• Äldre 1 Dec 23:14
    9404 visningar
    8 svar
    8
    9404

    Över, medel och underklass. Vad är det?

    Efter att ha läste Katrin Zytomierska's blogg är jag lite nyfiken på allt  gällande klassfråga.

    Just det där med över, under och medelklass har alltid på nått vis intresserat mig och fått mig att undra.

    Just VAD gör att man klassas som antingen medel, under eller över?
    Är det jobb, är det inkomst, vart du bor eller hur fet plånbok du har?

    Så nu är jag ute efter vad. Just VAD är det som krävs för att klassas inom diverse kategorier och varför används det?
    Mycket har jag märt att man använder det i ett förnedring syfte, som tex "men domdär jävla medel/över/under klassarna!" och diverse förolämpning.
    Vad är värt att bli kallad, och varför?

    Ett klassiskt yrke (som jag själv har antagit) som anses vara överklass är just kontors jobb. Fina kläder, rent arbete och en trevlig lön. Medans exempelvis mekaniker yrke där man blir skitig klassas mer som medel (eller kanske under för vissa). 
    Varför är det så? Båda yrkena behövs för att företaget ska gå runt.

    Så förklara eran syn på det hela, och förklara gärna varför ni anser att dessa begepp behövs i dagens samhälle.

  • Svar på tråden Över, medel och underklass. Vad är det?
  • Äldre 2 Dec 00:02
    #5
    bitterkopp skrev 2013-12-01 23:26:33 följande:
    Överklass är höginkomsttagare och moderater.
    Medelklass är de som tar in 15-22k i månaden.
    Underklass är de som lever på bidrag.
    De är ändå lite intressant dedär med att man stämplas som underklass för att man lever på bidrag.
    Många människor hamnar där av sjukdomsrelaterade anledningar och inte av egen vilja. Så varför ska dom klassas som sämre för det?

    Jag tycker de är lite tragiskt att man stämplar människor på det viset, speciellt som vuxna människor.
    Men vi kanske har olika syn på det med klasser. Jag ser det som att nedvärdera människor genom att sätta en stämpel, medans andra kanske ser det som ett sätt att se hur exempelvis Sverige har det idag med de enorma ekonomiska skillnaderna.
Svar på tråden Över, medel och underklass. Vad är det?