• Anonym (Lisa)
    Äldre 9 Dec 00:37
    11941 visningar
    36 svar
    36
    11941

    Adoptera bort sitt barn någon som har gjort det?

    Adoptera bort sitt barn någon som har gjort det?

    Jag är gravid i vecka 15 och jag tror inte jag vill göra abort, funderar på att adoptera bort mitt barn.

    Någon som har gjort det? Hur gick det till? Klarar man det psykiskt?

  • Svar på tråden Adoptera bort sitt barn någon som har gjort det?
  • Äldre 9 Dec 17:29
    #1

    Jag har inte adopterat bort något barn men vet en massa om adoption. Du ska kontakta familjerätten i din kommun och de kommer sedan att tillsammans med dig hitta nya föräldrar till barnet i din mage om du kommer fram till att det är det du vill. De kommer att informera dig om hela processen med att adoptera bort ett barn. Ring dem så fort som möjligt så att allt kan hinna bli klart även om barnet skulle födas förtidigt. LYCKA TILL!

  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Äldre 9 Dec 17:33
    #2
    fabbemam skrev 2013-12-09 17:29:56 följande:
    Jag har inte adopterat bort något barn men vet en massa om adoption. Du ska kontakta familjerätten i din kommun och de kommer sedan att tillsammans med dig hitta nya föräldrar till barnet i din mage om du kommer fram till att det är det du vill. De kommer att informera dig om hela processen med att adoptera bort ett barn. Ring dem så fort som möjligt så att allt kan hinna bli klart även om barnet skulle födas förtidigt. LYCKA TILL!
    ok jag vet inte som sagt, skulle vilja höra någon som har gjort det. Men tack.
  • Äldre 10 Dec 09:27
    #3

    Tror inte att det är så vanligt, (ca 20 barn om året har jag hört) så du kommer kanske inte att få kontakt med någon här. Jag föreslår att du kontakta MVC och ber att få tala med en kurator som kan hjälpa dig att reda ut tankarna kring detta. När du sedan är mer på det klara med vad du vill kan du kontakta familjerätten, så hjälper de dig med allt det juridiska. Hur är det med pappan? För att en adoption ska kunna ske måste han också gå med på det.

    Vad jag vet sker det ca 20 adoptioner av svenska barn  om året (att jämföra med ca 1500 internationella adoptioner). Jag har också förstått det som att adoptivföräldrarna kommer att utses bland dem som är utredda av kommunen och som står i kö för internationell adoption. Efter att de har fått barnet i sin vård har du och pappan ett halvår på er att avbryta adoptionen och begära tillbaka barnet. Därefter går adoptionen i kraft och barnet är juridiskt sett adoptivföräldrarnas.

  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Äldre 10 Dec 11:01
    #4
    Juno skrev 2013-12-10 09:27:14 följande:
    Tror inte att det är så vanligt, (ca 20 barn om året har jag hört) så du kommer kanske inte att få kontakt med någon här. Jag föreslår att du kontakta MVC och ber att få tala med en kurator som kan hjälpa dig att reda ut tankarna kring detta. När du sedan är mer på det klara med vad du vill kan du kontakta familjerätten, så hjälper de dig med allt det juridiska. Hur är det med pappan? För att en adoption ska kunna ske måste han också gå med på det.

    Vad jag vet sker det ca 20 adoptioner av svenska barn  om året (att jämföra med ca 1500 internationella adoptioner). Jag har också förstått det som att adoptivföräldrarna kommer att utses bland dem som är utredda av kommunen och som står i kö för internationell adoption. Efter att de har fått barnet i sin vård har du och pappan ett halvår på er att avbryta adoptionen och begära tillbaka barnet. Därefter går adoptionen i kraft och barnet är juridiskt sett adoptivföräldrarnas.
    Han vill inte heller barnet, han har sagt att jag ska göra abort eller adoptera bort barnet.
  • Anonym (cm)
    Äldre 10 Dec 17:20
    #5

    Behåll ditt barn. Så fort du går det i dina armar kommer du inte ångra en sekund.

    vilket jag tror du gör om du adopterar bort det. Finns ingen finare kärlek.

  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Äldre 10 Dec 17:32
    #6
    Anonym (cm) skrev 2013-12-10 17:20:15 följande:
    Behåll ditt barn. Så fort du går det i dina armar kommer du inte ångra en sekund.
    vilket jag tror du gör om du adopterar bort det. Finns ingen finare kärlek.
    Har inget jobb, inga pengar, inget boende,  har skulder.

    Har inget att ge ett barn.
  • Äldre 10 Dec 22:34
    #7

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=2942013

    Lycka till - vad du än kommer fram till!

  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Äldre 10 Dec 22:36
    #8
    VNmamma skrev 2013-12-10 22:34:18 följande:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

    Lycka till - vad du än kommer fram till!
    Tack
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 11 Dec 18:54
    #9
    Juno skrev 2013-12-10 09:27:14 följande:
    Tror inte att det är så vanligt, (ca 20 barn om året har jag hört) så du kommer kanske inte att få kontakt med någon här. Jag föreslår att du kontakta MVC och ber att få tala med en kurator som kan hjälpa dig att reda ut tankarna kring detta. När du sedan är mer på det klara med vad du vill kan du kontakta familjerätten, så hjälper de dig med allt det juridiska. Hur är det med pappan? För att en adoption ska kunna ske måste han också gå med på det.

    Vad jag vet sker det ca 20 adoptioner av svenska barn  om året (att jämföra med ca 1500 internationella adoptioner). Jag har också förstått det som att adoptivföräldrarna kommer att utses bland dem som är utredda av kommunen och som står i kö för internationell adoption. Efter att de har fått barnet i sin vård har du och pappan ett halvår på er att avbryta adoptionen och begära tillbaka barnet. Därefter går adoptionen i kraft och barnet är juridiskt sett adoptivföräldrarnas.
    Det bästa är att kontakta familjerätten direkt. De är vana vid att bolla tankar kring adoption. Det är inte mvc! Man måste alltså inte ha bestämt sig då man kontaktar familjerätten! Och 1500 internationella adoptioner per år är helt fel nuförtiden. Ca 300 barn kommer det att bli 2013 .... (det minskar för vart år). Val av föräldrar för nationell adoption sker i samråd med vårdnadshavaren alltså den biologiska mamman. Och något halvårs betänketid finns inte .... kontakta familjerätten snarast ts, så att du får rätt information redan från början ....
  • Äldre 11 Dec 21:06
    #10
    Juno skrev 2013-12-10 09:27:14 följande:
    Tror inte att det är så vanligt, (ca 20 barn om året har jag hört) så du kommer kanske inte att få kontakt med någon här. Jag föreslår att du kontakta MVC och ber att få tala med en kurator som kan hjälpa dig att reda ut tankarna kring detta. När du sedan är mer på det klara med vad du vill kan du kontakta familjerätten, så hjälper de dig med allt det juridiska. Hur är det med pappan? För att en adoption ska kunna ske måste han också gå med på det.

    Vad jag vet sker det ca 20 adoptioner av svenska barn  om året (att jämföra med ca 1500 internationella adoptioner). Jag har också förstått det som att adoptivföräldrarna kommer att utses bland dem som är utredda av kommunen och som står i kö för internationell adoption. Efter att de har fått barnet i sin vård har du och pappan ett halvår på er att avbryta adoptionen och begära tillbaka barnet. Därefter går adoptionen i kraft och barnet är juridiskt sett adoptivföräldrarnas.
    Den betänketid som finns är egentligen ingen betänketid utan den tid det tar innan tingsrätten har tid med ert ärende vilket tar allt ifrån några veckor till många månader. Ingenting är juridiskt bindande för varken dig eller adoptivföräldrarna förän tingsrätten beslutat att adoptionen går igenom. Det bästa är som Emeli skriver att du kontaktar familjerätten direkt och snarast. Om inte allt hinner bli klart till förlossningen så måste barnet genomgå en separation från dig eller från fosterföräldrar (om du inte kan ta hand om ditt barn efter förlossningen). Om adoptivföräldrar hinner utses slipper barnet en jobbig separation och kan bo med sina adoptivföräldrar från början och knyta an till dem direkt.

Svar på tråden Adoptera bort sitt barn någon som har gjort det?