• Anonym (Intresserad)

    SN - Missbruk av alkohol och droger

    Hej! Jag är intresserad av adoption, där den biologiska modern missbrukar alkohol eller droger. 

    Någon som har erfarenhet eller kan länka till bra sidor där man kan läsa på?

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden SN - Missbruk av alkohol och droger
  • Maria Bergström

    Barnet behöver inte vara skadat, men kan vara det. Sjukvården brukar vara bra på att se och bedöma om barnet är skadat pga mammans drickande under graviditeten.
    Många barn kan ha fått en dålig anknytning efter födelsen även om det inte är fysiskt skadat. Men de flesta missbrukare/beroendepersoner är inte påverkade ständigt och kan ha gett barnet en bra start. Läs gärna Kärlekens roll, Sue Gerhardt. 

  • Anonym (Intresserad)

    Hej!
    Tack för svar.
    Jag skulle vilja veta mer om barn vars mor missbrukat droger också. 

  • Anonym (insatt)
    Anonym (Intresserad) skrev 2013-11-06 21:28:12 följande:
    Hej!
    Tack för svar.
    Jag skulle vilja veta mer om barn vars mor missbrukat droger också. 
    FAst visst står det väl om det på fasföreningens hemsida? Annars är det bara att googla på FAS (fetalt alkoholsyndrom). Och läs gärna boken "Erik, mitt ibland oss"
  • Anonym (Intresserad)

    Jo, men FAS har väl med alkohol att göra inte droger?
    Men om du hittar nåt på  www.fasforeningen.nu/ där det står om detta får du gärna länka. 

  • Anonym (insatt)

    Enligt forskningen finns det inte samma tydliga samband mellan droger och utvecklingsförseningar som det gör med alkohol. Man kan inte diskutera generellt om drogskador utan måste skaffa sig kunskap om vad det enskilda barnet varit egenom .....

Svar på tråden SN - Missbruk av alkohol och droger