Gert skrev 2014-03-11 20:01:17 följande:
Tja, de som tjänar bäst i kommunerna brukar vara en standard grej som kvällspressen kör med när det är nyhetstorka.
Jag tycker faktiskt att det är intressant att veta ursprunget på människor som det skrivs om. I artiklar som inte har med brottslighet att göra står det alltid vart personen i fråga kommer från. Svensk media är inte konsekventa i sin journalistik. Det stör mig.
Hur ofta nämns de misstänktas inkomst eller skostorlek eller utbildningsgrad eller alkoholintag? För det är ju rent vetenskapligt ännu intressantare än ursprung.
Du får ju tycka att hudfärg och ursprung är intressant, men du kan knappast kräva att alla håller med?
Speciellt då vi verkar ha politiskt konsensus bland de folkvalda i Riksdagen om att svenskheten inte sitter i hudfärg och ursprung, och om att det INTE är ok att döma eller sortera folk efter hudfärg/ursprung. Detta står ju även SD bakom om jag mins rätt.
Jag hävdar inte att du inte får tycka som du gör, men med bakgrund till att alla verkar överens om att hudfärg/ursprung är irrelevant så tycker jag att det är märkligt att folk beskyller media för mörkläggning eller för att dölja sanningen när de inte nämner detta i varje artikel?
Åkesson2014 skrev 2014-03-11 21:01:03 följande:
Självklart är det intressant att veta härkomst på krimnella!
Nej, det är inte självklart. Det må vara det för dig, men för allt fler är ursprung och hudfärg allt mer ointressant. Mina barn har kompisar med föräldrar från massor av olika länder, kompisar med massa olika färger. Jag har hittills aldrig hört dem lägga någon som helst vikt vid det.
Vi har under flera hundra år haft en ofta skadlig fixering vid ursprung och hudfärg. Hundratals miljoner människor har mördats och förtryckts (och gör det fortfarande) enbart på grund av deras ursprung eller hudfärg. Och just i Sverige har det kanske börjat vända, vilket vi enligt mig bör vara stolta över.
Håller du inte med SD om detta?