• Forumvärd

    Familjelivs julkalender. Vinn Spöket Laban filt

    Var med och öppna luckan den 4:e december i Familjelivs julkalender!

    Idag kan du vinna något varmt och mysigt. En fin flanellfilt med Spöket Laban. En vit och mjuk babyfilt i bomullsflanell med Laban motiv.
    Måtten är 75 x 100 cm Läs mer om filten här

    För att vinna vill vi att du delar med dig av ditt bästa julgodis. Vilken är julens godaste sötsak enligt dig? Choklad, marsipan, nötter, kola eller något annat smarrigt och mumsigt.


    Lägg gärna upp ett recept på godsaken och laddar du upp en bild så ökar du dina vinstchanser ännu mer.
    Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna.


    Bäst julgodistips i kombination med motivering vinner priset.

    Tävlingen öppnar den 4:e december och pågår fram till midnatt 4/12. Vinnaren utses av en jury på Familjeliv och presenteras den 5/12.

    Vinnaren måste svara på vinnarmejlet i sin inbox inom en vecka, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Läs gärna våra fullständiga tävlingsregler.

    Lycka till! Solig

  • Svar på tråden Familjelivs julkalender. Vinn Spöket Laban filt
  • adrianleon

    Mitt bästa godis är rocky road. som jag gör så här. 1 näve cashew nötter saltade 1 näve jordnötter saltade 1 näve hasselnötter. Rostade 1 påse dumle kola 200 gram nougat 200 g mörkchoklad eller ljus 1 näve marshmellos, klipper dom i mindre bitar. hacka nötterna grovt dela dumle kola på mitter. dela nougaten i små bitar Lägg allt på ett baklåts papper. Utan nougaten och spara lite av blandningen. smät chokladen. Och häll över din blandjing på pappret. lägg på nugaten och strö den sista blandnibgen över. låt svalna och njut. Receptet kan varieras på många olika sätt Farligt gott. väldigt enkelt en mjuk och härlig filt till en nyfödd flicka, är väl aldrig fel.

  • schkog

    Nu vet jag inte om detta klassas som "Godis" men för mig är det godis :) 

    BROWNIES MED PEPPARKAKSDEG OCH CHOKLAD:


    Ingredienser:
    200 g mörk choklad
    200 g smör
    4 ägg
    2 ½ dl vetemjöl
    150 g vit choklad
    2 dl socker
    1 krm salt
    Pepparkaksdeg
     
    Gör såhär:
    Sätt ugnen på 200 grader och flytta ner gallret till den nedre delen.
    Smält smöret försiktigt i en kastrull. Dela den mörka chokladen i bitar och låt den smälta i smöret.
    Rör till en jämn smet och ställ kastrullen åt sidan.
    Vispa ägg och socker lätt. Rör sedan ner chokladsmeten i ägg-sockersmeten.
    Blanda sedan i salt och vetemjöl och rör noga tills smeten är helt slät.
    Häll smeten i en smord form med löstagbar kant (ca 22 cm i diameter) eller i en mindre ugnsform.
    Hacka vit choklad och tryck ner i smeten och tryck sedan ner bitar av pepparkaksdeg lite här och var.
    Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 15 minuter.
    Låt svalna och ställ i kylskåpet.

    Lilltjejen här hemma älskar filtar, täcken, snuttefiltar, gosedjur...ja, allt som går att burra in ansiktet i helt enkelt. Därför är jag övertygad om att hon även skulle älska denna filt och man kan aldrig få för många filtar när man har en kräkbebis :)


  • MaaxMaax

    Mitt favoritgodis är Mintkyssar! 
    Många tror att de är svåra att göra, men jag har ett superenkelt recept:
     
    Du behöver:
    1 äggvita
    Florsocker
    Pepparmintsolja/arom
    Mörk bakchoklad

    Gör såhär:
    Vispa äggvitan hård
    Droppa i ca 2-3 krm pepparmint - rör ner
    Vispa långsamt ned florsocker tills du får en trög massa (ej flytande)
    Lägg massan i en påse/sprits och klicka ut på bakplåtspapper på en bricka eller plåt
    Låt stelna
    Efter ca 12-24 timmar går det bra att smälta chokladen och göra en liten klick på varje bit
    Det kan ta några dagar innan mintkyssarna stelnat helt.

    Extra: Det går utmärkt att droppa i någon droppe karamellfärg och spritsa mintkyssarna i olika fina mönster, och även att göra något roligt med chokladen!
    Exempel:
    Rosa hjärtformade mintkyssar
    "Nallehuvudform" i gult och ränder av choklad - tigermintkyss!




    I det här huset behövs en filt! Man kan aldrig få nog av mysiga kvällar i soffan, inburrad i filtar och kuddar, medan vinterkylan leker tafatt kring husknutarna utanför och mörkret sänker sig över stad och land redan tidigt på eftermiddagen. Att ha en liten mysig Spöket Labanpläd att värma sig med, det vore inte dumt!


    Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • Livlig

    Här har ni ett gott recept på kola som faktiskt är nyttigare än vanlig kola


    230 ml kokosolja
    3 dl kokossocker
    1 dl agave med chokladsmak
    2 nypor äkta vaniljsocker
    1,5 dl kokosmjölk, men ta bara den tjocka delen ur en ekologisk burk
    1 nypa himlayasalt


    Smält Kokosolja i en tjockbottnad kastrull och tillsätt Kokossocker, Agave Choklad, Äkta vanilj, kokosmjölk (obs rör inte i burken utan ta bara det tjocka ur burken)och salt. Blanda ordentligt och låt puttra under omrörning i ca 25 min tills kolasmeten når en temperatur av 118-120 grader. Eller gör kultricket,häll lite kola i ett glas med kallt vatten och testa konsistensen. Häll ut smeten på ett bakplåtspapper gärna av gummi och låt stelna. Skiva kola i bitar. Mums!

    Kommer från Renee Voltarie och jag har provlagat det och går i god för dess "godhet"

    Varför jag vill ha en filt? 
    Den ska jag ge till nya bebisen såklart, som kommer lagom till kylan och vill ha varmt och mysigt i vagnen. 

  • Svansjön

    Nä tyvärr hinns inget bak,

    Vi handlar färdigt... Samma godis varje år. Center, dumle, romerska bågar och anthon berg marsipanbröd. Vi köper stora kartonger så det räcker för hela tjocka släkten. Bästa traditionen där är och godiset påminner mig alltid om julen.

    Denna filt vore superkul att vinna. Perfekt som första filten och sen blir det även en bra snuttefilt som kan vara trygg när dagistiden nalkas.

  • torparen

    Bästa och finaste godiset gjorde jag färdigt alldeles nyss. Tyvärr har jag ingen kamera tillgänglig.
    Marsipan med nougatfyllning doppade i choklad och strössel.
    Skär små kuber av nougat och inneslut denna i god marsipan, rulla till en boll. (Tycker du inte om marsipan tar du mandelmassa istället) Marsipanen kan man om man vill smaksätta med tex apelsinsaft eller likör.
    Doppa några marsipankulor i vit och några i mörk choklad. Det går lättare och ser lite roligare ut om man sticker en pinne (halv grillspettspinne) i dem och sedan låter dem torka stående i ett glas.
    Innan chokladen stelnat doppas de i strössel, gärna i olika färger och former.
    Perfekt att bjuda på vid jul eller lägga i en cellofanpåse som gåbort-present. 

    Jag vill vinna filten till min dotter som kommer ut när som helst, är nu i latensfasen.
    Det vore roligt om hon fick lite nya grejer och inte bara ärvde storasysters.  Filten har jag sett tidigare, eller liknande, och den är väldigt fin och mysig.

  • Helia

    När vi ska baka julgodis blir det rocky road eller ischoklad

    Rocky road: Smält choklad i en kastrull över ett vattenbad, sen blandar man i salta jordnötter, minimashmallows och halverade dumlekolor Sen häller man över blandningen i en form och så får det stelna. Skär till lagom stora bitar och njut till en god kopp kaffe Jättefint att lägga i en glasburk med ett fint band runt och ge bort

    Ischoklad: Smält lika delar choklad med kokosfett och häll upp i formar. Låt stelna och förvara i kylen sen, jätteenkelt och jättegott Och det går att göra sockerfritt om man vill de.

    Sen är vi löjligt förtjusta i paradisaskar under julen

  • Helia

    Glömde motiveringen: Laban är så himla söt och min pojke har flera plagg med laban på, en filt skulle passa riktigt bra att mysa med i vinter när det är vitt ute, några minusgrader och inomhus sprakar en härlig brasa

  • Lady Paraplyh

    Jag har ett recept på julbrownies som inte innehåller mjölk och ägg som dessutom passar till diabetiker. Jag vet hur svårt det kan vara att hitta bra recept om man är allergisk. (Även icke allergiker gillar de här. )

    Botten:

    1 dl valfria nötter (t.ex. hasselnötter eller mandlar)

    1/2 dl urkärnade dadlar

    ½ dl kakao

    1 dl mjölk (Havre/soja/mandel etc.)

    Lite sötning (t.ex. agavesirap, stevia, vaniljsocker, lönnsirap)

    Frosting:

    1 avokado

    3 msk agavesirap

    1 msk kokosolja

    3 msk kakao

    Valfritt: Vaniljpulver/vaniljsocker

    Gör såhär:

    1. Mixa nötterna

    2. Tillsätt dadlarna, kakaon och häll ner mjölken succesivt och mixa tills du får en fin smet

    3. Fördela smeten i en form och ställ in i frysen medan du gör frostingen

    4. Mixa avokado, agavesirap kokosolja och kakao (och eventuellt vaniljpulver om man vill) till en slät smet

    5. Lägg frostingen över nötlagret och ställ in i frysen ett litet tag tills det går att skära kakan i bitar

    Så motiveringen:

    Nu är det kallt och mörkt, vad skulle passa bättre då än en filt. Särskilt till någon som är lite mörkrädd, snällaspöket Laban finns då där för att skydda.

  • Karra1


    Leilas Rocky Road!

    600 g mörk kvalitetschoklad 70 % 
    2 påsar dumlekola 
    2 nävar minimarshmallows 
    3 dl salta jordnötter 
    1 dl skalade pistagenötter 

    Absolut det godaste
  • Snuttemaddis

    Chokladkola med havssalt

    Mängd: Ca 36 kolor


    Ingredienser

    3 dl grädde

    50g smör


    3 dl strösocker


    1 dl ljus sirap


    100 g mörk choklad


    ½ msk flingsalt


    Instruktioner

    Blanda alla ingredienser förutom chokladen och flingsaltet i en tjockbottnad gryta. Koka under omrörning ca 20 minuter tills smeten når 124° eller gör kulprovet. Låt svalna något. Hacka chokladen och låt den smälta ned i smeten, rör om försiktigt. Häll upp i en form (ca 12x12 cm) klädd med bakplåtspapper. Strö över saltet. Låt svalna och skär i bitar med en kniv.

    Chokladkola med havssalt

  • Zinjulu

    Väldens godaste och enklaste julgodiset som alla kan och hinner göra är morzartkulor!
    Man köper nougat, choklad och mandelmassa.
    Nougaten delar man i små tärningar (gärna kylskåpskall) sedan tar man mandelmassa som man lägger runt nougaten och gör till en boll. Sedan smälter man chokladen (ljus eller mörk efter smak och tycke) och doppar hela kulan där i. Sen ska den bara stelna! Om man vill kan man ringla lite choklad över som dekoration, så om man har mörk choklad på kulorna så ringlar man ljus eller tvärtom! Super goda och dessa gör vi varje år här hemma! Ingen jul utan Mozartkulor ð???

    Jag vill vinna denna filten till mitt underbara brorsbarn! Han är en fantastisk lite pojke och jag är väldigt lycklig över att få vara en del av hans liv. ❤️

  • Lady Paraplyh

    Så en liten omgjord juldikt också.

    Midvinternattens köld är hård,

    Laban lyser svagt och glimmar.

    Alla sova i enslig säng

    djupt under midnattstimma.

    Laban vandrar sin tysta ban och

    skänker trygghet till alla barn

    ty han ett snällt spöke är.

    snön lyser vit på fur och gran,

    snön lyser vit på taken.

    Endast Laban är vaken.

  • Aprildimma

    Förra julen gjorde vi Choklad- och Baileystryffel, supergott och känns lite lyxigt ;)





    Man behöver:  1 ½ dl vispgrädde, 225 g mörk choklad, 25 g smör, ½-1 dl Baileys, Kanel och Kakao.

    Koka upp vispgrädden. Bryt mörk choklad i småbitar i en stor skål. Häll den kokande grädden över. Klicka ner smöret. Vänta sedan ett par minuter innan du blandar försiktigt till en slät kräm. Låt stå kallt ca 30 min, rör om igen. Låt stå kallt ytterligare ca 20 minuter eller tills det har blivit en fast (dock inte hård) massa. Häll på Baileys och blanda försiktigt. Gör små kulor av massan, rulla i en blandning av kanel och kakao.

    Man kan experimentera lite hur man vill, dels med vilken choklad man gör dem av (ljus, mörk, med olika smaker osv) och vad man rullar dem i sedan. Till exempel florsocker, krossade nötter eller krossad polkagris. Kul att komma på egna nya smak-kombinationer! 

    Jag vill vinna därför att jag blev helt förälskad i den lilla labanfilten! Så söt är den :) Min lilla tös är tre månader snart och har börjat titta på figurer väääldigt intensivt. Hon skulle nog tycka det var intressant att ligga och kika på den i vagnen, samtidigt som hon blir varm och go av den i vinterkylan..

  • Nathalieholmberg

    Eftersom att tiden nästan aldrig räckte till när man jobbade så blev det inte mycket julbak. I år blev första året vi bakade julgodis hemma. Det enklaste och så himla smaskigt. Gör en traditionell kladdkaka, frys ner den och tryck ner dina favoriträtter. Häll över ljus choklad eller mörk om du hellre föredrar det. Låt det frysa ner och mmm super gott!! Vill vinna filten till min dotter. Nu ska du inte frysa för familjeliv vill ge dig dagens pris.

  • Forumvärd

    Det vattnas i munnen på en Forumvärd med "söttand". Vad många smarriga godisar och sötsaker. Jag kommer garanterat prova flera av era recept. Tack för inspirationen Solig

    Dagens vinnare är


    Aprildimma skrev 2013-12-04 23:15:43 följande:

    Förra julen gjorde vi Choklad- och Baileystryffel, supergott och känns lite lyxigt ;)


     


    Man behöver:  1 ½ dl vispgrädde, 225 g mörk choklad, 25 g smör, ½-1 dl Baileys, Kanel och Kakao.

    Koka upp vispgrädden. Bryt mörk choklad i småbitar i en stor skål. Häll den kokande grädden över. Klicka ner smöret. Vänta sedan ett par minuter innan du blandar försiktigt till en slät kräm. Låt stå kallt ca 30 min, rör om igen. Låt stå kallt ytterligare ca 20 minuter eller tills det har blivit en fast (dock inte hård) massa. Häll på Baileys och blanda försiktigt. Gör små kulor av massan, rulla i en blandning av kanel och kakao.

    Man kan experimentera lite hur man vill, dels med vilken choklad man gör dem av (ljus, mörk, med olika smaker osv) och vad man rullar dem i sedan. Till exempel florsocker, krossade nötter eller krossad polkagris. Kul att komma på egna nya smak-kombinationer! 

    Jag vill vinna därför att jag blev helt förälskad i den lilla labanfilten! Så söt är den :) Min lilla tös är tre månader snart och har börjat titta på figurer väääldigt intensivt. Hon skulle nog tycka det var intressant att ligga och kika på den i vagnen, samtidigt som hon blir varm och go av den i vinterkylan..



    Ett stort grattis till dig! Solig{#emotions_dlg.flower}
    Inboxa din adress, mejladress och mobilnummer till mig så kommer Laban på posten. Jag måste ha din adress inom en vecka annars går tyvärr vinsten vidare.
Svar på tråden Familjelivs julkalender. Vinn Spöket Laban filt