• Äldre 28 Nov 12:06
    8423 visningar
    58 svar
    58
    8423

    Plattare mage med hjälp av Elmina

    Jag var med och tävlade om att få hjälp med min "mammamage". Vinsten var att få hjälp av Elmina, personlig tränare, och nu ska vi köra igång!

    Jag efter en tuff graviditet med 31 kg viktuppgång och kejsarsnitt:


  • Svar på tråden Plattare mage med hjälp av Elmina
  • Äldre 29 Dec 11:26
    #41

    Igår blev det 30 min promenad plus styrketräning och magövningar! Det märks skillnad i styrka och rörlighet, det går framåt.

  • Äldre 30 Dec 06:39
    #42
    Tuggben skrev 2013-12-27 17:09:53 följande:
    Efter en slö vecka körde jag igång idag igen. Bort med all julmat och in med fräsch nyttig mat! 
    Jag har känt mig slö och trött och mått lite dåligt faktiskt. Har ätit massa socker och kollat för mycket film.
    Idag blev det massa grönsaker, sjysst mellanmål och en joggingrunda. Jag joggade tills det blev för tufft, gick lite, joggade osv i ca 25 min, skönt!
    Härligt!
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Äldre 30 Dec 07:43
    #43

    Här kommer en ny magövning som man kan smyga in när man tex väntar på bussen.



    Stå mot en vägg med en hand på magen en i ländryggen. Ha en naturlig svank. Spänn bäckenbotten och skruva in naveln mot ryggraden. Magen går inåt!. Gå fem små myrsteg fram (du hasar nästan fram) och fem tillbaka och koncentrera dig på hur magmusklerna får jobba. 


    Gå fram och tillbaka 10 gånger.


    Gott nytt år!
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Äldre 31 Dec 19:05
    #44

    Veckans planering kommer här:

    Måndag: Pulshöjarprogrammet + magövningar
    Tisdag: Magövningar
    Onsdag: Promenad/jogging 30 min
    Torsdag: Styrketräning + magövningar
    Fredag: Simning
    Lördag: Magövningar
    Söndag: Pulshöjarprogrammet + magövningar

    Jag har haft lite svårt att hålla mig till min diet med alla juldagar, bjudningar och nyårsafton. Längtar tills alla helgdagar är över så slipper man alla frestelser... Men jag vet också att det kan vara bra att jag inte är för strikt för jag kan bli så himla besatt. Vill inte att livet bara ska handla om kalorier, inte heller bara om sötsaker. Balans!

  • Äldre 1 Jan 13:15
    #45

    Gott nytt år!

    Firade nyårsafton igår med Elminas goda räkrätt och idag började jag det nya året med lite rester och massa grönsaker, ett halvt äpple och lite apelsin. 
    Idag ska jag ut och gå/jogga så långt jag orkar. Det är otroligt jobbigt att jogga med alla extrakilon men jag sätter på musik på högsta volym och bara kör!
    Det blir inte så mycket jogging sammanlagt men jag blir svettig och så småningom går det väl längre sträckor.

    Imorse mätte jag mig och sen vi började har jag minskat 2 cm på överarmen, 1 cm runt låret, 6 cm i midjan och 3 cm runt höfterna!

  • Äldre 2 Jan 16:40
    #46

    Igår kunde jag öka tempot lite, kände mig nästan atletisk ett tag! Elmina, har du några bra joggingstips? Vad man ska tänka på, teknik osv. Och vad säger du om stretching. Ska man stretcha när man är varm eller ska man ta det innan?

  • Äldre 2 Jan 22:09
    #47
    Tuggben skrev 2014-01-01 13:15:27 följande:
    Gott nytt år!

    Firade nyårsafton igår med Elminas goda räkrätt och idag började jag det nya året med lite rester och massa grönsaker, ett halvt äpple och lite apelsin. 
    Idag ska jag ut och gå/jogga så långt jag orkar. Det är otroligt jobbigt att jogga med alla extrakilon men jag sätter på musik på högsta volym och bara kör!
    Det blir inte så mycket jogging sammanlagt men jag blir svettig och så småningom går det väl längre sträckor.

    Imorse mätte jag mig och sen vi började har jag minskat 2 cm på överarmen, 1 cm runt låret, 6 cm i midjan och 3 cm runt höfterna!
    Vad roligt!!
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Äldre 2 Jan 22:10
    #48
    Tuggben skrev 2014-01-02 16:40:29 följande:
    Igår kunde jag öka tempot lite, kände mig nästan atletisk ett tag! Elmina, har du några bra joggingstips? Vad man ska tänka på, teknik osv. Och vad säger du om stretching. Ska man stretcha när man är varm eller ska man ta det innan?
    Återkommer, trevlig kväll!
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Äldre 3 Jan 07:34
    #49
    Tuggben skrev 2014-01-02 16:40:29 följande:
    Igår kunde jag öka tempot lite, kände mig nästan atletisk ett tag! Elmina, har du några bra joggingstips? Vad man ska tänka på, teknik osv. Och vad säger du om stretching. Ska man stretcha när man är varm eller ska man ta det innan?
    Här kommer några kom igång tips för löpningen

    Några tekniktips är att du ska dra bak axlarna (och vara avslappnad) , ha armarna pendlandes nära kroppen och skjut fram höften. 

    Enligt de tester vi gjorde behöver du fokusera på stretch av höftböjaren, men annars behöver du inte lägga så mycket tid på rörlighetsträning just nu.

    Stretcha i så fall efter träningen.
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Äldre 4 Jan 15:25
    #50
    Träningsexpert Elmina skrev 2013-12-27 13:05:46 följande:
    Hoppas ni haft en härlig jul!

    Är det någon som kört magtunneltabata?
    Ja har provat magtunnel tabata! Körde 20 sek gånger 8. En övning som jag aldrig provat innan och jag hade lite svårt att hitta rätta tekniken... Kom in i det ganska snart och då gick det bättre! 
    Om man jämför med andra magövningar, tar denna lika bra? Känns som om tex plankan skulle vara mer effektiv!
    ♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • Äldre 5 Jan 12:27
    #51
    Zinjulu skrev 2014-01-04 15:25:04 följande:
    Ja har provat magtunnel tabata! Körde 20 sek gånger 8. En övning som jag aldrig provat innan och jag hade lite svårt att hitta rätta tekniken... Kom in i det ganska snart och då gick det bättre! 
    Om man jämför med andra magövningar, tar denna lika bra? Känns som om tex plankan skulle vara mer effektiv!
    Vad kul att fler hakar på! Jag håller med om att det var lite teknikträning först innan man hittar rätt muskler.
  • Äldre 5 Jan 21:33
    #52
    Zinjulu skrev 2014-01-04 15:25:04 följande:
    Ja har provat magtunnel tabata! Körde 20 sek gånger 8. En övning som jag aldrig provat innan och jag hade lite svårt att hitta rätta tekniken... Kom in i det ganska snart och då gick det bättre! 
    Om man jämför med andra magövningar, tar denna lika bra? Känns som om tex plankan skulle vara mer effektiv!
    Om du gör den rätt, så är övningen väldigt effektiv för de inre magmusklerna då du inte kan "fuska" med andra muskler istället. Gör du plankan korrekt så är den tuffare.
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Äldre 6 Jan 13:08
    #53

    Jag glömde uppdatera hur veckan har varit igår så det kommer idag istället.
    Planeringen har gått sådär, veckan blev fylld av en massa annat och jag har inte alls motionerat lika mycket som jag ville. Två dagar har jag tränat och en dag har jag joggat. Magövningarna har jag gjort lite sporadiskt när det varit en lugn stund, kanske 4-5 ggr denna vecka.
    Men det är inte kört,,tvärtom så har jag ju fått en ny fin väg att gå och kommer fortsätta även efter att tiden med Elmina tagit slut. Jag är inne på en ny bana, jag är inte lika godissugen och det känns inte längre så farligt att vara hungrig då och då.
    Ny vecka, nya tag! Jag återkommer med den här veckans planering lite senare.

  • Äldre 8 Jan 13:39
    #54
    Träningsexpert Elmina skrev 2013-12-17 12:47:10 följande:
    Här kommer en magövning som även nyblivna mammor kan göra. Du ska ha i höfterna och bröstet i underlaget. Spänn skinkorna och lyft området kring naveln en lite bit ovanför marken i en magtunnel. Du behöver inte ha händerna i luften utan du kan ha dem under pannan. Ländryggen är helt stilla.För er som behöver utmanas, kör magtunneln i en tabataomgång. Alltså 20 sek arbete 10 sek vila x 8 

    Är det någon som hakar på utmaningen?

    En tabataomgång per dag?



    Nu hade jag äntligen samlat ihop motivation till att prova magtunneln. Men det går inte så bra :( två frågor till er som provat:

    1) blir det en tunnel under magen?? Min lyfter inte från marken. Gör jag fel eller är jag bara för tjock?

    2) klarar ni ammande mammor av att ligga på mage såhär? Jag har stora problem med brösten, gör jätteont. Kanske får prova när jag är nyammad...
  • Äldre 8 Jan 19:32
    #55
    Valkyria75 skrev 2014-01-08 13:39:51 följande:


    Nu hade jag äntligen samlat ihop motivation till att prova magtunneln. Men det går inte så bra :( två frågor till er som provat:
    1) blir det en tunnel under magen?? Min lyfter inte från marken. Gör jag fel eller är jag bara för tjock?
    2) klarar ni ammande mammor av att ligga på mage såhär? Jag har stora problem med brösten, gör jätteont. Kanske får prova när jag är nyammad…
    Prova att lägg handryggen mot bröstet.

    Det är inte säkert att magen lyfter, men i tanken ska det bli en tunnel!
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Äldre 8 Jan 19:33
    #56
    Tuggben skrev 2014-01-06 13:08:09 följande:
    Jag glömde uppdatera hur veckan har varit igår så det kommer idag istället.
    Planeringen har gått sådär, veckan blev fylld av en massa annat och jag har inte alls motionerat lika mycket som jag ville. Två dagar har jag tränat och en dag har jag joggat. Magövningarna har jag gjort lite sporadiskt när det varit en lugn stund, kanske 4-5 ggr denna vecka.
    Men det är inte kört,,tvärtom så har jag ju fått en ny fin väg att gå och kommer fortsätta även efter att tiden med Elmina tagit slut. Jag är inne på en ny bana, jag är inte lika godissugen och det känns inte längre så farligt att vara hungrig då och då.
    Ny vecka, nya tag! Jag återkommer med den här veckans planering lite senare.
    3 dagar i veckan är inte illa! Det är viktigt att se det positiva som du gör!
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Äldre 9 Jan 20:10
    #57

    Såhär har veckan sett ut:

    Måndag: Promendad 30 min + magövningar
    Tisdag: Full fart här hemma, handlat, tvättat och tagit hand om närhetstörstande bebis
    Onsdag: Simmat 25 min + magövningar
    Torsdag: Magövningar
    Fredag: Träningsprogram + magövningar
    Lördag: Åker bort
    Söndag: Gruppträning 50 min

    Ett tips till alla mammor som behöver lite egentid, åk till simhallen! Här har vi vuxensim på onsdagar, dom släcker ner, tänder ljus och det spelas musik. Hur skönt som helst att glida runt i vattnet och sen ta en lång bastustund med någon god Loka. Lite träningsvärk får man på köpet Glad

    Tack Elmina för peppen, det är klart att 3 ggr i veckan är bra. Tidigare har jag ju varit stillasittande i flera månader!

  • Äldre 12 Jan 21:21
    #58
    Tuggben skrev 2014-01-09 20:10:28 följande:
    Såhär har veckan sett ut:

    Måndag: Promendad 30 min + magövningar
    Tisdag: Full fart här hemma, handlat, tvättat och tagit hand om närhetstörstande bebis
    Onsdag: Simmat 25 min + magövningar
    Torsdag: Magövningar
    Fredag: Träningsprogram + magövningar
    Lördag: Åker bort
    Söndag: Gruppträning 50 min

    Ett tips till alla mammor som behöver lite egentid, åk till simhallen! Här har vi vuxensim på onsdagar, dom släcker ner, tänder ljus och det spelas musik. Hur skönt som helst att glida runt i vattnet och sen ta en lång bastustund med någon god Loka. Lite träningsvärk får man på köpet Glad

    Tack Elmina för peppen, det är klart att 3 ggr i veckan är bra. Tidigare har jag ju varit stillasittande i flera månader!
    åh, vuxensim är fantastiskt! Nästan som spa!
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
Svar på tråden Plattare mage med hjälp av Elmina