Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga
Har sett på "Sister Wifes" ( bor i USA) och tycker Latterday Saints är en märklig sekt. Den gubben är ju gift med FYRA kvinnor. Dom bodde först i Utah, mormonernas mecka, men fick fly till Nevada för Utahs authorities hade en warrent att arresstera gubben för bigami. Tydligen är det ok i Nevada. Tillsammans har dom över 20 ungar ( dom har alla samma pappa, förutom två, vilka kom in i familjen senare då han gifte sig med den senaste frugan) Orsaken till hans efterlysning var ju att dom var på TV och outade sig själva.
Det är en jäkla massa drama och svartsjuka i den serien. Och ungarna led verkligen när dom fick upprota sig från Utah och fly. I Utah bodde dom alla ihop i ett skitstort hus, i Nevada fick dom splittas upp i fyra olika hus och äckelgubben sov i ett nytt hus varje natt och sprang omkring mellan husen med sina kläder. Det är verkligen ett förkastligt sätt att leva och man förstår ju att ungarna lider och blir förstörda.
Deras bigamist tro är tydligen en extrem verision av sekten, där hela poängen är att mannen måste ta sig flera hustrur, men jag ser det mer som ett sätt för mannen att få bonka på en hel drös kärringar utan att bli anklagad för otrohet.
I min stat har vi flera skolor för dessa mormoner där de kan låta sina ungar få gå. Ofta ser man två gossar cykla omkring för att knacka dörr och sprida sitt budskap. De har alltid vita skjortor på sig ( och cykelhjälm), alltid två och två och endast killar. Inte så smart, vem fan vill öppna dörren till två främmande tonårspojkar, just i USA?
Det jag vet om dom är att dom är "föregångarna" till Jehovas Vittnen, där grundaren, Russell, var uppväxt med sjundedagsadventisterna.
Vad tycker DU om månggifte?