• Forumvärd

    Tävling:Sune på bilsemester. Vinn biljetter och böcker!

    Nu har du chansen att vinna biljetter till julens roligaste film.
    Sune och hans familj är tillbaka igen!
    Den här gången får vi följa med tjejtjusaren Sune och hans familj på en road trip genom Europa. Målet är en liten by i Sydtyrolen där mamma och pappa Andersson upplevde sin smekmånad för 20 år sedan. I byn bor inte bara Sunes drömtjej utan också en konstnär som skulle kunna göra familjen rika som troll. Allt de behöver är hans signatur. Vad skulle möjligtvis kunna gå fel?

    Allt du behöver göra för att vinna är att berätta om ditt roligaste bilsemester-minne och motivera varför just du ska vinna. En jury på Familjeliv kommer att välja ut pristagarna och beslutet kan inte överklagas.


     


    1:a pris
    Presentbox med tre Suneböcker


    2 biobiljetter till ”Sune på Bilsemester”


     


    2:a – 6:e pris
    Sunebok


    2 biobiljetter


     


    7-10:e pris
    2 biobiljetter

    Tävlingen avslutas den tisdagen den 17 december och vinnarna publiceras i den här tråden.

    Lycka till! Solig

  • Svar på tråden Tävling:Sune på bilsemester. Vinn biljetter och böcker!
  • vampyria2

    Jag var 15 år gammal och världens coolaste punkare (enligt mig själv ) Jag hade såna där halv stränga föräldrar som bara vägrade låta mig vara ensam hemma på sommaren när de skulle i väg på den årliga bilsemestern, jag grina, jag böna, jag bad men nej jag skulle minsann med.

    Vi åkte i från Södertälje ner till Göteborg men flera stopp på vägen och jag var nog inte den trevligaste att ha att göra med kan jag gissa :p
    När vi kommer fram till Göteborg så är det fredag och mamma och pappa tar med mig till en park, jag tjurig som bara den och inte ett dugg intresserad av nån dum park...när vi kommer in i parken så ser jag bara en massa punkare över allt, det var tält uppställde där de sålde mat m.m och det fanns två scener, jag fattade inget och bara stod och gapa
    Då berättar mamma och pappa att de hade letat reda på denna punkfestival och att mitt favorit band Stockholms negrer skulle spela, det var deras plan i från början att jag skulle få den som en "belöning" efter som de släpade med mig på en två veckors bilsemester men dem och min lillebror, de förstod att det var nog inte så kul för mig :p

    Min mamma och jag hänge på den hela helgen sen åkte vi vidare och jag kan garantera att jag var så mycket trevligare efter det  
    Är fortfarande så tacksam över att mina fina föräldrar gav mig detta minne <3

  • Haannaaa

    Detta var för ungefär 10 år sedan, jag var då alltså 9 år gammal. 
    Jag och min familj var påväg till Vimmerby, Astrid Lindgrens värld var målet! Det var en väldigt lång resa då vi bor en bra bit ifrån. 
    Min mor fick en bra ide, på våran GPS så kan man välja vilken slag sträcka man vill åka. "Vackraste vägen", "Längsta vägen" m.m. 
    Vi valde då, "Snabbaste vägen". Just då tyckte vi att det var en väldigt bra ide. Tills GPSen sa till oss att köra in på en skogväg.. Mamma som körde tvekade lite men körde ändå in! 
    Grejen var att det inte alls var en skogsväg utan en liten liten skogsstig, där man går och inte åker bil.. Det var jätte stora hål i stigen och vi flög upp i taket flera gånger. När vi tillslut kom till slutet av denna stigen så kommer vi till ett stup... På något sätt hade vi kommit upp på ett berg.. Jag var livrädd och trodde vi skulle dö.. Mamma och min lite äldre syster skrattade så dom tjöt! Det blev till att försöka vända och åka tillbaka till vägen igen! 
    Ja.. Nu har vi lärt oss att aldrig någonsin mer välja "Snabbaste vägen".. Vi kom ändå fram till Vimmerby där våran pappa och min andra syster fått vänta jätte länge då dom åkte i en annan bil. 

    Jag kommer aldrig någonsin att glömma denna resa, det var en underbar semester! Tack vare min mamma så fick jag vara med om ett riktigt äventyr. Jag skulle absolut ta med min mamma på bio om jag vann. Hon har alltid stöttat mig och jag vill verkligen ta med henne på en utflykt!

  • vampyria2
    vampyria2 skrev 2013-12-09 13:59:07 följande:
    Jag var 15 år gammal och världens coolaste punkare (enligt mig själv ) Jag hade såna där halv stränga föräldrar som bara vägrade låta mig vara ensam hemma på sommaren när de skulle i väg på den årliga bilsemestern, jag grina, jag böna, jag bad men nej jag skulle minsann med.

    Vi åkte i från Södertälje ner till Göteborg men flera stopp på vägen och jag var nog inte den trevligaste att ha att göra med kan jag gissa :p
    När vi kommer fram till Göteborg så är det fredag och mamma och pappa tar med mig till en park, jag tjurig som bara den och inte ett dugg intresserad av nån dum park...när vi kommer in i parken så ser jag bara en massa punkare över allt, det var tält uppställde där de sålde mat m.m och det fanns två scener, jag fattade inget och bara stod och gapa
    Då berättar mamma och pappa att de hade letat reda på denna punkfestival och att mitt favorit band Stockholms negrer skulle spela, det var deras plan i från början att jag skulle få den som en "belöning" efter som de släpade med mig på en två veckors bilsemester men dem och min lillebror, de förstod att det var nog inte så kul för mig :p

    Min mamma och jag hänge på den hela helgen sen åkte vi vidare och jag kan garantera att jag var så mycket trevligare efter det  
    Är fortfarande så tacksam över att mina fina föräldrar gav mig detta minne <3
    Jag glömde ju bort varför jag skulle vinna :p
    Jag vill vinna för att min dotter har varit så duktig och lyckats gå i från att behöva gå i en liten klass till att efter sommaren ha börjat en stor klass och det funkar helt perfekt, läraren kan inte ens förstå att hon har behövt gå i en liten klass tidigare...det ska vi fira under jullovet och då skulle dessa biljetter passa bra in som en fin bonus
     Sen är dottern lite små förälskad i han som spelar Sune och jag kan väl erkänna att jag gillar Sunes pappa, så vad kan inte passa bättra att vi dessutom får se dem i en rolig film tillsammans
  • Pippi Långstrump

    Bilsemestern jag minns!
    Någon gång i slutet av 1980-talet bilade familjen i Europa. Vi befann oss i Frankrike, i Cale när det kom ett enormt åskoväder. De var fullt med turister i hela stan å inga hotellrum fanns att få. Men det ansågs för farligt av hotellägarna att bo i bilen under natten. Lösningen blev att åka till en camping och sova i bilen. Jag satt på förarplatsen och föräldrarna i backsätet. Denna natt var det ett otroligt åskoväder. Hela himlen sken upp vid varje knall.

    Sonen älskar Sune och pratar hela tiden om när vi ska gå iväg och se den. Han läser ordbilden överallt med Sune.

  • Spana

    förra sommaren var jag och min man på bilsemester i Italien. Vi hade lyxat till det med en cab som vi hyrde.
    En underbar resa där vi skulle upptäcka vägen mot vackra Toscana.

    Det mindre underbara var att det var så in i helskotta varmt att åka i cabben.
    Det gick bara inte att åka de små fina landsvägarna. Huvudet brändes sönder och solen gassade oss yra.

    Vår resa fick lite komiskt/ tragiskt nog upplevas på motorvägen tillslut!
    Men vi skrattade gott åt det hela, för vi kunde ju absolut inte ta upp taket när vi gått och hyrt en cab!

    Men det blev en härlig resa och vi fick uppleva mycket vackert ändå.

    Jag vill så gärna vinna biljetter till mina barn. De älskar de andra filmerna och vill så gärna se denna.
    Trist nog är det mycket pengar nu efter jul. Så detta vore underbart för barn och plånbok. {#emotions_dlg.flower}

  • Svansjön

    Jag och min familj bilade alltid till Alicante när jag var lite. 
    Vi tog alltid olika vägar barje gång vi reste. Vi såg slott i schweiz, åkte serpentinvägar i österrrike, har otroliga historier om hotell där vi bott i sviter, fått hotelldirektörens rum, sovit med råttor osv. 
    Ja listan kan göras lång på allt tokigt vi var med om. Vi hade en volvo kombi där mamma och pappa satt längst fram två av mina systrar i baksätet och jag och min tredje syster satt baklänges i skuffen hela resan. Detta gjorde vi nog 5-6 år i rad. 

  • Isabelle och Casper

    Det var för ungefär 10 år sen så skulle jag, sambon och svärfar åka till Göteborg till sambons farbror och fiska. Då jag är så fruktansvärt åksjuk så tog jag åksjuktablett. Jag somnade av och till hela bilresan och det var ju ganska skönt. När vi kom fram så grejade dom andra med fiske grejerna och jag satt kvar i bilen och halvsov. Väl ute på sjön med fiskespöet i högsta hugg så somnar jag...igen... När vi kom iland och skulle tillaga fångsten satte jag mig på en bänk... och somnade. Och påväg hem ja givetvis så somnade jag igen. så den bilresan var mycket minnesvärd :) hahaha

    Skulle vara så roligt att gå tillsammans med dottern på bio då vi aldrig gjort det :) . Jag bara älskar Sunefilmerna och julkalendern, blir varm i kroppen av glädje när jag ser dom :)

  • Lady Namárië

    Så himla roligt är det väl kanske inte, men vi bilade många timmar till en släktings fjällstuga varje år när jag var liten. Fullsatt bil med skidor, hockeytrunkar med kläder, overaller, slalomhjälmar osv för hela familjen i en vecka och så en stor labrador dessutom. Och vartenda år blev den där resan lite för mycket för oss precis lagom till att vi svängde in i Sveg för att tanka. Åksjukan tog överhanden och någon av oss barn kräktes över slumpmässigt utvald väska, julklappsfreestyle eller snarkande labbe. Till sist blev den där jäkla macken i Sveg liksom ett beting som framkallade akut åksjuka. Mamma påstår fortfarande att vi de sista åren spydde enbart för att vi såg macken.

    Under alla våra bilsemestrar var det standard att pappa underhöll med Taube-visor medan han körde (det här var innan det fanns bilradio i var mans åkdon) och det är fortfarande väldigt tryggt och sövande att höra dem. Som vuxen och läskunnig har jag väl insett att han hittade på en del av versraderna, men hans repertoar var ändå imponerande. Numera är det jag som gastar Taube bakom ratten (och inte låtsas höra när barnen skriker att de vill höra Idol-Kevin istället  ["Men Fritiof, elefanten - vem fick deeeeeen?!!!" "Tyyyst mamma!"]) och det skulle jag göra hela vägen till biografen om vi vann biljetter. Min åttaåring som precis knäckt läskoden älskar Sune-böckerna och skulle bli överlycklig om han fick ett bokpaket.


    So say we all
  • Michanna

    jag och min blivande man åkte på bilsemester till Norge med väldigt liten reskassa. hade tält med oss i våran lilla golf. när vi lämnade Stockholm var det runt 30 grader varmt men efter när vi var Bergen var det runt 15 grader bara.  ( Bergen är ett äventyr i sig då vi bland annat fastnade i bergbanan i 4 timmar.. ) och det började regna. vi hade slagit upp tältet kvällen innan då vi tänkt sova 2 nätter där. när vi gjort bergen kom vi "hem" till tältet och fick en chock . det var nästan 5 cm vattenpöl i tältet.. vi bestäde oss för att ta ihop tältet och la de i våran diskbalja och åka vidare . Den natten sov vi i bilen  och då var det kallt då och blött. och så fortsatte våran semester med blött tält .  Gravid som jag var dessutom var rejält förundrad över alla toaletter på vägen.. väldigt olika varandra beroende på vart man var. i närheten av städerna var det normala porslinstoaletter, sedan i metall med platssitsar, sedan metall med träsitsar för att sluta mitt ute i ödemarken  ( med snö mitt i sommaren. ) med metallsitsar utan någon säte.

  • hjärtemamma

    Mitt minne är i och för sig inte så roligt, snarare kan jag förstå den frustration och irritationen som mina föräldrar kände. Vi skulle åka till Öland, men allt började egentligen redan en vecka tidigare då pappa tyckte vi behövde en ny. Vi fick provköra en liten grön golf och hann väl någon kilometer innan bensinen var slut och pappa och min bror fick gå tillbaka till bilfirman för att hämta mer bensin. Trots detta köpte pappa bilen och vi skulle iväg till Öland. Hela resan låter bilen konstigt och jag och min bror tyckte bilen lät superroligt, tänker er en bil med massa olika ljud somman kan skratta åt. När vi nästan var framme och slutar bilen att fungera och vi blir bärgade till en bilverkstad som provisoriskt lagar bilen så vi äntligen flera timmar senare än tänkt kommer fram till vår stuga vi hyrt. Jag och min bror hade en rolig resa, men tror inte mina föräldrar tyckte det var lika roligt. Min motivering till att jag vill vinna är att min dotter har det väldigt tufft just nu. Hon trivs inte på förskolan och kompisarna har börjat reta henne. Att få lite uppmuntran mitt i allt hennes elände skulle vara så roligt för henne

Svar på tråden Tävling:Sune på bilsemester. Vinn biljetter och böcker!