LillGris skrev 2013-10-29 07:24:03 följande:
Grejen är att det funkar inte. Mamma gjorde allt det där och mer därtill, men jag skulle fortfarande till skolan, och ju mer mamma höll på desto mer SKULLE jag röka. På pin kiv. Och du kan aldrig punktmarkera en tonåring såpass att den aldrig har en chans att ta en cigg. Det går helt enkelt inte.
Tro mig, jag har vägar. Sen tror jag mycket på att få med sig saker redan från början. Jag fick med mig att rökning, droger och alkohol var gift och det förekom inte, jag har aldrig rört något av det. Sen tror jag på lite mer konkret propaganda. Min mamma köpte hem en hink tjära, gav mig en sked och sa "smaka, det är vad du skulle dra i dig genom cigg". Funkar fint.
Jag upplyser gärna dottern om vad cyanväte som finns i cigg också har används till i historien... Brukar funka på dumma tonåringar.
Jag antar också att dottern föredrar ett bekvämt liv hemma och då röker man inte punkt. Är det så förbannat viktigt att provröka får hon vänta till hon är 18 år/flyttat. Svägerskan som röker får inte sova över här eller röka när hon är på besök, samma gäller givetvis oss i familjen.