Philipsson skrev 2014-03-30 10:59:34 följande:
Du måste tänka på att jag inte befinner dig inne i din hjärna. Man måste FORMULERA vad man vill att den man kommunicerar med, ska förstå.
---
Tvärtom. Antinationalismen är mycket stark i Sverige. Lyssna t.ex. på:
sverigesradio.se/sida/avsnitt/341023, där den ensidigt beskrivs som "farlig", "negativ", "tillbakasträvande" etc.
Håll i minnet att det handlar om Sveriges radio, alltså ett allmänägt och allmänfinansierat företag.
"Nationalism" är numera ett begrepp som har mycket negativa konnotationer, i svenskan.
Du menar väl inte att det skulle varar tvärtom, att 'nationalism' skulle vara ett positivt laddat ord/begrepp i dagens Sverige?
Nej, det menar jag inte. Det är både positivt och negativt beroende på vilket ämne du diskuterar och vilka du diskuterar med.
Hur många människor som bor här ser sig som nationalitet? Hur många vill upplösa nationaldagen?
Nationalismen får kritiseras i Sverige på ett sätt som går i få länder, vilket är jättebra. Men de nationalistiska grundtankarna sitter fortfarande jättesvårt förankrade. Jag har redan gett dig exempel på detta tidigare. Vill du ha fler.
Du verkar utgå från nidbild av dina meningsmotståndare, och sedan kritiserar du dem för åsikter de aldrig själva har valt.