• Äldre 1 dec 23:27
    7414 visningar
    8 svar
    Inlägg från lykantrophona Visa alla inlägg
    8
    7414

Över, medel och underklass. Vad är det?

Det handlar om flera olika saker, men ofta hänger de ihop. Det handlar t ex om hur mycket valfrihet man har på sitt eget jobb, utbildning, familjebakgrund, ekonomi och arbetsförhållanden.
    Typisk underklass vore t ex en tiggare, eller någon annan som varken har jobb eller utbildning. Typisk arbetarklass är ett jobb som inte kräver lång utbildning, där arbetet är hårt och dåligt betalt eller med dålig status. Exempelvis undersköterska eller gruvarbetare.
    Medelklass är dem som är utbildade och har ett jobb med lite status, men inte äger något större kapital. Typ tjänstemän.
    Överklassen är folk från rika familjer, mer eller mindre födda med silversked i mun, och äger något betydelsefullt.

Typ så. Verkligheten är ju alltid lite mer komplicerad, och det finns grader i helvetet. Vissa saker kan ändras. Exempelvis var det högre status att vara lärare förr än vad det är nu. I tider med arbetslöshet så ses det som ett privilegium att överhuvudtaget ha ett jobb. Osv.  Det kan också se olika ut i olika kulturer - Indiens kastsystem är ju en form av samhällsklasser, men ganska annorlunda från systemet som fanns i förkristna Norden, exempelvis.

Ett tips är att läsa "Klass - är du fin nog?", som försöker peka ut just att det finns vissa kulturella aspekter med samhällsklasser. Att det t ex är vanligare att prenumerera på dagstidningar hos medelklassen än hos arbetare, påverkar ju bland annat vilken information barnen växer upp med.

• Äldre 2 dec 00:11
    deepsounds skrev 2013-12-02 00:02:15 följande:
    De är ändå lite intressant dedär med att man stämplas som underklass för att man lever på bidrag.
    Många människor hamnar där av sjukdomsrelaterade anledningar och inte av egen vilja. Så varför ska dom klassas som sämre för det?

Jag tycker de är lite tragiskt att man stämplar människor på det viset, speciellt som vuxna människor.
    Men vi kanske har olika syn på det med klasser. Jag ser det som att nedvärdera människor genom att sätta en stämpel, medans andra kanske ser det som ett sätt att se hur exempelvis Sverige har det idag med de enorma ekonomiska skillnaderna.
    Jag ser det inte som att folk är sämre eller bättre människor baserat på klasstillhörighet. För mig är folk lika mycket värda, oavsett inkomst. Däremot är det en bra beskrivning när man pratar om sådant som klyftor i samhället.

De flesta hamnar inte i en viss samhälls klass av egen fri vilja, utan pga faktorer så som familjebakgrund. En adlig har inte valt att bli adlig eller gjort något särskilt för att bli det, en person med lågutbildade föräldrar har större sannolikhet att själv bli lågutbildad, osv.

För att kunna göra något åt ett problem så måste man först prata om det. För mig är det ett problem att vissa har mer pengar än vad de vet att göra av med, och att andra måste välja mellan att betala elen eller medicinen.
Svar på tråden Över, medel och underklass. Vad är det?
Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.