• Anonym (rädd)
    Äldre 2 Dec 09:16
    13009 visningar
    8 svar
    8
    13009

    Psykisk misshandel, bevis för att anmäla?

    Hur enkelt är det att kunna bevisa en långvarig psykisk misshandel om jag vill anmäla min man?

    Jag har under flera år varit utsatt för utstuderad psykisk misshandel, men jag förstod inte hur allvarligt skadad jag var förrän jag lämnade honom. Jag lämnade när fysisk våld kom in i relationen.

    Jag har alltid sedan jag var i tonåren fört dagbok och har så klart även skrivit ner när han varit elak mot mig. eftersom jag inte vill berätta för omgivningen vad som hänt, så har jag använt dagboken som en hemlig vän som jag kan anförtro mig åt. Jag har även fotat saker som han tagit sönder i hemmet och det är väldigt mycket. Det fysiska våldet har alltid blivit föremål, tills nu sist då det blev jag som blev utsatt. Av ren reflex så slog jag tillbaka när han slog mig, vilket gör att han nu hatar mig. Han ser inte sina egna fel och vad han gjort mot mig. Allt är mitt fel säger han.

    Han har sänkt mig totalt, jag är ett nervvrak och har ingen självkänsla eller självförtroende kvar. Jag sover dåligt, jag har mardrömmar, jag känner att jag måste ha ögon i nacken när jag är ute och helst går jag inte ens ut. 

    Han ringer mig och vill ha kontakt igen, han lockar och försöker att charma mig med hur vacker och underbar jag är. Men han har aldrig bett om ursäkt. Han skyller bråken på mig fortfarande och påpekar det på ett fint sätt. När han ringer så vågar jag inte annat än att försöka hålla mig lugn och jag säger inte mer än nödvändigt till honom. Jag törs inte anklaga honom, utan låter honom prata och hmmar till svar. 

    Jag går inte på det, jag litar inte på honom, jag känner att han ljuger för att få mig tillbaka för att kunna stampa på mig igen, men hårdare den här gången. Han har sagt att han vill återgälda allt som jag gjort för honom, men han säger det inte på ett elakt sätt, utan på ett vänligt sätt. Han vill se mig le igen. Men jag känner i magen att det finns en underton av hot i hans ord.

    Om jag nu vill anmäla honom för misshandeln, hur enkelt är det att bevisa detta? Jag har ju inga fysiska skador och det är några veckor sedan vi separerade. Men mina skador i själen är inte lätt att bära. Jag har varit till läkare och fått lugnande och sömntabletter. Läkaren vet vad som hänt och ville att jag ska anmäla det. Jag har mina dagboksanteckningar och foton på sakerna som han slagit sönder.

  • Svar på tråden Psykisk misshandel, bevis för att anmäla?
  • Anonym (Nollk­ontakt­)
    Äldre 2 Dec 14:09
    #1

    Jag vet inte hur det fungerar med att anmäla psykisk misshandel tyvärr.
    Men jag rekommenderar nollkontakt med honom för din skull, för att du ska läka bättre.
    Ha inget med honom att göra. Svara inte när han ringer/smsar. Träffa honom inte.

    Det är också bra att träffa kurator för att få hjälp att läka.

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 3 Dec 13:54
    #2

    Är det absolut ingen som vet om bevisen räcker?


    Anonym (Nollkontakt) skrev 2013-12-02 14:09:51 följande:
    Jag vet inte hur det fungerar med att anmäla psykisk misshandel tyvärr.
    Men jag rekommenderar nollkontakt med honom för din skull, för att du ska läka bättre.
    Ha inget med honom att göra. Svara inte när han ringer/smsar. Träffa honom inte.

    Det är också bra att träffa kurator för att få hjälp att läka.
    Jag har begärt kurator via sjukhuset, men det är lång väntetid. 

    Problemet är att om jag inte svarar, så slutar han inte att ringa. Till slut så blir han så arg att han kommer hit och då är det bättre att svara och hålla sig lugn. Jag ger honom inget svar, bara tyst lyssnar och hmmar. Tydligen räcker det för honom för att få honom lugn. Men visst har du rätt, jag läker ju inte. men jag vill ju inte riskera att det blir värre heller..
  • Anonym (först­år)
    Äldre 3 Dec 14:35
    #3

    Tyvärr är det svårt att bevisa, kommer nog i slutändan handla om trovärdighet gissar jag. Men nått som är väldigt bra är ju att du dokumenterat vad som hänt under lång tid, det kan nog användas som bevis. Kan du försöka spela in på mobilen om/när han är elak?
    Att gå igenom en rättegång är väldigt tufft, du kommer att bli ifrågasatt och du kommer säkert få jobbiga frågor. Jag tycker dock att du ska anmäla även fast det är lättare sagt än gjort.

    Det bästa för dig vore att itne ha någon som helst kontakt med honom, ignorera honom helt. Om han dyker upp, ring polisen. Du kännner dig ju hotad av honom så att ringa är ju helt rätt i en såns situation.

  • Anonym (Nollk­ontakt­)
    Äldre 5 Dec 08:35
    #4
    Anonym (rädd) skrev 2013-12-03 13:54:16 följande:
    Är det absolut ingen som vet om bevisen räcker?

    Jag har begärt kurator via sjukhuset, men det är lång väntetid. 

    Problemet är att om jag inte svarar, så slutar han inte att ringa. Till slut så blir han så arg att han kommer hit och då är det bättre att svara och hålla sig lugn. Jag ger honom inget svar, bara tyst lyssnar och hmmar. Tydligen räcker det för honom för att få honom lugn. Men visst har du rätt, jag läker ju inte. men jag vill ju inte riskera att det blir värre heller..

    Jag fick kuratorkontakt via husläkaren på vårdcentralen, 10 samtal. Husläkaren skrev en remiss och från det tog det bara ett par veckor till första träffen. Jag insåg massor om mig själv under de 10 samtalen.

    Jag tycker att du ska polisanmäla, även den fysiska misshandeln. Det var ju också din läkares råd. Oavsett om det "blir något" eller inte så är det en viktig markering både mot honom och dig själv att det han gör/gjort mot dig inte är ok. Och säg till polisen att du är rädd för honom och fråga vad du ska göra om han kommer och ringer på, vart du ska ringa då. Och du behöver ju inte öppna! Han har väl inte nyckel till din bostad?
  • Anonym (Släpp och slipp)
    Äldre 5 Dec 19:49
    #5

    Mitt råd är - Släpp taget helt!

    Om det handlar om en "notorisk" misshandlare så kommer du inte få någon upprättelse, ingen ursäkt, ingen "förklaring" och inga svar. En rättsprocess kommer nog bara bli en fortsättning på den psykiska misshandeln. Kanske precis vad ditt ex önskar? - alltså chansen att "hänga kvar", på något sätt, på vilket sätt som helst?

    Du kan bli hel (antagligen snabbare om du släpper taget), inriktar dig på din läkning och att gå vidare med livet. Så jag håller med Nollkontakt om nollkontakt men kanske inte om att anmäla. 

    Bästa hämnden är att leva väl!

  • Anonym (samma här)
    Äldre 5 Dec 21:52
    #6

    Jag anmälde min man, det hjälpte inte, åklagaren lade ner det och han hotade mig att gräva ner mig levandes i trädgården och slå mig med en planka med spik i.

  • Anonym (Nollk­ontakt­)
    Äldre 6 Dec 09:09
    #7
    Anonym (Släpp och slipp) skrev 2013-12-05 19:49:56 följande:
    Mitt råd är - Släpp taget helt!

    Om det handlar om en "notorisk" misshandlare så kommer du inte få någon upprättelse, ingen ursäkt, ingen "förklaring" och inga svar. En rättsprocess kommer nog bara bli en fortsättning på den psykiska misshandeln. Kanske precis vad ditt ex önskar? - alltså chansen att "hänga kvar", på något sätt, på vilket sätt som helst?

    Du kan bli hel (antagligen snabbare om du släpper taget), inriktar dig på din läkning och att gå vidare med livet. Så jag håller med Nollkontakt om nollkontakt men kanske inte om att anmäla. 

    Bästa hämnden är att leva väl!
    Då är vi överens om hälften :) och jag håller också med dig om att bästa hämnden är att leva väl. Utan tvekan.

    Men som jag förstår TS så har hon problem att uppnå nollkontakt då exet fortfarande ringer och om hon inte svarar så kommer han förbi. En av mina tankar med att anmäla var att lättare kunna få polishjälp då och därmed lättare våga låta bli att svara i telefon. Hur tänker du dig att TS ska göra då? Just för att uppnå nollkontakten.
  • Anonym (Släpp och slipp)
    Äldre 7 Dec 10:04
    #8
    Anonym (Nollkontakt) skrev 2013-12-06 09:09:21 följande:
    Då är vi överens om hälften :) och jag håller också med dig om att bästa hämnden är att leva väl. Utan tvekan.

    Men som jag förstår TS så har hon problem att uppnå nollkontakt då exet fortfarande ringer och om hon inte svarar så kommer han förbi. En av mina tankar med att anmäla var att lättare kunna få polishjälp då och därmed lättare våga låta bli att svara i telefon. Hur tänker du dig att TS ska göra då? Just för att uppnå nollkontakten.

    Om det handlar om något som händer nu ock framåt så ja då ska TS anmäla. Men att bevisa en långvarig psykisk misshandel var det jag menar man nog bör släppa. Jag anmälde också ofredande och olaga frihetsberövande efter separation men lät anmälan bara bli en markering och ligga vilande då ord stod mot ord. Men jag sände budskapet, trakassera mig igen och jag anmäler direkt! Och för övrigt var det nollkontakt som gällde. 
Svar på tråden Psykisk misshandel, bevis för att anmäla?