Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-05-19 12:23:41 följande:
    Många. Jämt och ständigt.
    ---
    Kan jag tolka det som att du inte är en av dem, att du tycker det är fel att kalla Sd för ett "odemokratiskt" parti?
    Ge mig ett enda citat då.

Att kalla SD odemokratiskt är något helt annat än det du skrev, och de som gör det gör ju det av många skäl. Knappast främst för att SD vill minska invandringen.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    maria diaz skrev 2014-05-19 23:39:24 följande:
    Ingen har skyllt något i svensk politik på någon invandrare.

Ett medvetet trick av vänstern att anklaga invandrare, när det i själva verket handlar om en förändrad politik.
    INGEN?????

Har du sett SDs valfilm 2010? Har du läst på Avpixlat som SD stödjer ekonomiskt? Har du hört Åkesson och övriga SD i riksdagen och på nätet och i debatter?

Har du sett SDs senaste kampanj mot tiggeri? Om SD på allvar hade försökt hjälpa dessa människor som tigger på gatorna, om de hade pressat politiker att lösa problemen. Istället för att misstänkliggöra och vilja förbjuda fattiga människor. Då hade de både överraskat folk och fått beröm.

Jag är starkt kritisk mot både "invandringspolitiken" och "integrationspolitiken". Det är många fina ord om mångkultur, men i praktiken har makthavarna  de senaste 30 åren fört en politik som är segregerande och som slår mot redan utsatta. Om ett litet parti, på allvar gav sig på och pressade politikerna, och makthavarna. Om SD riktade sina sanktioner mot de som faktiskt tjänar på politiken, istället för att föra en politik som försämrar integrationen och försämrar för en redan utsatt grupp (som lägger ansvar på den grupp i samhället som antagligen har minst makt av alla). DÅ hade jag absolut kunnat respektera deras kamp på ett helt annat sätt, även om jag inte håller med dem.

Jag är
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra

En liten snabb kommentar till er som inte riktigt förstår den ökande rädslan för den nationella rörelse som växer i Europa.

Om det går som i de senaste opinionsundersökningarna kan franska Front National  (ett parti som är för barnaga, för dödsstraff, emot abort, vars representanter fram till nyligen ifrågasatte förintelsen, som inte bara vill helt stoppa invandringen från "icke-europeiska" länder utan som även vill utvisa cirka 3 miljoner människor)   på egen hand  få lika många mandat i EU-parlamentet som alla svenska partier sammanlagt.

• Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-05-23 14:23:59 följande:
    Skulle det vara en extrem åsikt, menar du, att inte vilja förbjuda barnuppfostran med en dask i stjärten? För mig är det snarare motsatsen som är extrem. Det är ju Sverige som är extremlandet, det land som avviker.

Ja. I mina och många andras öron är det bland de extremaste av åsikter. Förstår verkligen inte alls hur den traditionen kan leva kvar, med tanke på vad vi vet om psykologi och hjärnan.

Att med våld lära ett barn någonting är för mig både ologiskt och vidrigt faktiskt.
  • Quintus Zebra
    maria diaz skrev 2014-05-23 16:44:21 följande:
    Ok, du undrar om Zlatan är svensk.

Etnisk svensk? Nej, naturligtvis inte. Bosnisk pappa, Kroatisk mamma. 

Juridiskt svensk? Ja.

Språkligt och socialt? Ja

Geografiskt? Nej, han bor inte i Sverige. 

Men inget av detta spelar någon större roll normalt sett. Det är bara vänstern som har svårt att förstå det faktum att inte alla som bor i Sverige är svenskar.

Men det är bara i Sverige vi är nojiga över vem som är "svensk".

Fråga en amerikan, eller en ryss vem som är amerikan eller ryss, så kommer du nog att få svar på tal.

Ja, fråga gärna en Amerikan! ;) Landet där det räcker att födas där för att bli medborgare. Där det finns italienska amerikaner och amerikaner med afrikansk påbrå och amerikaner med svenskt påbrå och amerikaner från alla delar av världen som ses som amerikaner. Prova att säga till dem att de inte är etniska amerikaner!
  • Quintus Zebra
    maria diaz skrev 2014-05-24 01:39:44 följande:
    Etnisk Svensk är du inte.

Juridiskt är du svensk.

Hur kan detta ens vara svårt att förstå?

För att etnicitet och nationalitet är påhittade kulturella begrepp, utan vetenskaplig definition och grund, som används olika av olika människor hela tiden. Och som alla kulturella begrepp så utvecklas de och kan byta mening gradvis under tid, i takt med att samhället utvecklas.

Jämför t.ex. Japan med U.S.A så ser synen på etnicitet väldigt olika ut.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-05-24 07:36:40 följande:
    Vadå "amerikaner"`? Det finns ingen "amerikansk" etnicitet. Amerika är ju en kontinent (sedan man skapadekanalen i Panamá, två kontinenter) med en massa olika länder och etniciteter.
    Se inlägget jag svarade på. I vardagligt språk så menar man ofta människor från U.S.A när man säger amerikaner. De själva benämner sig också ofta så.

Vad skulle du säga att den korrekta benämningen på en person från U.S.A är?
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-05-24 07:38:48 följande:
    Precis. Feministiskt initiativ är ett vedervärdigt parti. Bara "vi och dom" för hela slanten. Konstigt att media inte har fattat det än bara.
    Kritiken mot F! är inte helt konsekvent. Ena dagen kritiseras F! för att de påstås vilja sudda ut könsgränserna. Och nästa dag påstås de dela upp världen i "vi och dom" och enbart premiera  kvinnor.

Hur kan de diskriminera män om de inte ens ser skillnad på könen?

Kritiken är inkonsekvent för att den bygger på grova förvanskningar av vad F! säger. Så kallade halmgubbar.

Men visst finns det visst fog för din kritik. Men det beror på ett problem, en paradox, som alla diskriminerade grupper ställs inför. Och som vetenskap och debatt har brottats med länge.

D.v.s. att för att kunna motverka diskriminerade strukturer så måste man ju erkänna att de finns, även om man egentligen inte vill erkänna dem.  Även om man t.ex. är helt färgblind, om man inte bryr sig om hudfärg, så måste man i vissa fall dela upp folk efter just hudfärg för att kunna motverka diskriminering som utgår ifrån folks hudfärg.

Alla organisationer som bekämpar diskriminering måste akta sig så att de inte själva förstärker de strukturer de vill motverka, och de måste akta sig så att de inte diskriminerar någon annan grupp på vägen.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-05-24 08:07:51 följande:
    Marit Paulsen: " När vi kommer till Bryssel så är vi den svenska gruppen. Vi borde prata lite mer om våra gemensamma uppgifter: att stå för vår kultur och våra uppfattningar, vår syn på kollektivavtal, aborter och snus. Litet och stort, sa Marit Paulsen."

www.aftonbladet.se/nyheter/article18944753.ab

Men det finns ju ingen "svensk" kultur. Vad talar Paulsen om?
    När sa Marit Paulsson att det inte finns någon svensk kultur? Halmgubbe?
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-05-24 10:42:34 följande:
    I princip samtliga kulturer (oisolerade infödingastammar finns det numera få av)  är ju en blandning av inhemska fenomen och utifrån kommande influenser, som inlemmas kulturen. Det innebär ju inte mångkultur för det.

Du bör hur som helst specificera vad DU menar när du talar om mångkultur, eftersom begreppet används på olika sätt. Viktigt är dock att påpeka att begreppet befinner sig i opposition till "integration".

Att från det offentligas sida sträva efter att invandrare lär sig svenska = INTEGRATION

Att från det offentligas sida sträva efter att inte lär sig svenska = MÅNGKULTUR (man strävar efter att invandrarna ska behålla den etnicitet/kultur de hade innan de kom hit)

Den definitionen delas nog inte av många. Självklart står inte mångkultur i motsats till integration.

För mig handlar mångkultur om att individen själv får välja vilken kultur de tar till sig, så länge de följer lagen. T.ex. kan ju en arbetslöshetsförsäkring ställa krav på individen att t.ex. lära sig språk o.s.v.

Och människan verkar ju vilja vara mångkulturell. Alla samhällen jag sett är mångkulturer. De påstått homogena nationalkulturerna bygger på stora generaliseringar, och innehåller massa olika mindre kulturer. Nordkorea och liknande diktaturer är väl de som kommer närmast homogenitet.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?