Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk SD?

Flash Gordon skrev 2014-03-19 20:40:50 följande:
    De som i åratal nu har hållit på och tramsat och häcklat har givetvis gjort sitt för att lyfta SD till den nivå de är på idag. De har varit så duktiga på att bekräfta bilden av SD som ett mobbat och negativt särbehandlat parti.

Grattis till dem, får vi väl säga.

Numer kanske den effekten är mindre men den kan nog finnas kvar lite grand ändå.

Ok? Anser du att det är en smickrande bild av SD-väljare som du ger? Människor som enligt dig använder sin demokratiska rättighet att välja våra makthavare, och som låter sig styras av att en person på nätet inte gillar SD?

Tycker du att det är ett bra skäl att rösta på ett parti?

Är det inte lite osäkert för ett parti som SD att ha den typen av väljare? De kanske hittar någon annan att vara trotsiga emot i morgon?

Och alla ska väl få säga vad de tycker, även folk som inte gillar SD? Hur påverkar den här typen av missnöjesröster demokratin? Det blir väl inte optimalt om journalister och politiker och debattörer inte vågar säga vad de tycker om t.ex. SD eller invandringen, för att vissa väljare hotar med att rösta på ett missnöjesparti i ren protest mot att debattörerna säger "fel" saker.

Är det inte vettigare att bemöta kritiken och rösta på ett parti man gillar istället?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Thomas66 skrev 2014-03-19 20:00:35 följande:

Kanske misstog mig , men så lär det ju se ut dom närmsta 50åren. Du får ju gärna presentera vem som kan göra dom här småjusteringarna så att problemen löser sig. Det är ju inga små förändringar som vänsterkanten fantiserar om att göra. Högre-lön för alla kvinnoyrken bättre vård och äldre omsorg, bättre skola , sextimmarsarbetsdag och Sverige för alla.Är gärna med på dessa prioriteringar, men undrar hur det ska gå till?
    Nu är jag ju inte vänster heller, men vänstern håller sig inom samma budgetregler som SD eller högern. Deras budgetar innehåller väl betydligt färre hål än t.ex. SD:s.

Det behövs ny politik. Vem som ska göra det? Ja, säg det. I nuläget är det ju helt andra saker som prioriteras. Och så länge en massa folk tror att alla problem beror på invandringen så kan ju makthavarna fortsätta som idag.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Thomas66 skrev 2014-03-19 22:05:17 följande:

Kan inte tänka mig att så många tror att alla problem löser sig utan invandring, men lite rädda det som räddas kan. Och det är antagligen inte du och jag eller våra barn som lider mest av problemen med en stor invandring. Utan det är invandrarna, men vänstern tycker ju att det är gulligt att känna en Afrikan eller två längre en så sträcker ju sig inte deras tänk, och liberaler vill ha en Polack som städar. Usch säger jag båda sidor är patetiska. Mvh en föredetta Moderat
    Håller ju inte med dig alls. Vårt samhälle har massor av problem, problem som jag ogärna lämnar över till mina barn. Invandringen är inte ett av dessa.

Och människor från fattiga och krigsdrabbade områden har också massa svårlösta och fruktansvärda problem. När historiker om några hundra år ser tillbaks på vara dagar, så tror jag knappast att de kommer tycka att "allra värst gick det för de stackare som flydde till Sverige och fick komma in där".
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 07:20:33 följande:
    Det är väl inte det största problemet. Problemet är väl att många adoptivbarn mår väldigt dåligt över att vara just adopterade. De växer upp utan rötter och har många frågor om sin biologiska familj.

Och dessa barn mår bättre om de får stanna på barnhemmen eller adopteras till ett annat land?
  • Quintus Zebra
    chrissandra skrev 2014-03-20 09:28:55 följande:
    SD skulle inte ens finnas om de etablerade partierna hade skött invandringspolitiken på ett bättre sätt.

Ibland tror jag både S och M är glada över SD eftersom de då kan fortsätta vara pk och strunta i problematiken.

Jag har inget parti att rösta på alls i detta val.

Vi är många som är inte har något parti som passar oss. Tyvärr.

Jag tror dock att både en del politiker och företagsledare är glada över all denna fokusering på invandringen.

Och medan folk skyller problemen på fattiga och maktlösa människor, kan se mäktiga fortsätta nästan ostört att tillskansa sig fler och fler fördelar utan att nästan någon kräver ansvar från dem.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-20 10:38:22 följande:
    Vadå "skyller på fattiga och maktlösa"? Mitt intryck är snarare att de som oftast beskylls för att saker och ting inte gått som man önskar i det här landet är politiker snarare än invandrare och fattiga. Det tycker jag är något många missar i sin iver att hetsa mot SD.
    Jag förstår vad du menar, men håller inte riktigt med. Jag tycker extremt mycket fokus ligger på invandrarna. Att mycket av ilskan vänds mot invandrarna. Att segregationen och våldet och brottsligheten beror på att vi tar in fler människor.

Så gott som alla förslag som läggs fram som lösning på dessa påstådda "invandringsproblem" handlar ju om att försämra för gruppen invandrare, att de är invandrarna som ska få det sämre så att "de riktiga svenskarna" eller "de som redan är här" ska kunna få det bättre?
    När gick SD eller andra invandringskritiska till hårt angrepp mot de verkliga makthavarna? När la man fram något förslag som krävde ansvar av dom som faktiskt tjänar mest på det system vi har nu? När föreslog man restriktioner eller nedskärningar som drabbar de rika och inte främst mot invandrare?

Jag hetsar inte mot någon. Jag skriver min åsikt och utgår från de fakta jag har.
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-03-20 10:46:47 följande:

SD har en viss andel proteströster. Inte alla, men en del. Dessa får sin bild bekräftad när det hånas och tramsas kring SD. Lättrörliga proteströster är givetvis sämre än stabilt ideologiskt förankrade väljare – för alla partier.

Jag har egentligen inga synpunkter på hur folk väljer parti. Man skulle kunna önska att alla vara analyserande, pragmatiska och sakliga i sitt val men det finns folk av alla sorter och jag tror känslor är underskattade som orsak till valet av parti.

Så du värvar röster till MP och V när du skriver som du gör? För alla parti har missnöjesröster?

Grattis? ;)

Vad har du för åsikt om yttrandefrihet och ärlighet? Ska politiker och journalister och debattörer säga vad de egentligen tycker om SD och invandringen? Eller ska politiker och journalister och debattörer av rädsla för missnöjesröster omyndigförklara folket, medvetet ljuga och manipulera och strategiskt säga va de tror får folk att rösta som de vill att folket ska rösta?

• Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-03-20 11:12:35 följande:
    Att Sd nu etablerat sig i Riksdagen är ett bevis på att demokratin i Sverige trots allt fungerar någorlunda.

Trots alla negativa skriverier och allt motstånd från det politiska etablissemanget och makten, så väljer c:a 10% av folket att rösta Sd. Det är ganska otroligt egentligen.

Att det politiska etablissemanget avskyr nya partier ligger i sakens natur. De vill ju behålla sitt och isf växa. Ett nytt parti kan ju ta ekonomisk & politisk makt från dem!

Ta bara C och Kd. Sannolikt är det Sd som gör att dessa partier nu sannolikt åker ur (för att aldrig mer komma tillbaka).

C och Kd har svikit sina väljare och saknar numera förankring hos folket. Numera är väl Kd inte ens emot fri abort! Vilka tar de väljarna? Jo, Sd såklart.

Och hur mycket har C stått upp för landsbygden? Ta bara en sån sak som skatten på bensin/diesel: Inte ett jota! Vilka tar dessa väljare? Jo, Sd såklart...
    Ja, SD har ju lyckats vända kritiken mot dem till något  positivt. Tyvärr är ju problemet då att många av deras väljare verkar helt blunda för de uppenbara problem partiet har. Som att de inte har någon politik för att lösa de påstådda "invandringsproblem" de hävdar ska förstöra Sverige. Och som att delar av partitoppen har betett sig på ett sätt som ingen annan partiledning i Sverige hade kunnat göra och ändå sitta kvar.

Andra partier som till exempel F!, lyckades ju media sänka totalt med väldigt hård och ensidig raportering en kort period.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-03-20 11:00:47 följande:
    Alla områden har ju SIN verklighet och historia. T.ex. har det faktum att Sverige inte har varit i krig på 200 år, och inte i krig på det egna territoriet sedan 1600-talet, inneburit att nationalismen/patriotismen här inte har vuxit sig speciellt stor. Jämför med Norge bara...

Historien visar ju att när länder är i krig, så sluter den stora majoriteten upp bakom det inhemska, mot det främmande.

I slutet av 1980-talet kom Ny demokrati, med sin kritik av den höga invandringen, och det var i det sammanhanget som Sd och andra på den tiden oborstade anti-invandringspartier/-grupper skapades. De flesta gick under, men så inte Sd, som istället har förvandlats till ett regelrätt politiskt parti i den svenska Riksdagen.

Självklart är det så att invandringsfrågan som en politisk fråga aldrig har diskuterats i offentligheten stor roll för att partier som Ny demokrati och nu Sd har kunnat bli så stora. I folklagren finns olika uppfattningar om sakfrågorna som har med detta att göra, men hos etablissemanget har fullständigt konsensus rått.

Tabun och "locket på"-taktik, är definitivt en grogrund för protestpartier. Och det är väl så det ska vara i en fungerande demokrati.
    Ja, Sverige är unikt. Och den särprägeln vill så kallade fosterlandsälskande nationalister snabbast möjligt bli av med. Vi ska snabbast möjligt bli som Norge! Jättekonstigt!

Förstår inte vad du menar med att den frågan inte har diskuterats. Den diskuterades vilt i mitt klassrum med samhällskunskapsläraren för tjugo år sedan, och allt sedan dess har i alla fall jag upplevt att det har varit  en av de mest diskuterade frågorna. Har du sett på riksdagsdebatter och debattprogram? Snarare är det väl så att den diskuteras oproportionerligt mycket med tanke på att svenska folket egentligen inte ser den som en av de viktigaste frågorna?
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-20 11:24:33 följande:
    Det är min och många andras åsikt att vi i nuläget tar in fler människor än vi kan "hantera", i den bemärkelsen att vi inte erbjuder något annat än människoförvaring. Det är som om politikerna tror saken är biff så fort någon fått PUT, då har de liksom gjort sitt för att säkra den framtida arbetskraften eller vad de nu anser sig ha för skäl. Det fungerar inte.

Det var inte dig jag syftade på när jag talade om att hetsa, ber om ursäkt om det var otydligt.
    Vad politikerna tror, vet jag inte. Den förda politiken fungerar dock inte som den ska, där är jag med dig. Men tittar man på fakta. Jämför man med andra länder, så ser man att de ofta har samma problem som Sverige trots att de inte har någon invandring. Arbetslösheten och segregationen och utanförskapet och brottsligheten beror inte främst på invandringen. Detta ständiga fokus på att minska invandringen (som i sig självt inte löser något), denna ständiga ovilja att fokusera på verkliga lösningar, tar ju fokus från de verkliga problemen och de verkliga lösningarna
Svar på tråden Varför hatar folk SD?