• Gasellen2

    Hur mycket har ni på PPM-kontot?

    Jag har dryga 51 000 kr. Har jobbat några år utomlands och pluggat länge. Är 35 år. Är 51 000 kr förhållandevis mycket eller lite i förhållande till min ålder? Hur mycket har ni och hur gamla är ni? Är ni aktiva fondbytare?


  • Svar på tråden Hur mycket har ni på PPM-kontot?
  • Noname00
    Alladin Sanee skrev 2015-03-20 21:29:29 följande:
    Är vansinnig på mig själv att jag inte varit aktiv med PPM tidigare. Nu idag är det 224317 kr!!!
    Hur mycket är det idag 6 år senare? :)
  • me33

    Det intressanta är inte kapitalet utan den procentuella utvecklingen men det verkar inte folk fatta här, förutom det första svaret om 21% 

    Det är bra när en själv har 9,9% och arbetar med detta, Helt i egen regi ska tilläggas.

  • halvguden
    me33 skrev 2021-07-17 20:17:53 följande:

    Det intressanta är inte kapitalet utan den procentuella utvecklingen men det verkar inte folk fatta här, förutom det första svaret om 21% 

    Det är bra när en själv har 9,9% och arbetar med detta, Helt i egen regi ska tilläggas.


    12,1% inte superbra, men troligen lite över median.
  • me33
    Noname00 skrev 2021-07-18 09:54:56 följande:

    Är 16% i snitt per år en bra utveckling?


    Det är det. 

    Sv. marknaden sägs ge 8%, så se dig ha dubbelt så bra utveckling som de.
  • me33

    Nu tänker jag dock på rubriken "har" som i kapital på ppm-kontot men det beror på så mycket andra parametrar, somliga har tur med generösa arbetsgivare som ger stora avsättningar in i det här systemet. 
    Det ska väl hänga ihop med ens färdigheter. 

    Jag dock slutade förvärvsarbeta för 2,5 år sedan och har försökt att göra egna insättningar men man får inte, en klart oförrätt mot oss som försöker själva motströms.

  • halvguden
    me33 skrev 2021-07-18 22:54:39 följande:

    Nu tänker jag dock på rubriken "har" som i kapital på ppm-kontot men det beror på så mycket andra parametrar, somliga har tur med generösa arbetsgivare som ger stora avsättningar in i det här systemet. 

    Det ska väl hänga ihop med ens färdigheter. 

    Jag dock slutade förvärvsarbeta för 2,5 år sedan och har försökt att göra egna insättningar men man får inte, en klart oförrätt mot oss som försöker själva motströms.


    Handlar nog inte så mycket om tur hur mycket man får i pension. Sedan är ju PPM bara en liten del och har tom ett maxtak, så de med höga inkomster får inte ta del av hela sin pensionsavgift, utan den delas ut till de med otur enligt din definition. Tur eller otur för?
  • Noname00
    halvguden skrev 2021-07-20 21:57:23 följande:
    Handlar nog inte så mycket om tur hur mycket man får i pension. Sedan är ju PPM bara en liten del och har tom ett maxtak, så de med höga inkomster får inte ta del av hela sin pensionsavgift, utan den delas ut till de med otur enligt din definition. Tur eller otur för?
    Vad är maxtaket, vad menas med delas ut till dem med otur?
  • Finansen7
    Noname00 skrev 2021-07-21 17:39:29 följande:

    Vad är maxtaket, vad menas med delas ut till dem med otur?


    Inkomster över 550.000kr/år ger inte allmän pension (eller PPM). Arbetsgivaren betalar dock pensionsavgift (inbakad i arbetsgivaravgiften) för hela lönen. Så, arbetsgivaravgiften för lönedelar över detta tak är en ren skatt som inte kommer arbetstagaren tillgodo på samma sätt som lönedelar under taket.
  • Finansen7

    Jag är 57 år och har ca 550,000kr på PPM-kontot.

    Jag har sett en graf över PPM-behållning baserad på ålder men hittar den inte just nu. Det hade varit intressant för tråden? ska gräva lite.

    AG betalar inte in extra i PPM-systemet utöver det lagstadgade. Det läggs i så fall i en tjänstepension.

Svar på tråden Hur mycket har ni på PPM-kontot?