• Blandis

    Flanosagor eller liknande för rutiner

    På dagis använder de flanosagor, sådana där "självhäftande" bilder på tyg bakgrund, och jag skulle vilja göra egna sådana. Har hittat på nätet material till flanosagor.... men de kostar en halv förmögenhet att köpa en tavla. Någon som har tips på hur ni har gjort det själva. 
    Mitt syfte med flanosagor är inte att i första hand berätta sagor utan ha dem till att strukturera upp vår vardag lite med dagschema och bilder på tex. rutiner vid läggdags m.m.

     

  • Svar på tråden Flanosagor eller liknande för rutiner
  • WSalma

    Jag planerar att göra en (att leka med) till jul. Har bara köpt en vanligt målarcanvas som jag tänker klä med filt.

    Jag sökte runt ffa på Pinterest innan och det verkar som många gör så, så det ska förhoppningsvis funka!

  • cissi82

    Köp filt och klä in en brädbit med. Sen kan man använda sig utan tvättlppar i skumgummi för att fästa flanon mot filten.

  • Fiamedbarn

    Köp billiga dörrmattor på Jysk (ca 9 kr) som du kan ha som dom är eller klippa sönder. Laminera sen lite bilder och sätt kardborrtejp på. Alternativt sätt upp en fleecfilt på en träskiva och ha kardborr eller såna där små luddiga saker bakom korten. Alternativt köp någon tavla som är magetisk och köp magnetisk tejp att klistra på med.


    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Duckan

    Skriv ut bilder med det du vill visa som du laminerar och fäst en kardborre bakom. Klä in en brädbit med filt som du kan fästa bilderna på.

  • Blandis

    Hejsan 
    blev två varianter. 
    två Fleeceplädklädda canvastavlastavlor. Tvättlappar bakom bilderna funkar ju kanon bra. tyckte nästan att de funka bättre än sådan där "flanopapper" med luddprickar bakom.
    En tavla kommer vi laminera och använda självhäftande kardborreband bakombilderna. 

    nu klistra jag tvättlapparna på bilderna, en med skollim på tub och limstift på den andra men det var på papper bara för att testa hur tvättlappen fungera. limstiftet var ju lätt men tog ett tag innan tvättlappen fasta och den var lika lätt att dra bort. Skollimet blev väldigt kletigt med gick däremot inte att dra bort tvättlappen sedan. 

    Jag väntar på min lamineringsmaskin och undrar med vad har ni fäst tvättlapparna på de laminerade bilderna? Funderar på sådant där lim man kan spraya... någon som har testat om det funkar?
    Eller har ni använt dubbelhäftande tejp, bara att det är sådant pill med att få bort skyddstejpen, använde det till att spänna upp fleecen med på tavlan.

    jag provade kardborre på fleecetavlorna med de fäste övehuvudtaget inte på filten. Kanske måste var lite grövre filt en den jag köpte.

    Tack för tipsen, det här var ju kul.... det blir snart en liten större tavla för sagor också. Såg någon som skrev om att ta gamla utslitna böcker och klippa ut bilderna, bra tips.

Svar på tråden Flanosagor eller liknande för rutiner