Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-10 22:44:28 följande:
Det verkar ändå finnas någon form av tak för hur starka t.ex. SD skulle kunna växa sig i Sverige. Folk är inte heller sena att söka negativa sidor hos dem.
Islam däremot är, såsom varandes en religion, något man ska hantera med silkesvantar - kritik mot den avfärdas antingen med standardtillmälen som "jamen vi har faktiskt religionsfrihet i det här landet" alternativt "är du islamofob eller?".
Vad består detta tak av, och vad beror det på?
Menar du på fullaste allvar att du tror att det finns större risk att folket som bor här i landet börjar stötta extremistisk Islamism och att Islam blir en stark maktfaktor i Sverige, än att SD blir det?
Tror du på allvar på att vi som bor här bara kommer se på när Sharialagar införs, eller vad är ditt
skräckscenario?
Vad stöder du detta på? SD har ju redan makt, de sitter i riksdag och kommuner, och runt om i Europa växer denna konservativa rörelse sig allt starkare. Och de gör det bland annat med hjälp av den typen av diffusa hotbilder om Islam som du verkar ge exempel på här.
Nja. Jag tycker ju lite tvärtom. Det verkar just nu vara SD som kräver silkesvantar. Har debatterat religion och Islam i massa år. Har varit hård i kritiken mot t.ex. Saudi eller andra muslimer som förtjänar kritik. Men har nog aldrig fått svaret att jag i demokratins namn inte får kritisera dessa företeelser. Däremot får jag det svaret hela tiden om SD, d.v.s. att de är folkvalda nu och att de därför i demokratins namn av någon anledning inte får kritiseras för mycket?
Kan ta ett annat exempel. Den dagen som fundamentala Islamister i jakten på nya medlemmar, uppbackade av SÄPO och landstingspampar och delar av massmedia, tillåts tvinga sig in på folks arbetsplatser och på vårdavdelningar och i skolaulor mot personalens och patienternas och elevernas vilja. Då kan du börja tala om silkesvantar.