Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Varför hatar folk SD?

Errol Flynn skrev 2014-01-20 07:02:27 följande:

Skulle det vara lika ok att kasta ut Waberi för att han är en unken islamist som är för sharia?
    Ja, som lagen nu är utformad är det helt OK att kasta ut vem som helst enbart pga hans/hennes politiska åsikter.

Något förvånande, kanske.

Men vill jag nu som restaurangägare inte ha muslimer "afrosvenskar" och homos på mitt etablissemang är det bara att hänvisa till att de är miljöpartister och därför tyvärr måste lämna stället.

I det aktuella fallet är det dock mindre intressant om själva utkastandet pga att han var SD:are är olagligt eller inte. SäPos anmälan visar att det var just det som var anledningen.

Restaurangen vill inte uttala sig mer och hävdar att allt är "överspelat nu" (tror fan det att de inte vill at det grävs mer i historien) och det enda som kan rädda original-storyn nu är om den där påstått kränkta kvinnan träder fram - och det snabbt.

http://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/k-g-bergstrom-sapos-anmalan-vager-tungt/

Frågan är ens om det existerat någon kvinna som kränkts som restaurangchefen hävdade i går. I så fall bör hon nog kvickt som ögat träda fram.

...

Hade den påstått kränkta kvinnan existerat och plötsligt trätt fram, kunde slutsatserna blivit andra. Kan det fortfarande om hon finns.

Men Säpos anmälan väger så tungt att jag tycker att man i det här nya skedet, måste kunna dra slutsatsen att det är krogen som gjort fel snarare än Kent Ekeroth . Om det sen är brottsligt får avgöras av juristerna.

• Flash Gordon
    nihka skrev 2014-01-20 19:01:43 följande:
    Klart vi ska leta efter kriminella, men frågan är om vi ska begära att alla alltid ska kunna legitimera sig.

Det är det ingen som begär. Däremot kan du avkrävas legitimation om polisen misstänker (bland annat) att du är en illegal invandrare.

Personen i fråga kommer inte att gripas för det faktum att han inte kan visa legitimation men han kan avkrävas att ta fram sin legitimation (om den nu ligger hemma eller nåt).

Eventuellt får polisen hålla någon tills dennes identitet är fastställd - men det få någon mer lagkunnig svara på.
  • Flash Gordon
    nihka skrev 2014-01-20 20:45:05 följande:

Inte? Tydligen räcker det med att du inte ser ut som du hör henna här - hur man nu ser ut då - för att bli kollad. För att snabbt kunna bevisa misstankarna fel ser det ut som det då krävs att alla alltid ska kunna legitimera sig. Jag menar inte enligt lagen, men i praktiken.

Lagen kräver det inte.

Sedan, i jakten på människor som befinner sig illegalt i Sverige har man bett folk identifiera sig. I sig är det inte konstigare än att polisen stoppar folk som kör bil för att testa om de är nyktra.

Hur det urvalet gått till i praktiken när det gäller jakten på utlänningar som befinner sig illegalt i landet vet jag inte eftersom jag inte var med på polisens förberedande genomgångar om saken men att det finns folk som känner sig kränkta av att en polis ber dem identifiera sig är ju en lågoddsare. Det finns folk till allt och media i Sverige hänger gärna på den vinkeln.
  • Flash Gordon
    nihka skrev 2014-01-20 20:33:52 följande:

Folk reagerade iaf och jag personligen skulle inte gilla att en polisman bad mig att legitimera mig bara så där.

Har du aldrig blivit stoppad i en poliskontroll och avkrävd identifiering (körkortet) och tvingats blåsa för att bevisa att du är oskyldig (dvs att du kör bil nykter)?
  • Flash Gordon
    nihka skrev 2014-01-21 18:27:03 följande:
    Jag skulle känna mig kränkt om en polis stoppade mig på gatan och bad mig legetimera mig och jag är ingen "lågodsare" vad nu du menar med det utan bara en person som inte vill leva i en polisstat eller något på väg ditåt.
    Landet blir ingen polisstat bara för att polisen stoppar dig och ber dig legitimera dig.

Har du verkligen aldrig blivit stoppad i en sådan där rutinkontroll som polisen brukar ha efter vägarna?

Det har hänt mig en fem-sex gånger säkert under alla de år jag har haft körkort och jag antar att det blir någon gång till här i livet. Jag har svårt att känna att jag blev kränkt av det. Men det kanske i grunden är en inställningsfråga?
  • Flash Gordon
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 07:11:17 följande:
    Man använder väl både röntgen och tandstatus.
    Röntgen och tandstatus ger ett intervall på ungefär +/- 3 år.

Hellre fria än fälla ger då att alla som vid undersökningen får en ålder upp till max 21 år frias och antas kunna vara under 18.

Sedan tillkommer givetvis övrig bevisning i ärendet.

Men medicinsk åldersbestämning borde givetvis vara obligatorisk för alla sk "ensamkommande".

Dels tar det bort argumentet att skäggbarnen ljuger sig in i landet, dels ger det faktiskt en kontroll på vilka vi släpper in, dels verkar det i avskräckande syfte för de som vill försöka fuska sig in i landet. 

Win, win, win.
  • Flash Gordon
    sjuttiofemman skrev 2014-01-22 09:59:35 följande:

Det är en markant skillnad att bli stoppad när man kör bil och när man går på gatan. Jag har aldrig blivit avkrävd legitimation bortsett från bilkörning och i tullen. Jag skulle definitivt ifrågasätta varför jag måste legitimera mig utan synbar orsak. Och skulle jag känna mig redan innan utanför samhället samt regelbundet bli diskriminerad så skulle jag känna mig mycket kränkt att tom polisen kränker mig.

Det borde inte vara så svårt att förstå.

Det är ingen principiell skillnad. Jag kör min bil helt lagligt men blir in-vinkad och måste bevisa att jag inte är kriminell (dvs kör nykter och med körkort) och detta utan att ha visat på något misstänk beteende - utom möjligen att jag kört en gammal Volvo.

Men så tror jag inte polisen om ont heller när de står där eftersom jag vet at de letar efter just de som är kriminella.
  • Flash Gordon
    nihka skrev 2014-01-22 00:06:01 följande:
    Och alla legosoldater. Undrar om man inte i så fall till och med skulle kunna peta in FNs fredsbevarande styrkor under samma brottsrubricering. Med juridiskt skohorn går det nog.

Det är inte olagligt för en svensk medborgare att gå in i främmande lands krigsmakt eller ex Främlingslegionen. Detta avser dock inte kriminella organisationer, exempelvis sådana som terroriststämplats.

Dessutom gäller alltid brottsbalken där islamisternas krigsbrott kan dömas som just sådana.

I vilket fall är det förbjudet att VÄRVA soldater i Sverige. Ett antal imamer med kring-folk kan alltså ligga risigt till om polisen tar tag i saken. 

Brottsbalken 19 kap:

12§. Om någon utan regeringens tillstånd här i riket värvar folk till främmande krigstjänst eller därmed jämförlig tjänst eller förmår folk att olovligen begiva sig ur riket för att taga sådan tjänst, dömes för olovlig värvning till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om riket var i krig, till fängelse i högst två år.

Det finns även andra paragrafer i samma kappitel som kan användas mot islamister och moskéer i Sverige som tar emot och ger stöd till terrorgrupper som exempelvis Al-Shabaab i Somalia.

Det som skulle vara önskvärt i svensk lag är en paragraf som tillåter att förvärvade medborgarskap kan dras tillbaka - som det fungerar i UK.
  • Flash Gordon
    sjuttiofemman skrev 2014-01-22 10:14:12 följande:

Skillnaden är uppenbar, en förare som inte har körkort eller kör rattonykter är en fara för andra vilket också syns i statistiken.
    En person som tar en promenad till jobbet är ingen fara för någon annan och ska således inte avkrävas legitimation enbart baserat på sin hudfärg.
    När dessa personer dessutom aldrig släpps in i samhället av Svensson eller blir misstänkliggjorda regelbundet så är det väl inte så svårt att förstå deras upprördhet över särbehandlingen?

Antingen blir jag upprörd över att avkrävas legitimation och att bevisa min oskuld, eller så blir jag det inte.

Den som vill måla upp ett scenario där alla svarta regelmässigt krävs på leg måste också först bevisa detta scenario. Mig veterligt har det inte hänt i Sverige. Oavsett vad några få individer tyckte sig uppleva i tunnelbanan i Stockholm.

Syftet är att hitta kriminella. Om sedan en som kör utan körkort är en värre fara för Sverige än vad någon utlänning utan tillstånd att vara i landet är får bedömas från fall till fall.
  • Flash Gordon
    nihka skrev 2014-01-22 10:46:54 följande:

Nej, precis. Det är inte allmänt olagligt att kriga för att andra länder och vi kan således inte vägra svenskar som återvänder från exempelvis krigets Syrien att återvända till Sverige som någon föreslog.

Tyvärr, får tilläggas och det är där som fråntaget medborgarskap kommer in i bilden.

Fast det är inte helt solklart ändå vad som kan hända med de som lämnat Sverige för att strida för islamisterna. PUT får tas tillbaka så vi kan, om de inte är medborgare, hindra dem från att komma in i Sverige igen

Därtill går det givetvis bra att driva rättsprocesser mot dem om bevis kommer fram. Och, som visat, mot alla i Sverige som hjälpt dem att komma till Syrien.

Norsk forskning pekar på att en av åtta eller en av nio som återvänder tar upp Jihad i det västland han flyttar till. Med minst 75 stycken jihadister som kan komma till Sverige kan vi därför anta att vi har en 9-10 personer som är redo att börja döda svenskar i Sverige när alla kommit hit..
Svar på tråden Varför hatar folk SD?