• Äldre 17 Nov 23:29
    11314 visningar
    48 svar
    48
    11314

    Skänker du pengar till välgörenhet? Vad isf?

    Gör du det? I så fall vad för slags välgörenhet och varför? Hur ofta och hur mycket?

  • Svar på tråden Skänker du pengar till välgörenhet? Vad isf?
  • Äldre 17 Nov 23:42
    #2
    Momalicious skrev 2013-11-17 23:38:19 följande:
    Nej, faktiskt inte.
    Skulle du kunna tänka dig att göra det då?
  • Äldre 17 Nov 23:43
    #4
    ApanApansson skrev 2013-11-17 23:42:18 följande:
    Ja till Djurskyddet Sverige, vår lokala djurskyddet och naturskyddsföreningen.
    För att jag tycker de är otroligt viktiga och de som de flesta inte tänker på.
    Du skänker regelbundet eller?
  • Äldre 18 Nov 00:03
    #6
    umm abdilleh skrev 2013-11-17 23:58:11 följande:
    Ja skänker pengar til behövande muslimer utomlands genom organisationer. Inte varje månad men då och då och ganska höga summor
    Finns det alltså organisationer som endast riktar hjälp mot muslimer eller är det specifika länder du menar?
  • Äldre 4 Dec 20:54
    #21
    Wilner skrev 2013-11-28 03:29:37 följande:
    Finns inga rationella skäl att göra det.
    Hur tänker du då?
  • Äldre 5 Dec 20:08
    #38
    Wilner skrev 2013-12-04 22:46:26 följande:
    Du får gärna försöka ange ett rationellt skäl.

     


    Vi lever i ett välfärdssamhälle där vi har fått allting gratis. Och eftersom du förmodligen aldrig kommer kunna betala tillbaka för allt du har fått så är det minsta du kan göra att skänka några hundralappar till dom som inte hade samma tur. Det handlar till stor del om att visa tacksamhet. För vad är egentligen oddsen att just DU föddes här i pyttelilla Sverige och inte i Indien, Afrika ex?
    Det jag menar är att du hade lika gärna kunnat vara en av dom som har det som svårast. Svält, sjukdomar, krig och katastrofer. Det är för oss väldigt svårt att relatera till detta eftersom vi lever i vår verklighet som skiljer sig så otroligt mycket ifrån detta. Vi har det så otroligt bra här egentligen. Vi föds fria till ett liv där vi kan göra precis vad vi vill. Medans man i vissa länder redan är dödsdömd vid födseln. Dom här människorna har inte valt detta utan dom hade bara inte samma tur som vi. När man bidrar kan man förändra människors liv och det är ett tillräckligt bra skäl för mig. Jag dör inte av att skänka några hundralappar, faktum är att det inte påverkar mig alls (förutom att jag kanske måste prioritera bort .. två pizzor i månaden kanske?)

    Rationellt skäl? För mig är det ganska rationellt att bry sig om andra människor och inte bara tänka på sig själv. Det är så jag blivit uppfostrad. Du verkar ju dock vara ute efter en anledning som ska gynna dig själv bara och då har jag inga exempel förutom att ditt samvete kanske får ett lyft. Ta inte illa upp men tror det behövs faktiskt

Svar på tråden Skänker du pengar till välgörenhet? Vad isf?