• Äldre 18 Nov 17:09
    44262 visningar
    22 svar
    22
    44262

    ADHD - ersättning Trygg Hansa

    Nu kanske jag valde helt fel kategori men skit samma.

    För 3 veckor sedan ansökte jag om ersättning för min ADHD hos Trygg Hansa.  Fick ett brev i förra veckan att dem tagit emot ansökan och skulle hämta ut mina journaler (beviljat fullmakt). Nu undrar jag bara hur lång tid det kan ta innan man får ersättning?

    Jag är absolut inte säker på om jag får ersättning. Har haft Trygg Hansa sedan jag var barn, fick diagnosen vid 14 års ålder och nu är jag 21 år. Min mamma har haft tanke på att söka ersättning men det är först nu som jag själv tagit tag i det. Kan det vara för sent? Det har ju ändå gått 7 år emellan.

    Anledningen till att jag främst söker är för att jag vill kunna börja med min medicin igen men känner inte att jag har ekonomi att lägga ut 1000 kronor i månaden nu när jag studerar. Känner även att jag inte pga min adhd skulle klara av ett extrajobb. Det är mycket som får kosta extra och saker tar längre tid för mig pga min ADHD. Körkortet exempelvis blev ju otroligt dyrt för att jag inte kunde fokusera ordentligt, även min körskolelärare konstaterade detta.

    Jag tror ju verkligen inte att jag kommer få 200 000 som man läst vissa har fått, men i alla fall 20 000 skulle underlätta. 

  • Svar på tråden ADHD - ersättning Trygg Hansa
  • Äldre 18 Nov 17:19
    #2
    Philippa skrev 2013-11-18 17:18:01 följande:
    Det beror på vilken sort försäkring du har i Trygg-Hansa..... vi fick ingen ersättning alls för min sons ADHD.
    Jag har livförsäkring, den har jag haft sen jag föddes. Har en gammal jobbarkompis vars barn fick ersättning och har samma försäkring men det var för något år sedan. Kan ju vara så att dem blivit strängar för fler "utnyttjar" systemet.
    Vilken försäkring har din son? 
  • Äldre 18 Nov 17:39
    #5
    Severus skrev 2013-11-18 17:20:45 följande:



    Är det inte sjukförsäkringen man bör ha?
    Jag har Tryggabarn, så allt ingår.
  • Äldre 18 Nov 20:16
    #7
    Frögurka skrev 2013-11-18 17:57:51 följande:
    Du måste ha trygga barn plus, inte bara trygga barn. Plus-delen är en tilläggsförsäkring som inkluderar en del olika diagnoser, bla adhd. Om du då inte betalar extra för plus-tillägget så får du inte en krona.
    Trygg-Hansa har förbättrat barnförsäkringen ytterligare. Nu ingår alla sjukdomar i nya TryggaBarn. Därför behövs inte längre tilläggsförsäkringen TryggaBarn Plus.  // deras hemsida
  • Äldre 19 Nov 10:34
    #13

    Varför tar dem sig ens besväret och skriva ut journaler om jag inte har trygga barn plus isf? Känns ju som överarbete, för dem menar jag.

  • Äldre 6 Dec 17:12
    #15

    Har ett litet hopp nu, Trygga Barn Plus fanns inte för 20 år sedan och jag fick den för 21 år sedan alltså min trygga barn. Då var det en av dem dyraste barnförsäkringarna. Och dem kan ju inte hänvisa till något jag aldrig fått ta del av? Och TB+ ska man ansöka om inom 6 månader efter födelse, vilket varit omöjligt.

    Förmodligen en av anledningarna till varför dem tar in journalerna.

  • Äldre 17 Jun 12:16
    #17
    Frögurka skrev 2013-12-07 10:35:32 följande:
    De låter ju jättebra, de var ju inte ett tvärt nej. Håller tummarna o hoppas du får rätt. Uppdatera gärna!! Hoppas dom inte hittar en massa små finstiltiga texter me undantag o sånt skit.

    Fick ett brev i dag om att in försäkring täcker min ADHD, så nu väntar jag bara på ytterligare besked.


     


    Någon som vet hur lång tid det brukar ta tills det att man får ersättning?

Svar på tråden ADHD - ersättning Trygg Hansa