• mammalovis

    snäla hhhjjjääälllp

    Nu har jag ju inte tvillingar utan "bara" en blivande 3-åring och en 6 månaders tös, men jag känner igen problemen.

    Vi har haft ganska många strider till och från och vissa perioder har varit skitjobbiga. Allra värst när jag har sömnbrist i kombination med att sambon varit bortrest några dagar eller legat på sjukhus. För min del gick det så långt att jag kände att jag behövde gå den föräldrautbilning som hålls via familjecentralen. Sådana utbildningar har tydligen alla kommuner skyldighet att hålla.

    Jag har jobbat med barn på förskola, men orkade inte med alla strider med mitt eget barn, så jag började tvivla på mitt yrkesval trots att jag är föräldraledig nu. Det jag kom fram till är att ens barn har man ansvar för dygnet runt, vilket är tuffare än att jobba 8 timmar till större delen i samarbete med kollegor. Så skillnaden där är att man kan "byta" barn om det kör ihop sig totalt. Här hemma så har man dessutom pressen att hinna med allt hushållsarbete samtidigt som ens barn ska hållas glatt och nöjt.

    Föräldrautbildningen utgår från boken De otroliga åren 3-8 år. Det vi fick i läxa var att leka helt närvarande med våra barn i minst 10 minuter per dag. Egentligen krävdes inte så mycket utan närvaron var det viktiga. Att finns där och småprata lite under legobygge, docklek, pyssel, spel eller vad som nu försigår. Lillasyster har fått ligga med på en filt och jag har suttit bredvid. För en del av våra problem uppstod när storasyster förlorade sin förstaplats i knät och jag hann inte med henne så mycket som önskat utan var för stressad av allt runt omkring.

    Nästa uppgift som plussades på var att vi skulle berömma våra barn för allt önskvärt beteende samt ge dem ber fysisk beröring i form av en klapp, smekning eller kram eller så. Dessa tre saker i kombination gjorde att livet blev bättre än innan. När man sedan koncentrerar sig på att hitta lösningar på t ex de evighetslånga måltiderna poppar något annat upp, men när jag är mer aktiv som förälder blir livet smidigare. Kanske löser det inte dilemmat med tvillingar, men du kanske kan få lite mer andrum.

Svar på tråden snäla hhhjjjääälllp