Errol Flynn skrev 2014-03-20 07:09:03 följande:
För att jag tycker att det behövs en markering mot våra sittande. Jag tycker att Sverige tar ett för stort ansvar för världskriser och har gjort väldigt länge. Jag ser inget fel i att försöka lösa de problem vi har fått i Sverige innan vi tar in fler. Skola och sjukvård går sisådär. Vad vissa här i tråden än säger så har vi stor segregation och problem i många förorter. Lösningen på problemet är inte att ta in ännu fler och klämma ihop på campingar, hotell, slott, vandrarhem, miljonprojekt osv.
De invandrare jag känner frågar mig vad som är fel med svenskarna som inte protesterar mot att kostnaderna skenar och bostadsbristen ökar. För att inte tala om motsättningarna invandrare emellan där de tar med sina konflikter och hat hit.
Jag håller med. Varför ska Sverige vara hela världens samvete? Vi har hjälpt många och vi ska fortsätta hjälpa. Men finns det något tak? När är det dags att trappa ner och lösa de problem vi redan har? Våra politiker kommer med nya märkliga förslag hela tiden. Varför diskuteras det ens om att eu-migranter ska få samma rättigheter som illegala?
Övriga Europa får ta ett större ansvar tycker jag. Vi är ett litet land med begränsade resurser. Vi ska försörja fler och fler. Förutom att vi lägger stora summor på de som lyckas ta sig till Sverige så ger vi mycket i bistånd.
www.sida.se/Svenska/Nyhetsarkiv/2013/April-20...-/
Jag är inte oempatisk eller kall men jag är orolig för mina barn som ska växa upp i det här landet. Jag vill inte ha ett Sverige där välfärden är helt borta och allt ska bekostas av privata försäkringar. Vi ska vara solidariska men inte till vilket pris som helst.
Alla har säkert sina måttstockar men jag tycker att det räcker nu. Hade jag fått välja hade gränserna stängts ett tag framöver förutom för kvotflyktingar, kvalificerad arbetskraft, kärleksinvandring (där partnern är försörjningsansvarig) och studenter. Jag kanske har glömt någon.
Det du och dina invandrarkompisar kanske ska inse är att "invandringsvänliga" inte anser att vi ska ta på oss all världens elände. Ni kanske kan läsa det som skrivs och se att dessa "invandringvänliga" helt enkelt har en annan syn på saken än ni.
Att vi som gillar mångfald helt enkelt anser att fakta visar att invandringen inte förstör varken samhället eller ekonomin, utan snarare tvärtom. Sverige är ju långt ifrån det land i väst med den sämsta utvecklingen.
Att vi som gillar mångfald helt enkelt kanske vill ha ett annat Sverige än det du vill. Får vi det? Tittar man på mänsklighetens problem så har utveckling och framsteg skett genom mångfald, möten, utbyten och kulturkrockar. Isolering och homogenitet leder ofta till tillbakagång och diktatur.
Nedskärningarna på välfärden beror inte på invandringen. Titta bara runt om Europa. Det beror på en medveten politik. Och kommer inte ändras ett dyft förrän folk börjar ställa makthavarna till svars.
Jag är också orolig för mina barn. Den nationalistiska rörelse som växer sig starkare i Sverige och Europa säger sig öppet vilja förstöra allt det jag älskar med mitt Sverige. Självklart kommer jag slåss för mina barns rätt att bo i ett tolerant och mångkulturellt Sverige.
För Sverige är ju precis som Philipsson skrev innan, speciellt. Nationalismen är inte lika grundmurad som på andra ställen på grund av vår långa tid i fred.
Och det är för mig självklart något positivt.
Nationalism är i grunden samma sak som organiserad religion. Det är en rörelse som kräver att alla ska tro på och visa lojalitet mot påhittade saker, som nationalstaten och "den nationella kulturen" och nationell homogenitet och "nationella egenskaper". Det är en rörelse som anser sig ha rätten att bestämma vad en hel befolkning ska tycka. Som värderar människor olika på grund av deras etnicitet. Som till och med titt som tätt uppmanar folk att döda eller fängsla människor enbart på grund av etnicitet.
Runt om i världen är det ofta lika svårt att kritisera nationalismen som det var att kritisera kyrkan för några hundra år sedan. Men i Sverige har vi nått ett steg längre, och det är jag stolt över.