• Anonym (röda dagar)
    Äldre 13 Nov 16:14
    15723 visningar
    30 svar
    30
    15723

    Snälla hjälp mig. Har jag rätt till helglön?

    Har fått ett vikariat på några månader. Det är en heltidstjänst via bemanningsföretag, är alltså uthyrd som konsult och får timlön. Har googlat lite och läst att enligt kollektivavtal så har heltidsarbetande som är timavlönade rätt till helglön för röda dagar som julafton, juldagen, annandag jul, nyårsafton mm. I mitt anställningsavtal står det att anställningen omfattas av kollektivavtal Almega och tjänstemannaförbundet Unionen. 

    Men.
    När jag frågade min arbetsgivare, som ju är bemanningsföretaget, sa de att nej jag kommer inte få helglön utan bara lön de timmar jag redovisar som arbetade eftersom jag inte är fast anställd hos dem. Kan de verkligen göra så? Kollektivavtalet har väl inte specificerat att det bara gäller tillsvidareanställda utan alla heltidsanställda som är timavlönade?

    Snälla hjälp mig med att hitta svaret snabbt då min arbetsgivare skulle kolla upp detta mer noggrant och återkomma i veckan, vill inte bli lurad för det är ju x antal röda dagar som kommer nu under mitt vikariat!

  • Svar på tråden Snälla hjälp mig. Har jag rätt till helglön?
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 16:26
    #2
    Anonym (facket) skrev 2013-11-13 16:23:53 följande:
    Det där kan facket svara på. Ring dom.
    Jag är inte med i facket kan jag ringa ändå? 
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 16:27
    #3

    Såhär står det om helglön. Då borde jag väl få rätt?? Min anställning beräknas pågå nästan 4 månader, nån vecka mindre eller så, och kan eventuellt även få förlägning sen om behov finns.


    § 11 Helglön
    Mom 1 Rätt till helglön
    Helglön utges vid tillsvidareanställning och vid sådana tidsbegränsade
    anställningar som pågår eller är avsedda att pågå längre tid än tre månader.
    För att arbetstagaren ska ha rätt till helglön krävs att anställningen består
    efter helgen.  
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 16:32
    #5
    Kerubmamman skrev 2013-11-13 16:30:01 följande:
    Ja, är det sagt att du ska jobba där minst tre månader så borde du få helglön. Men det kan nog bero på hur ditt anställningsavtal är formulerat. 
    Det står ingenting alls om helglön i avtalet, så det är inte "bortavtalat". Står bara vanliga saker om att det är heltid, timanställning, tidsbegränsad anställning som ska pågå fram till det och det datumet osv. 
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 16:39
    #10
    H2O Mineral skrev 2013-11-13 16:34:21 följande:
    Som timanställd med timlön har man bara rätt till helglön om man jobbar helger. De som har månadslön har däremot heltidslön, dvs lön även röda dagar. 
    Det trodde jag också var så men det är tydligen inte så! Timanställda heltidsarbetande har också rätt till helglön enligt kollektivavtal, alltså betalt specifika röda dagar även fast man INTE jobbar dessa helgdagar. 

    www.almega.se/arbetsgivarguiden/aktuellt-ur-arbetsgivarguiden/helglon-bemanningsforetagen 
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 16:40
    #11
    Kerubmamman skrev 2013-11-13 16:35:09 följande:
    Jag formulerade mig lite otydligt. Hur är anställningstiden preciserad? Start- och slutdatum osv.. Framgår det av avtalet att du ska vara där minst tre månader? 
    Ja, startdatum 2013-11-07 och slutdatum 2014-02-28. Det är nästan 4 månader.
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 16:42
    #13
    Khaleesi skrev 2013-11-13 16:38:49 följande:
    Nej det kan du inte, vill du ha facklig hjälp måste du vara medlem. Men det är värt det, när man väl hamnar i kläm är det otroligt skönt att få råd och stöd!
    Fasiken, sitter i telefonkö till Unionen nu.. om man var medlem skulle man knappa in sitt personnr. Annars dröja kvar. Kommer de erbjuda mig medlemsskap för att svara på en enkel fråga? Ska jag lägga på isåfall, kommer inte gå med ändå.
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 16:43
    #14
    H2O Mineral skrev 2013-11-13 16:41:18 följande:
    Fast jag tror inte du har det om du har timlön. Hade du haft månadslön hade du haft det. Men eftersom du redovisar de timmar du jobbar och du inte jobbar helger så får du heller ingen lön på helgen. 
    Men läser du vad det står i länken jag skickade? Det här handlar inte om de som har månadslön utan TIMLÖN. Det ska funka som ett slags skydd för de som är heltidsanställda men har timlön, att man ska ha rätt till att få betalt röda dagar precis som vilken annan månadsavlönad heltidsarbetande som helst. 
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 16:46
    #17
    Anonym (ll) skrev 2013-11-13 16:44:32 följande:
    På Almegas hemsida står det att helglönen kan vara inkluderad i timlönen. Kan det vara så i ditt fall?
    Nej, står inte i avtalet, och arbetsgivaren sa redan när jag var på intervju att den timlön de erbjöd hade inte nåt inkluderat så semesterersättning skulle tillkomma på det. 
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 16:47
    #18
    H2O Mineral skrev 2013-11-13 16:45:43 följande:
    Om du inte är medlem i unionen så kommer de inte att hjälpa dig. Blir du medlem så måste du vara medlem i några månader (tror det är 3 månader) innan de kan hjälpa dig. 
    Ok då lägger jag på. Trist att de är så, en ynka fråga kan de väl svara på, men förstår principen.
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 16:59
    #21
    Kerubmamman skrev 2013-11-13 16:51:41 följande:
    Från länken i mitt förra inlägg:
    "En anställd som är timavlönad erhåller lön för arbetad tid och har därför inte automatiskt rätt till ersättning på helgdagar som inträffar på vardagar. För att timanställda arbetstagare skall få ersättning på helgdagar som infaller på vardagar har bestämmelser om helglön införts i kollektivavtal och/eller anställningsavtal." 
    Se även exemplet i slutet av sidan. 

    Iom att det finns i kollektivavtalet borde väl TS få helglön?
     
    Tack för länken. Den bekräftar det jag trott, hittar inget som säger att jag inte borde få helglön. Som sagt arbetsgivaren var införstådd med att kollektivavtalet har avtalat helglön men menade att det inte gällde mig som inte var fast tillsvidareanställd hos dem. Men ska nu yrka på det att enl avtalet räcker det med att man jobbar 3 månader minimum vilket jag kommer göra. Hoppas jag får rätt. Finns väl inte mkt jag kan göra om de fortsätter att envisas, är ju inte med i facket, eller?
    Khaleesi skrev 2013-11-13 16:51:18 följande:
    Gå med i facket nu så har du hjälp nästa gång det är nåt. Hade de hjälp alla som inte var med hade ju ingen vela betala. Tänk på att det ingår en del försäkringar i medlemskapet och att du om du vill får gå olika kurser.  
    Ingen ide. Går på mammaledighet efter denna anställning. Sen hade jag tänkt plugga för att komplettera min utbildning i 1-2 år. Kanske i framtiden men det kan vara flera år innan jag återgår till att jobba igen. 
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 17:06
    #24
    H2O Mineral skrev 2013-11-13 17:02:33 följande:
    Kan ju vara så att deras kollektivavtal har en klausul att det bara gäller fastanställda. 
    Fast deras kollektivavtal är Almega och det var där jag hittade infon om att man måste vara tillsvidareanställd eller vara anställd i min 3 månader.
    Kerubmamman skrev 2013-11-13 17:03:13 följande:
    Ja, det verkar inte finnas nåt som talar emot helglön eftersom det finns i kollektivavtalet. 

    När du börjar plugga, gå med som studerandemedlem i lämpligt fackförbund. Det är billigt och du kommer att tjäna på det när du kommer ut på arbetsmarknaden igen.  
    Tack för tips!
     
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 17:16
    #27
    H2O Mineral skrev 2013-11-13 17:08:27 följande:
    Är det bemanningsföretaget eller det företag du är uthyrd till som har det kollektivavtalet? 
    sextiotalist skrev 2013-11-13 17:11:16 följande:
    Det är kollektivavtalet i det företaget du är anställd som gäller, inte till det företaget där du är uthyrd

    Det är bemanningsföretaget som har det kollektivavtalet. Står alltså på mitt anställningsavtal som jag skrivit med bemanningsföretaget. 
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 17:47
    #29
    Anonym (fråga) skrev 2013-11-13 17:38:12 följande:
    TS, jag förstår inte riktigt din fråga. Du har timlön = redovisar arbetade timmar.

    Röda dagar = söndagar.

    Sedan finns det storhelger som ju kan infalla på veckodag, ej sö.   Blir då röd dag.

    Är det alltså timlön för storhelger du vill ha betalt för, trots att du inte arbetar då? 
    Ja, varför är det så svårt att förstå? Jag har rätt till det enl kollektivavtalet! Jag är heltidsanställd precis som en månadsavlönad heltidsanställd och ska ha samma rätt till att få betalt för röda dagar som en som får månadslön. 

    "Varför helglön
    En månadsavlönad får samma lön en månad oavsett om det under månaden infaller en helgdag eller inte. För den som avlönas per timme ska helglön kompensera den arbetstidsförkortning som följer av att antalet arbetade timmar minskar på grund av regeln om arbetstid ”per helgfri vecka”. Helglönen utges oavsett hur den förkortade arbetstiden är förlag. Den förkortade arbetstiden kan läggas ut som en arbetsfri dag eller genom en annan förkortning av arbetstiden. Om arbetstidsförkortningen läggs ut som en arbetsfri dag behöver inte den infalla på en viss helgdag utan kan förläggas till annan dag.

    Vem får helglön
    Helglön betalas till timavlönad arbetstagare. Avtalet innehåller dock vissa begränsningar i rätten till helglön. Anställningen ska antingen vara en tillsvidareanställning eller en visstid som är avsedd att pågå längre än tre månader. För rätt till helglön ska anställningen också bestå efter helgen.

    Helglönedagar
    Helglön betalas för nedanstående dagar om de infaller måndag till fredag,

    - nyårsdagen
    - trettondagen
    - långfredag
    - annandag påsk
    - första maj
    - Kristi himmelsfärdsdag
    - nationaldagen
    - midsommarafton
    - julafton
    - juldagen
    - annandag jul
    - nyårsafton

    Någon rätt till ersättning för andra arbetsfria dagar finns inte."
Svar på tråden Snälla hjälp mig. Har jag rätt till helglön?