Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk SD?

Errol Flynn skrev 2014-03-13 18:18:12 följande:
    Det får du fråga dem som hävdar det. Jag länkar fortfarande friskt från all tillgänglig media.

Vet det. Men många hävdar den här kvälsspresshatarSDteorin så ofta så jag tog bara chansen. Sort.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-13 18:18:12 följande:
    Det får du fråga dem som hävdar det. Jag länkar fortfarande friskt från all tillgänglig media.

Sorry, inte sort ;)
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    MsMamma skrev 2014-03-13 19:23:24 följande:
    Att vara papperslös kan också innebära risker, och vad händer om läkaren gör något som blir "fel" tror du? Sen kan man fråga sig, varför är de papperslösa. Jo för att de flesta vet att de inte har skäl nog att få stanna. Och eftersom Sverige är ett land man ändå kan få stanna efter många år om man bara håller sig papperslös.

Nej. Läs gärna mina tidigare inlägg
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-13 20:25:04 följande:
    Om man tycker samma kostnader och villkor för vård ska gälla för de s.k. papperslösa som för alla andra, är man "känslokall och hård" då också?

Nej. Det behöver man nog inte vara. Det är sättet det ofta talas om papperslösa son jag syftade på som känslokallt.

För egen del tycker jag att det är självklart att alla ska få akut vård oavsett om de kan betala eller ej.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-13 21:26:16 följande:
    Det är beklagligt. Men jag anser fortfarande att det är problematiskt att uppehålla sig olagligt i ett land. Vi måste kunna avslå asylansökningar. Vad skulle hända annars? Att skapa parallellsamhällen där människor göms undan och hjälps av vissa myndigheter samtidigt som andra ska hitta dem och skicka ut dem är absurt.
    Det är problematiskt, och innebär massa problem för individen. Det är knappast någon dans på rosor.

Men samtidigt är den humana grundtanken fin enligt mig. Att alla människor i Sverige har vissa grundrättigheter. Att t.ex. vård och skola inte gör skillnad på människor beroende på medborgarskap.

Det är fruktansvärt problematiskt att vi har massmördare i Sverige också, och för mig ska de ha sjukvård också och deras barn ska ha skola. Jag fattar bara inte hur man kan tycka att ett barn inte ska ha dessa rättigheter på grund av ett val barnet inte gjort själv? Ett val som egentligen inte behöver ha skadat någon.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-13 20:58:43 följande:
    Absolut. Det ska varken göra från eller till ekonomiskt om någon är papperslös eller inte i det läget. Men det finns annan vård än akut sådan.
    Idag är det väl så att papperslösa barn har rätt till samma vård som alla andra barn, medan vuxna har rätt till vård som inte kan anstå. Alltså inte bara akut vård, utan även vård av åkommor som kan leda till allvarliga problem om de inte åtgärdas.

Är det för mycket enligt dig?
  • Quintus Zebra
    MsMamma skrev 2014-03-13 19:23:24 följande:

AtSen kan man fråga sig, varför är de papperslösa. Jo för att de flesta vet att de inte har skäl nog att få stanna.

Det här är ett exempel på det jag menar ovan. Vad exakt vet du om det här, om de här människornas val och förflutna? Det finns mängder av skäl till att människor är papperslösa och det behöver överhuvudtaget inte ha med deras asylskäl att göra. Så som reglerna är idag är det omöjligt för många att få rättvisa prövningar.
  • Quintus Zebra
    Enter Sandman skrev 2014-03-14 05:52:12 följande:
    Det där stämmer inte.

När det handlar om vård som inte kan anstå vilket är vad vi diskuterar här, så får man hjälp som svensk av soc om man saknar ekonomiska medel till det.

Ingen svensk behöver alltså gå med obehandlade skador eller sjukdomar som inte kan anstå.

Sen är det en annan sak om man inte vill söka den hjälp som finns, men då är det ens eget val.

Precis som en papperslös kan välja att avstå vård, kan en svensk göra det.

Jag säger inte att det inte är problematiskt, men det är på lika villkor som vi ger vård som inte kan anstå till både svenskar och papperslösa.

Och det är bra, allt annat vore inhumant.

• Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-14 09:20:03 följande:
    Är det därför människor får dra ut sina tänder för att de inte har råd att laga dem? Alla kvalificerar sig inte till socbidrag även om man har dåligt med pengar.

www.dn.se/insidan/det-ar-en-fasansfull-skam-att-vara-tandlos/Men i många kommuner är det numera så att socialbidragstagare med dålig tandhälsa bara får behålla tjugo tänder i munnen ? fler anses de inte behöva.na.se/nyheter/orebro/1.2035786-ann-kristin-har-inte-rad-att-skratta

www.folkbladet.se/nyheter/default.aspx

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5675393

www.ssdf.nu/tidningen/artikel.php

www.aftonbladet.se/nyheter/article11856957.ab

vlt.se/nyheter/nyheter/1.2331183-allt-fler-maste-avsta-tandvard

www.expressen.se/gt/tvingas-salja-allt-for-att-ga-till-tandlakaren/

Alla svenskar har rätt till vård som inte kan anstå, precis samma som papperslösa har.

Att olika kommuner och enskilda handläggare bedömer detta olika, att vården blir oerhört ojämlik och slumpmässig och att utsatta människor behandlas illa är självklart för jävla illa (helt oavsett om de utsatta har ett svenskt pass eller inte)!!
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-14 09:48:00 följande:
    Men det fungerar inte i praktiken. Människor går inte till tandläkaren pga pengabrist.

Visst är det så! Precis som många papperslösa inte tar del av den service de har rätt till, av bland annat rädsla för myndigheter.

Förstår inte riktigt behovet av dessa jämförelser? Är det en tävling? Är det absolut rättvisa som eftertraktas? Eller bör fokus ligga på att göra situationen så human son möjligt för båda dessa utsatta grupper?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?