Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk SD?

Flash Gordon skrev 2014-04-03 08:22:04 följande:

Jajustja, det var den där också.

MP har 40-50+ procen av symaptierna hos journalisterna, beroende på vilka media du tittar på. Det är MP som är anomalin.

S och V ligger på mellan 10-20% var, dvs S ligger långt under det folkliga stöder och V ligger klart över. S är dessutom ett maktparti på riktigt.

Så att S granskas hårdare än MP är inte så konstigt och att V skulle granskas hårt har jag svårt att se.

Men det är MP som är det gynnad partiet.

www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_jour...

Vi väntar fortfarande på en seriös granskning i allmänmedia av deras energipolitik, till exempel.
    Tror alla miljöpartister nästan hade gillat om media skrev mer om energipolitiken.

Du hävdar att MP är gynnat i media. Jag har inte studerat saken närmare. Men kan konstatera att för mig verkar det rätt tydligt att media skriver mer om så kallade "invandringsproblem" och om SD än de gör om mer "radikal" miljöpolitik och MP.

Att hitta en journalist som på ett seriöst sätt skriver om miljöpolitik, är skitsvårt. Och det trots att miljöproblemen är vetenskapligt belagda på ett sätt som "invandringsproblemen" inte är.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-04-03 11:37:14 följande:

Framförallt är det han proffesorn, Kent Asp som hävdar att MP är gynnade.

Enligt Kent Asp, professor på JMG, gör de ökade sympatierna för MP att partiet får en gräddfil i medierna.

– Miljöpartiet granskas inte lika tufft som andra partier. De befinner sig på sätt och vis i en fredad zon när det gäller bevakningen av  politik, säger han till SVT.

Kan mainstream-media med jämna mellanrum köra reportageserier om SD, "nazister", invandrare och "det nya Sverige" så borde de kunna köra en reportageserie där de granskar MP:s idéer om att lägga ned kärnkraften oc hsubventionera vindkraft, exemeplvis.

Ja, GÄRNA DET. Hade varit underbart att slippa läsa specialinriktade miljömagasin för att få ta del av den debatten. Mer miljödebatt skulle nog gynna MP. Med tanke på att en mer noggrann granskning även då skulle kyfta ram exakt hur dyr och smutsig och ineffektiv kärnkraften är. Många idag tror ju faktiskt att den är effektiv och ren. Och att den på allvar skulle kunna vara ett alternativ till fossila bränslen. Kärnkraft kan aldrig komma upp i de energivolymer som fossila bränslen idag bidrar med. Det är en omöjlig dröm. Och ett sidospår som vi borde sluta fokusera på så vi kan diskutera riktiga lösningar. 

Vet inte hur professorn kom fram till detta. Själv tycker jag ju vårt mäktigaste parti, Moderaterna, är de som undslipper granskning mest. Finns ju hur mycket som helst att lyfta fram om både partiets historia och dess nutid, som media bar struntar i att lyfta fram.

KD är ju ett annat parti som skulle kunna granskas på ett helt annat sätt. Om de hade granskats som SD hade nog en del intressant kommit fram.

För att inte tala om FP. Som på allvar vill att Sverige ska gå med i en folksrättsbrytande och djupt odemokratisk krigsorganisation som NATO?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-04-03 12:55:01 följande:

Ni har hållit på i 35 år och gnällt på kärnkraften utan att ha kommit närmare några riktiga alternativ.

Fakta:

Per KWh avger kärnkraft 5 g CO2, vattenkraft 9 g CO2 och vindkraft 15 g CO2. Då är brytning, anrikning rivning m.m. inräknat för KK. Du vill således öka CO2 utsläppen trots alla larm från klimatmessias m.fl?
    Kärnkraft är ingen universallösning och passar heller inte att byggas överallt men den är en viktig del i arbetet med att minska farliga utsläpp av växthusgaser, partiklar m.m.
    Som sagt. Alternativ finns. Planer för energieffektivisering ligger mer eller mindre klara om någon politiker bara vågar sticka ut hakan och tänka långsiktigt.

Nej, jag vill inte höja klimatpåverkan. Jag vill energieffektivisera. Jag vill att vi bara förbrukar så mycket energi som vi kan framställa på ett säkert sätt.

Så fort jag zappar förbi Lyxfällan på TV tänker jag på energipolitik.

I Lyxfällan skildras människor som ibland verkar ha fått för sig att de har någon slags rätt att leva över sina resurser. De bestämmer sig för hur de vill leva, och så gör de det oavsett om de har resurser eller ej.

Alla instämmer i att detta är ohållbart. Men i internationell energipolitik är detta tänkande normen? Vi ska inte anpassa oss efter tillgången av hållbar energi? Utan vi ska förbruka så mycket vi vill, trots att det rent vetenskapligt helt uppenbart är ohållbart?

Det borde väl vara uppenbart att ett samhälles energikonsumtion anpassades efter tillgången på säker energi?
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-04-03 12:34:55 följande:
    Skrattande

Så det tror du? Att MP skulle gynnas när media på allvar börjar titta på vindkraften, dess effekter och dess subventioner? När de visar på det fysikaliskt omöjliga i MP:s påståenden och önskemål om densamma?

Du tror att MP skulle gynnas när media rapporterar (fördomsfritt) om kärnkraftsutvecklingen i Sydkorea och de nya typernas verk i Indien och Ryssland?

När de rapporterar om vilka miljöeffekter och kostnader de olika energislagen verkligen har?

----

Det finns två partier som sticker ut i mediagranskningen: MP och SD. MP för att de lättare kommer undan och SD för att de granskas hårdare än alla andra.
    Ja. När granskningen också visar sig att FP:s idéer om kärnkraft är omöjliga! Så kanske alla kan inse att vi först borde se till att inte slösa bort den energi vi har. Och satsa på energieffektivisering. :)

Ja, jag tror att MP skulle gynnas av att man tittade närmare på exakt hur många kärnkraftverk som skulle krävas för att ersätta fossila bränslen. Och exakt hur kort tid uranet skulle räcka om vi byggde så många kraftverk. Och jag tror MP skulle tjäna på att man visade hur många ton radioaktivt vatten och avfall (i gruvdrift och kraftverken) som krävs för en TWH. Och om man upplyste folk hur det ser ut i naturen kring urangruvor ute i världen, och  började fråga runt bland svenska kommuner och kanske hade folkomröstningar om hur många som vill ha urangruva i den egna kommunen, och av resonemanget att vi ska skjuta miljöriskerna i uranbrytningen på befolkningar utomlands.

Ja, kärnkraften är en överskattad, förlegad återvändsgata.

Nja. Moderaterna, KD och FP granskas precis lika lite som MP. Med tanke på hur mycket det finns att lyfta fram om media så ville.

Skulle säga att SAP och F! är de som har fått störst negativa effekter av medias skildring.
  • Quintus Zebra
    Quintus Zebra skrev 2014-04-03 13:12:58 följande:
    Nja. Moderaterna, KD och FP granskas precis lika lite som MP. Med tanke på hur mycket det finns att lyfta fram om media så ville.
    Och med tanke på att de sitter i regeringsställning.
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-04-03 13:23:03 följande:

Du är välkommen att visa hur du ska effektivisera bort 45% av den svenska elproduktionen.
    Exakt hur det skulle gå till kommer jag självklart inte skriva här. De planerna är inte mina. Och de som har spenderat tid och pengar för att ta fram dem vill knappast att jag skänker bort dem till dig på nätet.

Du skulle dock bli förvånad över exakt hur mycket energi som slösas bort.

Det finns massa skrivet om detta om du är intresserad, Googla!

Och du svarade inte på frågan.

Vad ska ett lands energikonsumtion bestämmas av:

Hur mycket vi hållbart KAN konsumera utifrån de resurser vi har?

Eller hur mycket vi VILL konsumera, skit samma vilka följder det har?
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-04-03 13:41:40 följande:
    Intressant. Det är alltså kapitalisterna som sitter på sanningen men trädkramarna vill inte betala?

Hur mycket vi kan konsumera bestäms av hur stora resurserna är ja. Verkar som ditt problem är att resurserna är för stora.

Haha. Nä. Energieffektivisering är snuskigt billigt långsiktigt. Det kostar ju inte alls. Vi hade kunnat tjäna miljarder på det.

De är yrkesmän/kvinnor som själva får bestämma om de vill skänka bort sina idéer.

Nej, det bestäms det inte av. Inte i nuläget. Mina problem är att kärnkraft är smutsigt, farligt och dyrt.
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-04-03 13:40:56 följande:
    Okej, du vet således inte utan du önskar utifrån vad någon sagofarbror lovat.
    Visst slösas det bort energi, inte minst pga att man inte tillät att kylvattnet från KKV togs till vara för fjärrvärme.
    Vi konsumerar efter de resurser vi har, en utsläppsfri elproduktion är väl svar nog?
    Jo, jag vet. En av dessa människor råkar vara släkt med mig. Och personen har jobbat med energieffektivisering i näringslivet i 30 år.  Men det är inte bara den personen jag lutar mig mot.  Googla på naturskyddsföreningen så kommer du få fram en del artiklar om energieffektivisering.

Förstår inte motståndet mot energieffektivisering alls.

Nej, vi konsumerar inte efter våra resurser.
    Utsläppsfri?? Skojar du?

Du svarade förresten inte heller på hur bra det vore att slänga upp tio kärnkraftverk till, rent i militärt säkerhetssyfte, nu när ryssen har vaknat?
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-04-03 14:48:06 följande:
    Det finns inget som motsäger effektivisering men det lär ta ett tag och tills dess är vatten och KK det bästa vi har.

Faktum är att ju mer KK vi bygger desto mer kan vi exportera och få bort kol och olja i andra länder.

Men det är en bit från trådens ämne.

SD vill för övrigt satsa på KK.

Det går mycket fortare och billigare med effektivisering än med KK.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-04-10 10:33:47 följande:
    Ja, Sverige är på många punkter ett extremistiskt land.

Fast de som vill normalisera Sverige på olika vis, anpassa landet en smula till omvärlden, de blir med ens, av pekåisterna, kallade för "extremister".

Snacka om orwellskt nyspråk!

Jag har tänkt på det där, att de egentliga Sverige-chauvisterna ju inte är de som traditionellt kallas för 'nationalister' eller 'patrioter', utan snarare bidragslyftande latoxar, batikhäxor, korvryttare, flator, abortförespråkare, feminister, mångkulturskramare, militanta veganer, etc. Det är ju de som s.a.s. GYNNAS av det svenska systemet!

Är national särart extremistiskt?

Är det inte positivt med länder som vågar vara annorlunda? Speciellt om över 90 procent av folket röstar på partier som öppet driver dessa frågor?

Är det inte märkligt med så kallade nationalister som anser det vara en självklarhet att Sverige ska anpassa sig efter omvärlden?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?