Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk SD?

Flash Gordon skrev 2014-03-29 21:15:08 följande:

Epic fail!

*som det heter på modern internet-svenska*

MP:s drömmerier och "lösningar" har väldigt lite med vetenskap att göra. DET är det stora problemet med det partiet.

Men detta är SD:s tråd så skjut vidare ...
    Konstruktiv kritik!?! ;)

Jo, faktiskt. Många av MP´s idéer vilar på naturvetenskaplig forskning, till skillnad från partier som står och faller på ekonomiska "teorier" (teorier som påstås vara vetenskapliga, trots att de inte verkar bygga på några som helst vetenskapliga belägg från början, utan teorierna verkar ha resonerats fram och hittats på ur tomma intet? Eller kan du mig en källa på vad forskaren heter som upptäckte t.ex. teorin om "tillgång och efterfrågan" och exakt vilka vetenskapliga upptäckter hen baserade den på?). Och till skillnad från SD som inte verkar ha några belägg alls för sina idéer om nationell homogenitet eller om att samhället skulle bli bättre om man minskade invandringen.

Rent vetenskapligt är ju till exempel deras vilja att minska köttkonsumtion och användandet av fossila bränslen väldigt väl belagda?
    Rent vetenskapligt är det ju även rätt tydligt att den marknadsliberala idéen om ständig tillväxt är ganska befängd? Rent vetenskapligt lever vi i stängt ekosystem. Den enda resursen som egentligen tillförs är solenergi. Att tro att man kan bygga samhället på idén att man  i ökande takt kan förbruka jordens resurser, är därför allt annat än vetenskaplig.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-03-29 21:48:39 följande:
    Konstruktiv kritik tar mer än ett par meningar att framföra. Det är en annan tråd.

Men drömmar och omöjligheter. Det är deras lösningar. Lösningar som dessutom inte så sällan står i direkt motsatsförhållande till varandra.
    Och det är bättre att basera sin verklighet på ovetenskapliga idéer och inte försöka lösa problemen alls?

Nu ska det ju nämnas att jag inte alltid  är helt kompis med MP:s lösningar heller. Men de är i min mening helt klart ett av de minst "farliga" partierna i riksdagen.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-03-29 22:36:05 följande:

Det finns partier som förespråkar lösnignar som faktiskt har en chans att fungera men MP hör inte till dessa.

MP är det överlägset farligaste partiet i Sverige just nu för till skillnad mot alla andra, mer eller mindre, påhittade och uppdiktade inrikespolitiska hot mot Sverige så har de faktiskt en reell möjlighet att genomdriva sina skadliga idéer.

Vilka lösningar syftar du på, som kan fungera.

Om man inte fokuserar på de verkliga problemen, hur kan man då lösa dem?

Jag vet ju inte vilka "farliga" idéer du syftar på riktigt. Jag förstår att konservativa är rädda för MP, för de vill röra om i grytan. Jag anser ju att i de flesta fallen så är de verkliga problemen mycket farligare att ignorera, än vad MP:s lösningar är.
  • Quintus Zebra
    TheNarrator skrev 2014-03-29 22:33:03 följande:
     innan kärnkraften avvecklas, ser till att vi kan försörja oss själva på miljövänlig energi utan att behöva importera smutsig kolkraft.
    Eller så förbrukar vi bara så mycket energi som vi kan utvinna på ett säkert och rationellt sätt?

Det finns lösningar redan idag. Det handlar inte om att producera mer energi, utan om att konsumera mindre. Främst handlar det om energieffektivisering. Idag slösar vi bort enorma mängder energi varje dag. Tekniken och idéerna finns redan, Det finns framtagna ambitiösa planer som skulle kunna sättas i verket på kort tid. Det kostar inte några jättesummor och det är inte jättesvårt. Och efter en kort period skulle Sverige börja tjäna jättesummor  på sparad energi. Vi skulle också kunna bli världsledande och exportera idéer och teknik. Det skulle dock kräva långsiktigt tänkande, vilket få politiker idag verkar våga satsa på. Och det skulle kräva ett brett, långsiktigt samarbete över blockgränserna. Och även att Sveriges alla kommuner samarbetade med varandra.

Kärnkraft är så makalöst överskattat. Folk verkar ibland få för sig att det är någon slags science fiction-superkraftskälla. Sanningen verkar ju vara en helt annan. Det är smutsigt, osäkert, dyrt, makalöst ineffektivt och som sagt överskattat. Vi vet fortfarande nästan ingenting om dess långsiktiga effekter på människan eller på naturen.  Kärnkraft är beroende av ändliga resurser och smutsiga gruvor. Det är så ineffektivt att det aldrig aldrig ens kan komma i närheten av att vara ett alternativ till fossila bränslen.

Varför hålla fast vid en förlegad, farlig teknik,  teknik som aldrig kommer lösa våra problem?

Nu i dessa dagar pratas det om krigshot nästan varje dag. Vem vill i krigstid bo nära en kärnkraftsreaktor? Hur vettigt är det i krigstid att vara beroende av ett fåtal kraftverk för sin elförsörjning? Nu ska det tilläggas att jag inte tror vi kommer hamna i krig,men jag tycker det är märkligt att det ofta är samma personer som hävdar att vi måste skydda oss bättre, som samtidigt förespråkar kärnkraft.
  • Quintus Zebra
    effemgea skrev 2014-03-29 22:36:27 följande:
    Helt vid sidan av trådens ämne,  så du behöver inte svara.

Jag är heller inte helt bekväm med alla MP:s lösningar, men kommer förmodligen att rösta på dem iallafall.

Vad har du för invändningar?
    Svarar gärna. :) Även om det blir rätt kortfattat idag. Kanske får jag tid och ork att lägga till lite mer text i morgon.

Grundproblemet för mig är väl att det känns so att MP i sin jakt eter nya väljare har skrotat mycket av den politik jag gillade, att de som så många andra partier slåss om mittenväljarna och inte vill verka extrema.

Jag gillade ju deras radikala idéer, som idag är skrotade. De har blivit lite för fega för mig.

Egentligen delar jag mycket av den kritik som tidigare språkrören Birger Schlaug och Maria Wetterstrand har lagt fram den senaste tiden. Håller inte med om allt dock. Håller t.ex. inte med Schlaug om att lösningen är att rösta på Vänsterpartiet.

• Quintus Zebra
    TheNarrator skrev 4-03-30 00:50:42 följande:
    Eftersom du är en person som enbart sållar agnarna ifrån vetet så gör jag det detsamma...

Att Sverige på, papperet ,ska förbli ett fantastiskt land, ett föredöme, en måttstock så räcker det inte att enbart skapa en vacker yta. Ytan måste fyllas med ett innehåll...

Att avveckla kärnkraften, bara för att, betyder inte att det är bättre att köpa smuts-kraft ifrån polen osv utan att vi har ett eget självförsörjande nät som kan täcka upp och vara lika driftssäkert.

Att avveckla kärnkraft betyder inte att vi vet bättre än andra, samtidigt som vi köper oss samma typ av energi från andra länder.

Det är ingen tävling om vilket land som är böst. Men självklart vill ett miljöparti sträva efter att avveckla riskabla miljörisker.

Självklart är det korkat att stänga kärnkraft och köpa ful-el istället. Men det är inte vad jag förespråkar heller.

Kärnkraft är ett sidospår. En återvändsgata. Den löser ingenting utan skapar bara massa nya problem.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-03-30 07:32:04 följande:
    Tiotusentals svenskar åker till Barcelona varje år. De "älskar" staden. Upplysningsvis röstade c:a 42% på nationalistiska-separatistiska partier i senaste regionalvalen där (2013), c:a 28% på högerformationer och 14 på vänsterformationer.

Om du inte talar såväl spanska och katalanska, kan du omöjligen få jobb inom offentlig sektor i Katalonien.

FC Barcelona är f.ö. en uttalat nationalistisk klubb.

Så ni nationalismhatare, var konsekventa och åk nån annanstans!

Detsamma gäller Skottland, som nu ska rösta om självständighet från England.

Fast hela ditt resonemang blir snedvridet, eftersom väldigt få svenskar är nationalismhatare. Det är ju ett epitet som du (och andra) har klistrat på dem.

Svenskar blir inte hycklare för att de bryter mot värderingar som du har hittat på att de har?

Sverige är kanske det land som nått längst i "nationalism-sekualiseringen". Men samtidigt är nationalismtänkandet starkt förankrat i vår kultur.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-03-30 08:05:11 följande:
    Att många journalister bor i innerstadsreservat, på tryggt avstånd från den mångkultur de dagligen predikar för, menar hon [Anna Hedenmo] är ett problem.? Ja, precis. Jag tycker att det är magstarkt att den med minst erfarenhet av de utmaningar som det också innebär att leva i ett mångkulturellt samhälle, kommer med så hårda omdömen om andras åsikter, och andras erfarenheter. Det tycker jag är provocerande.

avpixlat.info/2014/03/28/anna-hedenmo-om-angslighet-och-debattklimat/

Det du kanske bör inse är att de du kritiserar kanske inte har samma definition på mångkulturella och segregation som du har.
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-03-30 00:53:17 följande:
    Du är anledninge en utveckla ditt resonemang i någon passande tråd, denna har redan svävat ut i det blå ett antal gånger. Det enda jag tänker kommentera för tillfället är att vi redan gjort den viktigaste energieeffektiviseringen. Detta gjordes redan i början på 70-talet när oljeberoendet minskades, mycket tack vare kärnkraftsutbyggnaden. Oljeimporten har halverats sedan 1970 trots att trafiken har fördubblats.

Ber om ursäkt. Tror jag föddes lite OT. ;) Att jag inte fått fler inlägg borttagna av den anledningen är rätt märkligt.

Att ersätta en miljöbov (oljan) med en annan (kärnkraft) är inte effektivisering.

Som sagt. Förstår inte motståndet mot energieffektivisering. Tror det kanske vilar på vanföreställningen om att Sverige är bra på detta område, när vi egentligen ligger efter. Det finns jättemycket att göra och det är enkelt, om vi bara ville. Men men, släpper detta och konstaterar igen att det finns ämnen som är betydligt svårare att få igång diskussioner om än om invandringen. ..
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-03-30 09:53:14 följande:
    Du menar 'än vad Anna Hedenmo' har?

Ja, jag tog för givet att du hade liknande idéer som din källa. Fel av mig.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?