbat!, är övertygad om att ni kommer att lyckas när ni nu tagit tagit i det smile1.gif
    Tack Ja nu har vi hållit på ett år snart och det går långsamt framåt. Vi handlar så lite vi kan och drar ner på så mycket vi kan. Att inte känna behov av att handla en massa är skönt och när det måste handlas nåt nytt kollar vi på reorna.

Att vi har så mycket skulder beror mycket på att vi blev båda arbetslösa och sparpengarna tog slut. För att kunna gå runt varje månad med huset och räkningar så blev det att man började ta på avbetalning. Sen hade vi väl extrem otur när kyl/frys, tvättmaskin och bil gick sönder efter varandra. Och det fanns inget att köpa begagnat för heller när pengarna inte räkte till vanliga räkningar och mat. Så det ökade bara på avbetalningarna.

Men nu är det slut på allt sånt och vi ska minska skulderna varje månad!
  • Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (Milfhunter) skrev 2013-11-05 15:21:39 följande:

Men även om ni koncentrerar er på att betala av det dyraste lånet så måste ni väl betala räntan på de andra annars växer ju skuldberget?

Ni som skuldsanerar vore intressant att höra vad ni lägger på tv, telefon, internet och tidningar varje månad?

Vi har inga prenumerationer, har för många mobilabonnemang men ett är uppsagt och ett till ska sägas upp till bindningstiden är slut. Vi lägger i snitt 700 på tv/internet varje månad.

På alla skulder betalar vi varje månad ränta plus månadsavgift, men på alla utom en betalar vi lägsta beloppet.
  • Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (Skuldfriföre30) skrev 2013-11-30 08:13:58 följande:
    SKULDLISTA efter novembers betalningar :)
    KF 96 346 kr
    1) 0 kr 
    2) 0 kr
    3) 700 kr
    4) 0 kr
    5) 950 kr
    6) 953 kr
    7)  1070 kr
    8) 1200 kr
    9) 1560 kr
    10) 1600 kr
    11) 1700 kr
    12) 2000 kr
    13) 2200 kr
    14) 2200 kr
    15) 4400 kr
    16) 4500 kr
    17) 4500 kr
    18) 6967 kr
    19) 6087 kr (Avb 1000kr/mån)
    20) 20450kr (Avb 300kr/mån)
    21) 8224 kr  (Avb 500:-/mån)

TOTAL SKULD: 167 607:-
    Bra jobbat Tyst
Svar på tråden Skuldfri och smal före 30 :)