Anonym (Mamma) skrev 2013-12-02 09:19:26 följande:
Ja vi kan inte enas om vårdnadsform. Sedan använder pappan skitsnack som verktyg för att vinna. Jag däremot är väldigt neutral, säger aldrig något ont om honom. Och anser att barnens behov bör sättas först där dotterns rätt till båda sina föräldrar är viktigt. Här kan vi inte enas eftersom vi tycker olika (om det är detta du menar), då pappan anser att jag är mindre viktig för vår dotter, både vad gäller umgänge, övernattningar och att vår relation utvecklas. Han tycker även att det är mindre viktigt att jag får vara delaktig i saker som rör val av dagis, skola, fritidsaktiviteter och saker som rör det juridiska i att vara vårdnadshavare. Dock är detta inget han säger öppet - men det är ändå något man märker på hans agerande och argument.
Ångrar djupt nu på senare tid att jag en gång släppte vårdnaden på honom. När vi bodde ihop som ett par så skrev vi ensam vårdnad på honom så att han skulle få alla 480 föräldradagarna, medan jag skulle vara den som arbetade. Trodde aldrig att han skulle kasta ut mig 30 dagar senare och vara en skitstövel mot barnet som totalt stöter bort mig från dotterns liv...
Alltså har ni samarbetsproblem. Skitsnack? Han kanske anser att det är sanningar?
Barnen kan ha båda föräldrarna i sina liv utan att båda har vårdnad. Ibland är gemensam vårdnad inte att föredra.