• Minniemousemommy

    sluta vara så pk!!!

    Är du pk, har åsikter om folk som är pk, håller på att bli pk eller inte vill vara pk längre, så tycker jag att du ska läsa detta inlägget. Eller, läs det ändå. Kommentera sedan vad du tyckte och förklara för mig varför du tyckte dom du tyckte. Det är väldigt intressant då jag inte kan förstå hur någon kan vara PK.

    Barnen hedenhös har blivit väldigt uppmärksammade det senaste, mest för att det ska vara så rasistisk att det är olikt färgade människor i böckerna. Dom vill ta bort böckerna då dom ses som kränkande. Snart kommer väl filmen "Pocahontas" bannas också, dom sjunger ju och att dom ska slakta indianerna.
    Men det var så förr, och vita var rasister som dödade allt som inte likande dom. Missbildade människor fick bo i cirkus och bli skrattade åt. "Snövit" kanske också ska bannas, där får ju dvärgarna slita i gruvorna. Är inte det så hemskt kränkande? Svarta människor har varit de vitas slavar. Judar har varit hatade av nazisterna och blivit slaktade dom, det vet vi alla.
    Det är historia, det är saker som hänt, saker som varit. Vi kan inte bara radera allt "rasistiskt" i vår historia, det som varit har varit, punkt slut. Visst är mycket av det som hänt hemskt, att vissa människor fått bli behandlade på så hemska sätt. Men det är fortfarande historia, och det kan vi inte ändra på. Dessutom finns det fortfarande sånt här i världen. Det finns länder som har dödsstraff på att vara homosexuell, det finns länder där man kan bli torterad om man bryter mot lagen. Det finns länder där "koncentrationsläger" fortfarande finns och folket försöker fly varje dag. Det finns länder där man inte får ha en egen åsikt, och har man det så blir man bestraffad.

    Sedan så finns det Sverige. Där vi tar hand om varandra, vi har ett civiliserat samhälle, dödsstraff existerar inte, det finns mat och vatten till alla och man får tycka precis vad man vill utan att bli dödad. Och framförallt, där alla trots hudfärg har samma rättigheter och lagar att följa.
     Men här sitter vi och klagar på att det är svarta gubbar i åhlenskatalogen. Att man sjunger pepparkakssången på lucia. Att det finns könsstereotyper. Att beige var kallad hudfärg när en mörkhyad liten tjej skulle måla. Att det skulle vara kränkande mot invandrarna att sjunga Sveriges nationalsång på skolavslutningarna.

    "Vi" bryr oss om helt fel saker. En stackars svältande pojke eller flicka någonstans i Afrikas fattigaste områden skulle inte bry sig ett skit om något av det där. Dom skulle vara nöjda och glada bara dom fick ett glas vatten och lite ris då och då. Men ni som har det där och mer, ni lägger er energi på helt idiotiska saker vissa av er. Res till Afrika eller mellanöstern och hjälp dom istället för att sitta och gnälla online. Det hjälper inte precis. Vissa saker som skrivs av tidningarna tex, som ska vara så bisarra och rasistiska är egentligen helt sjuka att vi ens ser.

    VI skulle slutat vara så PK för länge, länge sedan. Ingen annan i världen bryr sig om vissa saker som vi svenskar bryr oss om. SLUTA ÖVERREAGERA OCH BÖRJA BRY ER OM DET SOM FAKTISKT SPELAR NÅGON ROLL. Tack.

  • Svar på tråden sluta vara så pk!!!
  • Minniemousemommy
    LillGris skrev 2013-11-23 16:00:38 följande:
    Jag är pk så tillvida att jag avskyr rasism, jag har inga problem med att vi tar in invandrare, jag slutar använda ett ord om det ordet kränker någon osv. Varför? För att det är sån jag är. Jag gillar inte att såra folk. För mig är det viktigare att folk mår bra än att jag får säga negerboll, t ex.
    Man behöver inte vara PK för att hatar rasism. Men att se ALLT som rasism är inte bra för någon. Nu säger jag inte att alla gör det, eller att just du gör det. Men det finns folk till allt, och vissa människor verkar söka "rasism" överallt.
    Jag tänker inte säga att du har fel, för det är ett fritt land och du får tycka vad du vill. Men tycker du verkligen att Sverige har råd och plats med 2000 nya människor varje dag? Att vi behöver mycket mer människor när vi redan har hur många människor här som vi inte ens bryr oss om? Det finns människor som bott flera år i Sverige och inte ens har fått chansen att lära sig språket, och utan att kunna språket i landet man bor i så är det ju inte så lätt att få jobb? Eller vad tycker du?
    Dessutom så har vi bostadsköer på flera år, och många av våra ungdomar har ingen chans att få jobb eller bostad.
    Att folk ska må bra är en självklarthet, och oavsett hudfärg eller ursprung så ska man få må bra, man behöver inte vara pk för det. Säg inte negerboll om du inte vill, men du ska heller inte tvinga andra att inte heller säga det. Nu säger jag inte heller att just du gör det, men många PKmänniskor håller på med sånt skit, och det är fortfarande yttrandefrihet i Sverige och alla får säga vad dom vill i princip.
  • Minniemousemommy
    Dr Love skrev 2013-11-23 16:10:24 följande:
    Alla kanske inte har tid, kunskaper eller ekonomiska medel att angripa de stora problemen. Nog är det väl ändå bättre att "gnälla" över små problem och få till en förändring än att inte göra något alls?

    Konstig inställning att så länge det finns stora problem ska man inte göra något åt de små... 
    Jag håller till viss del med i det du säger. Men jag förstår inte hur man kan se mycket av det som jag skrev, som problem öht. Det är det jag inte förstår, och det jag ville ha en förklaring på.

  • Dr Love
    Minniemousemommy skrev 2013-11-23 16:14:19 följande:
    Jag håller till viss del med i det du säger. Men jag förstår inte hur man kan se mycket av det som jag skrev, som problem öht. Det är det jag inte förstår, och det jag ville ha en förklaring på.

    Okej, ta exemplet med beige hudfärg. Att kalla färgen beige hudfärgad är missvisande eftersom hudfärg kan variera mellan individer. D.v.s. den färg en person skulle uppleva som hudfärgat är inte nödvändigtvis samma färg som en annan person skulle kalla hudfärgat.
    Beige däremot ger objektiv information om vilken färg som menas så inga missförstånd sker eller någon känner sig avvikande p.g.a. sin hudfärg. 
  • Minniemousemommy
    Dr Love skrev 2013-11-23 16:23:50 följande:
    Okej, ta exemplet med beige hudfärg. Att kalla färgen beige hudfärgad är missvisande eftersom hudfärg kan variera mellan individer. D.v.s. den färg en person skulle uppleva som hudfärgat är inte nödvändigtvis samma färg som en annan person skulle kalla hudfärgat.
    Beige däremot ger objektiv information om vilken färg som menas så inga missförstånd sker eller någon känner sig avvikande p.g.a. sin hudfärg. 
    Jo, det är väl självklart. Men är det verkligen så viktigt att starta värsta debatten om sådant? Skulle det ha stått "hudfärg" på en bruna pennan så hade folk också rasat. När jag var liten så sa alla hudfärg när dom menade beige, och det var några mörkhyade i min skola som hörde det flera gånger och dom blev då aldrig kränkta. Det var många av mina mörkhyade som kallade chokladbollar för negerbollar osv. Ingen av dom kände sig kränkta någon gång, det var liksom bara ord. Nu för tiden så blir vissa kränkta av precis allt. Det är det som jag tycker är riktigt irriterande.Det är synd att Sverige är så pk nu för tiden.
  • MadHatter
    Minniemousemommy skrev 2013-11-23 16:01:04 följande:
    Du förstod nog inte vad jag menade.

    Dom som är PK säger att dom bryr sig så mycket om dom svältande barnen och människor som far illa utomlands osv, men istället för att tex skänka pengar eller hjälpa dom på något riktigt sätt så sitter dom och gnäller över "rasism" i Sverige.



    Jag förstod visst vad du menade, men hur vet du att de gör det istället och inte både och?
  • MadHatter
    Minniemousemommy skrev 2013-11-23 16:34:36 följande:
    Jo, det är väl självklart. Men är det verkligen så viktigt att starta värsta debatten om sådant? Skulle det ha stått "hudfärg" på en bruna pennan så hade folk också rasat. När jag var liten så sa alla hudfärg när dom menade beige, och det var några mörkhyade i min skola som hörde det flera gånger och dom blev då aldrig kränkta. Det var många av mina mörkhyade som kallade chokladbollar för negerbollar osv. Ingen av dom kände sig kränkta någon gång, det var liksom bara ord. Nu för tiden så blir vissa kränkta av precis allt. Det är det som jag tycker är riktigt irriterande.Det är synd att Sverige är så pk nu för tiden.



    Men är du säker på att alla sådana "uppvaknanden" handlar om kränkthet. Kan det inte vara så enkelt som att man vill ändra på något så att det blir mer korrekt i förhållande till det samhället vi lever i?

    Apropå hudfärg var det på barnens konsumentprogram REA för några år sedan en reporter (ett barn alltså) som tog upp frågan med "hudfärgade" plåster med plåstertillverkaren. Gav mig en tankeställare i alla fall, kring hur tydligt "beige" är norm i vårt samhälle och. Den pojken ville också ha hudfärgade plåster.
  • MadHatter
    MadHatter skrev 2013-11-23 16:51:24 följande:
    Jag förstod visst vad du menade, men hur vet du att de gör det istället och inte både och?



    Eller jag tror att jag förstår, det är i alla fall det du skriver. Varför man gör det ena istället för det andra. Men du kanske menar något annat?
  • Minniemousemommy
    MadHatter skrev 2013-11-23 17:24:56 följande:


    Eller jag tror att jag förstår, det är i alla fall det du skriver. Varför man gör det ena istället för det andra. Men du kanske menar något annat?
    Jo det är så jag menar.
  • Dr Love
    Minniemousemommy skrev 2013-11-23 16:34:36 följande:
    Jo, det är väl självklart. Men är det verkligen så viktigt att starta värsta debatten om sådant? Skulle det ha stått "hudfärg" på en bruna pennan så hade folk också rasat. När jag var liten så sa alla hudfärg när dom menade beige, och det var några mörkhyade i min skola som hörde det flera gånger och dom blev då aldrig kränkta. Det var många av mina mörkhyade som kallade chokladbollar för negerbollar osv. Ingen av dom kände sig kränkta någon gång, det var liksom bara ord. Nu för tiden så blir vissa kränkta av precis allt. Det är det som jag tycker är riktigt irriterande.Det är synd att Sverige är så pk nu för tiden.
    Läste du vad jag skrev i mitt första inlägg om PK?

    Bara för att just du är van vid det och råkade känna några mörkhyade som inte, utåt åtminstone, visade att de brydde sig så är ju inte det representativt för alla, eller hur? Dessutom tycker jag inte att det egentligen spelar någon roll i vilken utsträckning något är kränkande om det är fel i grund och botten. Beige är objektiv beskrivning av en färg, hudfärgad är en subjektiv beskrivning.
    Bara för att man är van vid eller har växt upp med en sak gör det den ju inte nödvändigtvis bra eller rätt.

    Sen vet jag inte om jag skulle kalla det för "värsta debatten". Det är bara en debatt. Att den väcker många starka reaktioner och känslor är snarast ett bevis på att den spelar större roll för många än du tror.
  • Minniemousemommy
    Dr Love skrev 2013-11-23 17:48:36 följande:
    Läste du vad jag skrev i mitt första inlägg om PK?

    Bara för att just du är van vid det och råkade känna några mörkhyade som inte, utåt åtminstone, visade att de brydde sig så är ju inte det representativt för alla, eller hur? Dessutom tycker jag inte att det egentligen spelar någon roll i vilken utsträckning något är kränkande om det är fel i grund och botten. Beige är objektiv beskrivning av en färg, hudfärgad är en subjektiv beskrivning.
    Bara för att man är van vid eller har växt upp med en sak gör det den ju inte nödvändigtvis bra eller rätt.

    Sen vet jag inte om jag skulle kalla det för "värsta debatten". Det är bara en debatt. Att den väcker många starka reaktioner och känslor är snarast ett bevis på att den spelar större roll för många än du tror.
    Okej. Nu förstår jag hur du tänker, tack för din tid. :)
Svar på tråden sluta vara så pk!!!