Rädd när min dotter rider....
Jag har ridit från och till i 20 år, ramlat av fler gånger än jag kan minnas, men gjort illa mig en gång. Och då blev jag mest rädd så det var bara gnäll :)
Ridning är fantastiskt skonsamt på så sätt att man inte belastar någon kroppsdel för hårt, och för mig som tidigt blev lång och smal var ridningen helt jäkla fantastisk då jag lärde mig koordination, styrka och balans på hästryggen. Dessutom hade jag ett fruktansvärt humör som jag var tvungen att kontrollera - för precis som hästen känner rädsla, känner de om man är spänd och irriterad och blir precis lika jobbiga tillbaka, och det funkar inge bra alls när man ska in på dressyrbanan ;)
Från dag ett på en ridskola får man lära sig säkerhetstänk, som sedan hänger med hela livet. Saker som "snurra inte grimskaftet runt handen", "gå inte bakom hästen", "ha hjälm på i boxen" m.m. sitter i ryggmärgen och väldigt fort tänker man inte ens på de här sakerna utan det bara är så - har alltid varit så.
Mer konkret, så undviker man så mycket det går att riskera att man fastnar i en stigbygel vid avramling. Många (de flesta?) ridskolor har s.k. säkerhetsstigbyglar som är svängda på utsidan för att foten lättare ska glida ur. Man får inte rida i sko utan liten klack för att man inte ska kunna glida in med foten i stigbygeln. Det tjatas från ridlärarhåll om att man inte ska ha stigbygeln för långt in mot hålfoten utan stödja i den med främre trampdynan/tårna, samtidigt som man trampar ner hälen, för att man inte ska få in foten i stigbygeln.
I övrigt så är allt man tränar under lektionerna förebyggande vid potentiella olyckor. Balans, kontroll och mental stabilitet är a och o med hästar. Att inte bli rädd om hästen gör ett glatt skutt efter ett hinder, utan sitta lugnt med god balans gör att en olycka undviks. Att ha ett lugn fram mot ett hinder och en tro på sig själv och hästen, gör att tvärnitar undviks.
Jag vill inte att någon ska undvika ridning p.g.a. rädsla för vad som kan hända, då det är den mest givande aktiviteten jag vet! Ansvar, envishet, koordination, frisk luft, mysiga djur som är som är speglar av en själv, fristad för tjejer (som tonåring går man skitig och osminkad utan någon som tittar snett på en), förmågan att lösa problem - allt sådant är otroligt starkt inom hästvärlden!
När jag var 15 så var det en häst som blev rädd och bröt sig ut ur hagen. 5 tjejer var vi som spikade tillbaka slanor, letade upp ny eltråd som vi skarvade, och lyckades laga 4 meter hagstaket som gått sönder. När jag var 17 och skulle på dressyrtävling såg jag och en kompis att det var punktering på transporten - vi bytte däck innan pappa kom och skulle köra mig någon timme senare. Vilka andra unga tjejer någon sådant? Och vem vill INTE ha en sådan dotter? :)