Anonym (Bra där) skrev 2013-12-05 22:17:53 följande:
Nu vart jag riktigt imponerad, att kunna spara undan så mycket per månad med de förutsättningar du har och ändå kunna säga att man inte snålar är riktigt bra. Nu vet jag ju inte anledningen till att du har skulder, och inte men mening att döma någon, men oavsett orsak så måste det kännas skönt att se att skulderna minskar och att det även får att leva ett bra liv på det man har bara man anpassar sig därefter.
Det låter bra att du har höga mål och du inte skräms av det utan bara tar det som ytterligare en anledning att kämpa hårdare. Med den här inställningen så är du ju klar långt innan 40 och kommer dessutom ha ett bra sparande om du fortsätter i samma takt när allt är avbetalt

Ja, ANPASSNING är ett viktigt ord!
Det var något jag insåg när jag blev ensam för ett par år sedan.
Flyttade till litet, enkelt boende och det har fungerat fint. Bara för att vi anpassat oss!
Och litet boende innebär lägre kostnader.
Och mindre prylar = mindre tid att ta hand om prylarna!
Och jag kan inte köpa på mig en massa nya prylar, för det får inte plats = pengarna rullar inte lika fort.
Tänk om folk insåg hur skönt det kan vara med litet boende ;)
Bra att inte döma!
Det finns ju så många skäl att hamna i skuldträsket.
Så många olika livssituationer.
Men så skönt att se folk som tar tag i ekonomin och gör en vändning, oavsett förutsättningar eller takt så är det beundransvärt!
Själv så har jag aldrig haft ett kreditkort (tänkt att de gånger jag inte har råd att handla med egna pengar är de gånger jag har minst råd att låna pengar, så lika bra att avstå om man kan!)
De skulder jag har nu är på mitt boende, för att kunna köpa ut andra hälften och renovera till beboeligt skick.
Och en mindre summa för att starta företag för några år sedan.
Ingen katastrof, men känner att jag vill bli skuldfri och helt enkelt mer FRI !!
Fri att kunna jobba mindre om jag vill, eller blir tvungen till.
Och om jag fortsätter att jobba som nu, fri att göra precis vad jag vill för pengarna :)