Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk SD?

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-10 13:00:30 följande:
    Rangordna och rangordna, så länge vissas asylansökningar får avslag och andras inte är det där med "lika värde" bara tomma ord.

Håller inte med. Det är inte en persons värde som ska avgöra en asylprövning, utan personens asylskäl.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-10 14:14:58 följande:
    Men då så. Då kan vi ju vara överens om att SD inte heller sätter olika värden på människor, eller? Om det nu inte är huruvida de tillåts eller inte tillåts stanna i Sverige som är kriteriet alltså.
    Nästan alla riksdagspartier vill ha reglerad invandring. Har inte hört talas om att någon på allvar har motionerat om fri invandring. Trots att det ofta verkar som om SD gärna vill få det att verka som att de andra partierna vill öppna gränserna på vid gavel, så är det ju inte riktigt sant.

Så, NEJ. Att ett parti vill ha reglerad invandring leder INTE automatiskt till att de blir kallade rasister eller påstås ha tvivelaktig människosyn.

Att ganska många är rädda för SD och för SD:s värderingar handlar inte om det. Det handlar om helt andra saker. Som t.ex.deras skäl till att vilja minska invandringen. Och deras sätt att porträttera ickeeuropéer och folk som inte tycker som de gör.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-10 16:48:43 följande:
    Men av någon underlig slump går gränsen precis vid den invandring vi har nu, eller? Att vilja skärpa kriterierna på något enda sätt tycks ju vara rasistiskt menar jag.
    Nej  Vad får dig att tro det?
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-10 21:18:00 följande:
    Och Eurabien och det där snacket vete fan, men jag är genuint oroad över hur islam växer i det här landet. Kalla mig foliehatt eller vad fan ni vill, jag kan bara inte med den där bakåtsträvande jävla skitreligionen.
    Beror din oro på fakta eller magkänsla? . Många är extremt oroliga över den politiska konservativa nationalism som sprider sig över Europa också. Och tittar man på fakta så ser man att de senare tar fler och fler maktpositioner runt om i Europa, medan Islam än så länge är så gott som maktlös?
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-10 21:29:30 följande:
    Det är intrycket man påfallande ofta får i debatten. Att vi skulle vara precis på rätt sida av någon linje mellan att ha en rent rasistisk och en tillräckligt generös invandringspolitik. Gråzoner och sådant lyser med sin frånvaro.
    För mig som följt debatten på alla nivåer, från riksdagen till media till internet, så känns det inte alls så.

Det har skett massor av skärpningar av migrationspolitiken genom åren, utan att någon har kallats rasist. Bert Karlsson har ju bland annat sagt att så gott som alla Ny Demokratis idéer har genomförts i efterhand.

I mina ögon verkar påståendet om att "man inte kan diskutera invandring utan att kallas rasist" vara en typisk halmgubbe. Att SD kallas rasister beror på helt andra saker.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-10 22:44:28 följande:
    Det verkar ändå finnas någon form av tak för hur starka t.ex. SD skulle kunna växa sig i Sverige. Folk är inte heller sena att söka negativa sidor hos dem.

Islam däremot är, såsom varandes en religion, något man ska hantera med silkesvantar - kritik mot den avfärdas antingen med standardtillmälen som "jamen vi har faktiskt religionsfrihet i det här landet" alternativt "är du islamofob eller?".
    Vad består detta tak av, och vad beror det på?

Menar du på fullaste allvar att du tror att det finns större risk att folket som bor här i landet börjar stötta extremistisk Islamism och att Islam blir en stark maktfaktor i Sverige, än att SD blir det?

Tror du på allvar på att vi som bor här bara kommer se på när Sharialagar införs, eller vad är ditt
    skräckscenario?

Vad stöder du detta på? SD har ju redan makt, de sitter i riksdag och kommuner, och runt om i Europa växer denna konservativa rörelse sig allt starkare. Och de gör det bland annat med hjälp av den typen av diffusa hotbilder om Islam som du verkar ge exempel på här.

Nja. Jag tycker ju lite tvärtom. Det verkar just nu vara SD som kräver silkesvantar. Har debatterat religion och Islam i massa år. Har varit hård i kritiken mot t.ex. Saudi eller andra muslimer som förtjänar kritik. Men har nog aldrig fått svaret att jag i demokratins namn inte får kritisera dessa företeelser. Däremot får jag det svaret hela tiden om SD, d.v.s. att de är folkvalda nu och att de därför i demokratins namn av någon anledning inte får kritiseras för mycket?

Kan ta ett annat exempel. Den dagen som fundamentala Islamister i jakten på nya medlemmar, uppbackade av SÄPO och landstingspampar och delar av massmedia, tillåts tvinga sig  in på folks arbetsplatser och på vårdavdelningar och i skolaulor mot personalens och patienternas och elevernas vilja. Då kan du börja tala om silkesvantar.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-11 09:17:54 följande:
    Vatikanen? Jo, men nu är det inte katolska kardinaler som flyttar hit i tusental. Återkom den dag skolor ser sig nödgade att servera kardinalslaktat kött för att inte stöta sig med skolans katoliker.
    Då tycker du inte att Islam är en speciellt problematisk religion?  Det är mängden du är kritisk mot? Du hade varit lika kritisk om det var katoliker som flydde hit "i tusentals" eller om det var judar som krävde kosher? 
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-04-11 09:27:19 följande:
    Tinos blogg är jäkligt bra. Och att Sverige inte haft lyckade terrordåd ännu är nog bara tur.

Islamister bakom en överväldigande majoritet av all dödlig terrorism i Europa det senaste årtiondet

Detta är det blogginlägg som tagit mig längst tid att skriva. Jag gick igenom varenda terroristattack i Europa och Nordamerika i den omfattande RAND Database of Worldwide Terrorism Incidents de senaste 10 åren (ca. 4000 incidenter). Terroristerna delades upp i muslimer och icke-muslimer, och när RAND inte ger information om troliga eller bekräftade gärningsmän och det inte finns några starka misstankar, så har jag antagit att de var icke-muslimska för att räkna med försiktighet.

Ser man till alla människor som dödats i terrorattacker i Europa och Nordamerika de senaste 10 åren, så utfördes attackerna till 97% av muslimska terrorister, eller 4703 dödade av totalt 4873. Merparten i 11 September ensamt. Men även om vi utesluter 11 september-attackerna, utgör andelen av dödsfall på grund av muslimsk terror 91%.

En hel del av återstoden utgörs av ett antal dödliga (och av västerländsk media under-rapporterade) muslimska terrorattacker i Ryssland.

Men om vi bara tittar på Västeuropa, är andelen dödsfall pga terror de senaste 10 åren, ändå till 79% orsakade av muslimska terrorister.

De återstående 68 döda av 319, har begåtts av IRA och andra inhemska terrorister. I en jämförelse, dödades tre gånger så många människor enbart i attentaten i Madrid under 2004 - än i alla attacker av ETA, IRA, korsikanska separatister, högerextrema terrorister och alla andra icke-muslimska terroristattacker i Europa - under de senaste tio åren tillsammans.

Tänk på att jag inte inkluderar några islamistiska terrorattacker från Mellanöstern, Sydostasien, Afrika eller någon annanstans än Europa och Nordamerika. Baserat på data från det amerikanska State Department, och jag säger detta med ofattbar fasa, tycks dessa attacker ha dödat över 10.000 människor per år under dessa tio år.
    Främlingsfientliga mördare som Breivik eller Mangs eller den italienska författaren som sköta svarta människor på gatan, de räknas inte? Då kanske inte statistiken är så bra att använda i en jämförelse?

Eller när en västerländsk president hävdar att den kristna guden sa till honom att (mot all internationell rätt) invandera och bomba ett land (Irak), vilket uppskattningsvis har dödat 600.000 civila? Gud sa till honom att attackera Afghanistan också, med mängder av civila döda som resultat där också.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-10 22:44:28 följande:
    Det verkar ändå finnas någon form av tak för hur starka t.ex. SD skulle kunna växa sig i Sverige. Folk är inte heller sena att söka negativa sidor hos dem. Islam däremot är, såsom varandes en religion, något man ska hantera med silkesvantar - kritik mot den avfärdas antingen med standardtillmälen som "jamen vi har faktiskt religionsfrihet i det här landet" alternativt "är du islamofob eller?".
    Jag tycker inte om att några religiösa eller ideologiska grupper tvingar på sina åsikter på sina barn. Min lösning på detta är ju att man i skolan och förskolan på allvar börjar fokusera på kritiskt tänkande, för att ge eleverna verktygen att ifrågasätta sina föräldrars "indoktrinering". I en fungerande demokrati bör, enligt mig, religion och ideologi var något varje person väljer själv. Tyvärr är jag rätt ensam här. Vi har ett par partier i riksdagen, bland andra regeringspartierna FP och KD, som vill tvinga på eleverna sina värderingar. KD vill ha mer "kristna värderingar" i skolan, vad det nu är. Och vår utbildningsminister vill bland annat införa en (censur)myndighet vars syfte är att förbjuda och rensa bort alla kurser på gymnasienivå som inte anses ha ett marknadsvärde!

Längst av alla partier går nog SD ändå, som vill använda skolan som ett verktyg att "hjärntvätta" eleverna och skapa en mer "homogen nationell identitet" (d.v.s. tvinga på eleverna de värderingar som just SD tycker är de rätta).

Men visst, det finns situationer där man i "toleransens" namn tillåter folk att bete sig intolerant. Vi behöver bli bättre på att stötta offren och behöver bli bättre på att markera att religionsfriheten aldrig innebär att vi ska tillåta intolerans eller förtryck. Men på samma sätt ska vi markera mot ideologiska krafter. Det är ingen demokratisk rättighet att oemotsagd sprida intolerans i t.ex. skolor eller på arbetsplatser, bara för att man tillhör ett folkvalt parti.
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-11 09:59:12 följande:
    Ja. Religion är ett förlegat koncept. Dock finns det grader i helvetet. Kristendomen är mer kompatibel med Sverige, inte minst pga historien. Om det kan man tycka vad man vill, men så är det.
    Nja, det är väl din åsikt. Kanske inte fakta?

Det är kanske inte så uppenbart att katolsk kristendom rent historiskt är mer kompatibel med Sverige? Protestantismens fader, Luther, verkar ju ha påstått ju att påven var djävulens sändebud på jorden.

Och katolicismen är ju på många punkter starkt konservativ. T.ex. så har ju förre påven bestämt att alla som prästviger en kvinna eller alla kvinnor som försöker bli prästvigda, ska bannlysas av kyrkan.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?