Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk SD?

Errol Flynn skrev 2014-03-11 15:58:16 följande:
    Att kunna språket är väl en början.

Hur är det med unga barn och t.ex. folk med grava intellektuella funktionshinder? Kan de anses vara svenska trots att de inte kan språket?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Gert skrev 2014-03-11 18:46:07 följande:
    Media i Sverige borde bli mera som deras kollegor i andra länder, Norge som exempel.

Det är klart att en opixlad bild är viktigt när det handlar om eftersökta och efterlysningar. Det är inte mitt fel att majoriteten som eftersöks av polisen har en mörkare hudfärg än vita svenskar. Det är inte SDs fel heller.

Jag tycker ju media i Europa stundtals är rent hemsk, och aplåderar de som inte fastnar i en ofta helt irrelevant hudfärgsfascination.  

Fast nu talade vi inte om efterlysningar främst. Varför är det viktigt i en nyhetsartikel?Håler du inte med SD här?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-11 19:01:57 följande:
    Är det inte i syfte att få fast gärningsmannen som man ska visa bild i en nyhetsartikel?

De flesta artiklar som diskuteras handlar väl ändå om misstänkta som redan är fast?

En efterlysning är ju självklart något annat.
  • Quintus Zebra
    Gert skrev 2014-03-11 19:09:30 följande:
    Jo, vi talade främst om efterlysningar. Varför skulle media pixla en människa som inte är efterlyst?

Ok. Så i fall där den misstänkte är gripen så behöver media inte nämna hudfärg eller ursprung?
  • Quintus Zebra
    Gert skrev 2014-03-11 19:26:47 följande:
    Det kan väl vara intressant att veta vilket ursprung gärningsmannen har. Vi lever i ett informationssamhälle. Gärna med en opixlad bild i artikeln också. Vi människor är nyfikna av oss. Är det rasistiskt att vara nyfiken?

Det kan vara intressant att veta skostorlek eller alkoholhalt eller inkomst också. Varför är just hudfärgen eller ursprunget så speciellt intressant?
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-12 06:53:33 följande:

. Tycker han att Sverige och svenskarna är fantastiska och att demokrati (eller vad vi har) är toppen och han vill vara svensk då är han svensk. Vill han inte lära sig svenska och sitter i sin lägenhet och kollar på arabisk tv och känner sig som en arab är han inte svensk hur många svenska medborgarskap han än får.
    Svenskt medborgarskap = inte automatiskt svensk.
    I vår nuvarande lagstiftning står det att man icke får ha andra krav på människor enbart på grund av ursprung. Håller du med om det?

I så fall tycker du att en person som enligt rådande definition kallas etnisk svensk, också måste tycka om Sverige och svenskarna för att anses vara svensk?

Jag känner ju ett gäng "svenska självutnämda nationalister" som verkar tycka väldigt illa om vårt nuvarande Sverige och om det folk som bor här, "nationalister" som sitter hela dagarna och tittar på engelska filmer/serier/TV-spel och som tänker flytta till varmare breddgrader så fort de får råd? Är de svenskar enligt dig?
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-03-12 00:02:55 följande:

Jo, verkligen mycket som tyder på att folk har tröttnat på ett parti som fick 5,7% år 2010 och nu har dubblat den siffran....:)

I åtanke ska man också ha att Sd:s siffror i enkäterna alltid är lägre än den reella siffran. Tror en del kommer att sätta i halsen om Sd får 15%...och det är inte alls omöjligt.

Ju fler ni Sd-hatare skriver i sådana här forum, desto fler röster till Sd. Du kommer kanske få ett tackbrev efter valet. Eller det är kanske Sd som har lejt in dig redan på förhand.
    Och det parti som folket enligt förtroendebarometer har aldra lägst förtroende för.

Bara elva % har förtroende för dem, så det är nog inte omöjligt att förutom de redan frälsta så börjar folk tröttna allt mer?
  • Quintus Zebra
    Gert skrev 2014-03-11 20:01:17 följande:
    Tja, de som tjänar bäst i kommunerna brukar vara en standard grej som kvällspressen kör med när det är nyhetstorka.

Jag tycker faktiskt att det är intressant att veta ursprunget på människor som det skrivs om. I artiklar som inte har med brottslighet att göra står det alltid vart personen i fråga kommer från. Svensk media är inte konsekventa i sin journalistik. Det stör mig.
    Hur ofta nämns de misstänktas inkomst eller skostorlek eller utbildningsgrad eller alkoholintag? För det är ju rent vetenskapligt ännu intressantare än ursprung.

Du får ju tycka att hudfärg och ursprung är intressant, men du kan knappast kräva att alla håller med?
    Speciellt då vi verkar ha politiskt konsensus bland de folkvalda i Riksdagen om att svenskheten inte sitter i hudfärg och ursprung, och om att det INTE är ok att döma eller sortera folk efter hudfärg/ursprung. Detta står ju även SD bakom om jag mins rätt.

Jag hävdar inte att du inte får tycka som du gör, men med bakgrund till att alla verkar överens om att hudfärg/ursprung är irrelevant så tycker jag att det är märkligt att folk beskyller media för mörkläggning eller för att dölja sanningen när de inte nämner detta i varje artikel? 
    Åkesson2014 skrev 2014-03-11 21:01:03 följande:
    Självklart är det intressant att veta härkomst på krimnella!
    Nej, det är inte självklart. Det må vara det för dig, men för allt fler är ursprung och hudfärg allt mer ointressant. Mina barn har kompisar med föräldrar från massor av olika länder, kompisar med massa olika färger. Jag har hittills aldrig hört dem lägga någon som helst vikt vid det.

Vi har under flera hundra år haft en ofta skadlig fixering vid ursprung och hudfärg. Hundratals miljoner människor har mördats och förtryckts (och gör det fortfarande) enbart på grund av deras ursprung eller hudfärg. Och just i Sverige har det kanske börjat vända, vilket vi enligt mig bör vara stolta över.

Håller du inte med SD om detta?
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-11 14:44:06 följande:
    Kvällspressen har mer än en gång visat sin bakomliggande agenda, dvs inget gynnande av SD och förment "högerextrema" what so ever (se t.ex. Expressens löpsedel på senaste valdagen) - så det är egentligen inte jättekonstigt att man drar öronen och ögonen och en massa annat åt sig när de faktiskt skriver något som inte enväldigt utmålar högern som genomond och våldsbenägen och vänstern som genomgod och from.
    Håller inte med alls.

Att vänstern skulle utmålas som genomgod är ju inte direkt sant. Kvällspressen har ju under rätt många år skrivit väldigt mycket ofördelaktigt om både SAP och V och dess medlemmar och dess partiledare.

Vad gäller människor längre vänsterut än så så har ju de fått mycket mindre positiv press än SD har den senaste tioårsperioden. Om t.ex. Kommunistiska partiet hade varit nära att komma in i riksdagen så hade du garanterat fått se media granska dem på ett mycket noggrant vis (nu ställer ju inte kommunistiska partiet upp i riksdagsval, så det är ju inte aktuellt)

Men, visst. SD är speciella. De granskas på ett speciellt sätt. De är heta och artiklar om dem skapar intresse. Och de genererar pengar. Så därför får de helt enkelt mer uppmärksamhet än andra. Det finns mängder av exempel på när SD har fått mycket större utrymme i Media att sälja in sina åsikter än vad de andra partierna i samma storleksklass får.

Och att kvällspressen ensidigt skulle vara för mångfald och invandring, anser jag vara helt felaktigt. Jag är en mångfaldsfantast, och jag hänger med i media rätt bra. Jag kan inte komma på en enda artikel eller ledare som jag tycker på ett bra sätt har stått upp för mina idéer eller som försvarat dessa företeelser. Däremot så skrivs det hela tiden massa artiklar som styrker SD´s världsbild. Det är bara att se hur många länkar i kvällspressen som den invandringskritiska i denna tråd har länkat till.

Att jag kallade Expressens artikel för skvaller betyder självklart inte att jag vet att den var osann. Jag reagerade bara på att vissa, som normalt är skeptiska till kvällspressen, tog artikeln som en sanning. För i min värld är läckande poliser ingen bra källa. Och i min värld är jartiklar som enbart hänger på ournalister som påstår sig ha anonyma källor inte de mest trovärdiga.

Jag var inte där, jag vet inte vad som hände. Men om det motsatta var sant? Om SD hade haft en manifestation som slutade med att fyra Sverigedemokrater blev knivskurna av vänsterextremister, hade du då väntat till efter polisundersökningen innan du blev upprörd? Hade du väntat och tänkt att möjligheten finns ju att det var Sverigedemokraternas eget fel att vänsterextremisterna hade knivar och högg på folk?
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-12 12:48:15 följande:
    Jaaa du. Etniska koreaner som vill flytta från Nordkorea, är dom koreaner?
    När jag pratar om att tycka om Sverige så syftar jag på människor utifrån. Om man ogillar demokrati, frigjorda kvinnor osv så bör man endast få en spark i baken ut härifrån. Jag hade ett par invandrarungdomar i mitt gymnasium som snackade konstant skit om Sverige och svenskarna. Sverige var ett skitland, svenskar var fula, fega, horor bla bla bla. Jag hade inte saknat dem om de åkte hem till Gudvetvar.
    För att få privilegiet att bli medborgare i ett annat land anser jag att man bör uppskatta landet. Om jag skulle flytta från Sverige skulle det bli Nya Zealand eller Mallorca just för att det är platser som jag verkligen uppskattar och jag gillar befolkningen. Jag skulle aldrig flytta till ett arabland under några omständigheter. Och återigen talar jag om mina egna åsikter, inte lagstiftning.
    Jag bestämmer inte vilka som är koreaner eller inte, det gör de gott själva.

Så då har du hårdare krav på folk med "annat ursprung" än du har på "etniskt svenska"?

Eller?

Jag känner massa människor som jämt och ständigt snackar skit om Sverige som ett jävla hjärntvättat PK-land (människor som av någon märklig anledning kallar sig nationalister), som har en kvinnosyn och demokratisyn som är ett par hundra år gamla. Ska de också ut härifrån med en spark i baken?

Om vi ska ha en definition på svenskhet, så måste den väl gälla alla? Eller ska vi ha två? En definition på svenskhet som gäller de som anses "etniskt svenska" (vad det nu innebär), och en som gäller "dom andra"?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?