Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför hatar folk SD?

Flash Gordon skrev 2014-08-19 22:04:58 följande:
    Bara kul att se dig dra etnicitets-kortet - när det passar ditt syfte.
    Tomte 
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Bejje skrev 2014-08-20 09:54:02 följande:

100% korrekt, precis så är det jag tänker också. Man har sett otaliga e´xemple på det genom tiderna, hur folk lyssnar blint på vad politikerna säger och alla som säger annorlunda och försöker tänka på egen hand har så klart fel... sedan skiter sig nåt och då kan man lätt skylla ifrån sig på politikerna.

Vi har redan fått en försmak av det i form av att Reinfeldt som under alla år hävdat att invandringen är något positivt och att vi faktiskt tjänar pengar på den, men nu erkänt sin lögn tillsammans med Anders Borg och faktiskt varit ärliga för första gången under 2 mandatperioder och sagt att det kommer blir väldigt tufft p.g.a. de enorma kostnader som flyktingmottagandet innebär.

Frågan är nu bara vad massan som trodde på Reinfeldt tidigare kommer tro? Antingen tror dom på honom igen, men så kan de vända sig till Vänstern, Socialdemokraterna eller MP som fortfarande kör på som vanligt med att invandring berikar, även ekonomiskt. Det är lättare tror jag att för massan behålla sina åsikter som de blivit pålurade än att ändra uppfattning och kanske byta partitillhörighet.

Det intressanta är dock att "rasisterna" SD som har påtalat detta hela tiden faktiskt hade rätt nu när räkningen kommit. Tidigare hade dom ju fel och eftersom man ens snackade pengar och invandring/flyktingmottagande i samma mening så blev man automatiskt stämplat som rasister. Nu är det Moderaternas tur att kallas rasister. Stefan Löven har redan varit framme och antytt att Reinfeldt är en känslokall person som ens kan tala om pengar och invandring. Att vara ärlig kan med andra ord kallas rasism i dagens Sverige. Att ljuga och dölja information är den rätta vägen enligt de flesta partier.

Men det är så svensken vill ha det, för det är så man blivit "uppfostrad" av politikerna även om en allt större andel nu har fått upp ögonen om man kollar opinionsundersökningar. 

Exakt. Och egentligen har ju varje tänkande människa kunnat förstå, att alla dessa människor som bor här nu, och uppenbarligen inte jobbar, inte lever på luft! Samt att allt de utnyttjar av välfärden - förlossningsvård, MVC, BVC, sjukvård, tandvård, förskola, skola o.s.v. för STORA familjer - också kostar enorma summor. Men man fick inte låtsas om att man fattade det! Man skulle låtsas att man ändå trodde att det var lönsamt på något mystiskt round-about sätt. Som i sagan om kejsarens nya kläder. 

Det känns jättebra att korten är på bordet nu! (Även om det var politiskt självmord av Reinfeldt - hade han fått SOLSTING?) 

Något jag inte gillar, men som var väldigt väntat, var att så många journalister och förståsigpåare går ut och säger att det var onödigt att R. sa sanningen så här inför valet... Att det "bara kommer att gynna Sverigedemokraterna". Som om det vore något FEL att svenska folket nu kan göra ett informerat val..?
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-19 22:59:31 följande:
    Nja, jag har inga problem med att en kurd kan vara svensk - och just därför har jag heller inga problem att nämna ursprung på en svensk när det är relevant.

Lapsusen i ditt resonemang är att du utgår från att jag tänker som du - men jag är inte sverigedemokrat eller SD-kramare - och börjar alltså inte bildligt talat tugga fradga när någon påstår att en kurd kan vara lika svensk som jag.

Dessutom tror jag att du inte heller har förstått betydelsen av begreppet "etnicitetskortet" - det är visserligen inte min hemmaplan eftersom det närmast är sverigedemokratiska - men jag uppfattar det som SD-sektens sätt att påstå att man är kulturrelativist.

Det är många år sen jag flyttade från min hemstad, inte desto mindre håller jag fortfarande på ett helt annat fotbollslag än de Allsvenska lag som spelar här - trots att min hemstads harvar runt i de lägre serierna.

Vad jag försöker förklara är att man alltid har sitt ursprung med sig - och att det inte finns något kulturrelativistiskt i att förklara att en svensk som ansluter till peshmergastyrkorna är kurd eller att en annan svensk som har synpunkter på dem som strider för Isis-sekten också är kurd.

Du har ju en skiljelinje mellan SD-sektens sätt att se på assimilation och svenskens att se på integration. Lite förenklat innebär toksektens svenskhet att främmande element ska sudda ut sitt ursprung medan integration innebär att man behåller sitt ursprung men blir en funktionell del av något annat.
    Exakt. Och om ursprunget då är en afghansk bergsby, där unga kvinnor kan avlivas för att ha visat fem cm vrist eller uttryckt en önskan om att få gå i skolan..?
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-20 22:56:45 följande:
    Fast det där är ju helt obetalbart. Hela sekten vajar av hänförelse över att Reinfeldt sagt att det kostar mer att ta emot fler flyktingar.

Helt obegripligt att människor kan vara så okunniga.
    Men vadå? VI har ju sagt det hela tiden, att det kostar ENORMA pengar. Det vi står förundrade över nu är att R. äntligen säger det rakt ut. Och precis före valet.
  • Jeaninne
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-20 23:13:18 följande:
    Ja, det är liksom lite annat ljud i skällan därifrån nu än från Sandviken och i den där berömda OECD-rapporten och Magnus Betnér och allt vad det nu är som anförts tidigare i den här tråden och andra för att "bevisa" att invandringen inte kostar några pengar.

"Alla" har vetat om att det visst kostar, men ingen i tillräckligt relevant position har erkänt det förrän nu. Det är en rätt anmärkningsvärd vändning. 
    Exakt. Det otäckaste tycker jag är, att så många människor faktiskt gick på budskapet att det var lönsamt... i så många år. Det visar att det är lätt att hjärntvätta det svenska folket. Vi har tyvärr en tradition av det här - att vara lydiga och följsamma mot dom som har makten för tillfället.
  • Jeaninne
    Digestive skrev 2014-08-20 23:28:42 följande:
    Vinner han en ny mandatperiod så kan han även leka biznizmän som aldrig förr med skattepengarna och hänvisa gapet i stadskassan till invandringen. Sverigedemokraterna kommer spela det rätt i handen på honom..

Alliansen trollar oss på 30 miljarder om året och då handlar det bara om de 16 största riskkapitalistiska företagen - lägg till resterande samt vanvettiga affärer med statliga företag och det hamnar jämbördes med den initiala kostnaden för invandringen i de mer sansade rapporterna.

Det här led inte stadskassan av tidigare, överhuvudtaget - men det är givetvis specifikt invandringen och uteslutande invandringen som vi känner av idag, när det offentliga börjar lida; det har han ju själv sagt! En sverigedemokrat misstänker och anar även att det är sant, så då är det ju bevisat också, och enbart att återgärda i politisk praktik!

Den här enkelspårigheten fördärvar vår politiska medvetenhet medan stadsministern tackar och bockar.
    Men det spelar ingen roll om det även går pengar till ANDRA onödigheter. Att DESSUTOM ta hit en massa flyktingar försämrar läget ÄNNU mera. Hur svårt kan det vara att förstå..?

Sedan tycker jag också att det ska vara förbjudet med vinster i välfärden, eller att det i alla fall ska regleras och kontrolleras mycket mera än det gör idag.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-21 00:00:21 följande:
    Med tanke på den läsförståelse som flera i tråden uppvisat är det inte direkt chockerande om de inte uppfattat att "alla" medgett att flyktingmottagande kostar pengar även tidigare. Det som framkommit är välmatt de förvirrats av att politiker dessutom resonerat kring den ekonomiska följden av den sammantagna inflyttningen.
    Det är inte Sd:are som har förvirrats - vi har inte LÅTIT oss förvirras! Det är PK-tanterna som har låtit sig förvirras - och politikerna har medvetet förvirrat! Budskapet har HELA tiden varit att invandring inklusive flyktingmottagning är lönsamt på sikt. Varje gång någon har påpekat att "efter X antal år så är så få procent i arbete", så har det också bluddrats bort med skicklig retorik... På något roundabout sätt så är dessa människor lönsamma ändå, typ.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-21 00:01:33 följande:
    Men om man nu ska diskutera invandringens lönsamhet - så är det lika sanslöst som vanligt att det tydligen fanns folk som trodde att det politiskt korrekta Sverige menade att själva flyktingmottagningen i sig är lönsam.
    Väldigt många i "det politiskt korrekta Sverige" som du kallar dem, har faktiskt trott på det.

Dessutom har det bluddrats bort på så sätt, att NÄR Regeringen har redovisat kostnaden för flyktingmottagningen, så har de endast räknat med direkta kostnader som asylutredningen, tiden på asylboendet, SFI och (ibland) det statliga stödet till kommunerna för varje flykting de första två åren. Men de har "glömt" att räkna med alla åren på socialbidrag sedan, alla kostnader för barnens skolgång och utbildning och de vuxnas arbetsmarknadsåtgärder (som oftast inte leder till ett riktigt, avlönat arbete ändå), kostnader för MVC, BVC och förlossning när kvinnorna ska föda sex-sju-åtta barn var här, barnomsorg, sjukvård och mediciner för alla i familjen, och allt annat dessa familjer får helt gratis från vår välfärd...

Den ökade kriminaliteten inte att förglömma... tänk bara vad polisinsatserna, rättsväsendets arbete och tiden på häkten och fängelser kostar! Samt skadorna på brottsoffren!
  • Jeaninne

www.aftonbladet.se/nyheter/article19400846.ab

Har ni sett det här då? 15 000 av våra gamla - som byggt det här landet och den välfärd vi hade ett tag - kan dö av svält, p.g.a. att så mycket resurser tagits från äldrevården. Men det är säkert viktigare att rädda syrianer..? Obestämd

• Jeaninne
    Bejje skrev 2014-08-21 13:06:42 följande:
    Det är du käre FDFMGA som inte kan läsa och förstå, så därför vänder du på steken och låtsas som att det är dina meningsmotståndare som inte kan det. 

Som nu har sagts många gånger i den här tråden, men som du gång på gång misslyckats att läsa så är det vi som tror på SD's politik som hela tiden vetat om att invandringen totalt, men specifikt flyktingmottagningen är en stor förlustaffär. Jag ska inte säga vi, men åtminstone jag har läst budgetar och uträkningar och visste redan för länge sedan att det inte gick ihop, så kom inte och låtsas som att SD-folk inte kan läsa och ta till sig information. Snarare är det de extrema sekterna som jag förr skulle inkludera MP och V i, men som åtminstone Fi också får ingå i nu som inte kan läsa och ta till sig information. Kan också vara så enkelt att de kan ta till sig informationen, men vägrar tala om det öppet då de riskerar att riva sin fasad av lögner som gått hem i så många år.
    Ja, jag har också haft tillgång till den informationen mycket längre. I många år faktiskt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?