• Erfdgt

Inför amning? Hjälp! :P

Jag är gravid, med andra barnet, och är i v.26 nu. Vi fick första barnet för 7år sedan, så det känns verkligen som att börja om från början igen. Jag kommer inte ihåg just något av den första graviditeten eller spädbarnstiden. Jag ammade dock aldrig första barnet pga diverse omständigheter. Jag vill gärna försöka amma andra barnet nu.

Men..

Hur gör man?! :P

Är det något jag oroar mig över så är amningen. Vad behöver man? Amnings-bh? Amningströjor? Amningskudde? När ska man införskaffa sådant?

• Svar på tråden Inför amning? Hjälp! :P
  • Bambusa
    Erfdgt skrev 2014-02-08 16:39:02 följande:
    Det finns ingen sådan kurs i närheten här. Det börjar bli lite knappt om tid nu också. Jag går ju dock och träffar en BM via Aurora och hon skulle ha en extra genomgång om amning med mig och maken :) Det känns bra. Vi har också skrivit i min vårdplan att jag vill ha extra hjälp med amningen efter förlossningen.

Ullinlägg och engångsinlägg har jag, men amningsbh och ett par linnen tänkte jag införskaffa. Jag tycker det är svårt att hitta en bh dock. Det finns ingen butik här som har i min storlek och har prövat beställa, men blev fel.

ja åker till Ullared imorgon och ska kika på nya amningsbhar där, då ja tror dom ja har sen förra gången ev blir för små nu..  ska ja kolla om de finns storlek åt dig? 
  • Erfdgt
    Bambusa skrev 2014-02-08 17:41:25 följande:
    ja åker till Ullared imorgon och ska kika på nya amningsbhar där, då ja tror dom ja har sen förra gången ev blir för små nu..  ska ja kolla om de finns storlek åt dig? 

Jag måste ha strl 85H, tror du det finns där? Jag visste inte att dom hade sånt där ens. Blir väl så när man bor i andra änden av landet :P haha
  • Bambusa
    Erfdgt skrev 2014-02-08 18:30:48 följande:

Jag måste ha strl 85H, tror du det finns där? Jag visste inte att dom hade sånt där ens. Blir väl så när man bor i andra änden av landet :P haha

ingen aning, då ja själv hade C när ja amma förra gången -och de är ju en väldigt lätt storlek att hitta... men ja kan ju kolla..  :)  kommer vara kvar i 3 dagar och leka lite med dotterns surfplatta när hon sover, så ja hittar nog in här.. 

vet att en mamma i mammagruppen hade svårt att hitta amningsbh, hon har nog ungefär lika storlek, men hon skickade efter från England eller vart de nu var.. hon finns här på fl, hoppfull mamma  heter hon här.. om du vill fråga henne om tips på inköpsställe..
  • Bambusa

n stor och töjbar topp typ den på apoteket funkar i början om du inte hinner få hem en riktigt amningsbh.. men även maningslinne funkar lite som en bh..  jag läckte massor just när ja ammade ena sidan, så då behövde ja en plastgrejj (heter uppsamlningskopp tror ja) att samla upp all mjölk med, inlägg vart fulla på en gång..

• Erfdgt

Ja, jag har kikat på att beställa från England. Blir lite billigare, men samtidigt blir det onödigt krångligt många gånger om den man får hem trots allt inte passar. Bysten blir ju oerhört tung, är det redan nu, så därför vill jag försöka hitta en bh så snabbt som möjligt :) "Bara" ett linne hjälper tyvärr föga.

Ligger dock i magsjuka just nu, så har skjutit upp letandet tills jag är frisk igen :)

• Bambusa

Hittade ingen större tyvärr... om du kan sy kan du ju köps en mjuk bh och bars klippa av axelbanden oxh sy dit från eb billig amninigsbh, då får du spännet dom gör de snabbt och smidigt att få fram maten... man ska dock inte ha byglar...

• katarinapersdotter
    Jag tycker att det viktigaste är att skaffa dig en amningsbh. Med den blir det mycket lättare att amma barnet och du behöver inte ta av hela bh:n varje gång. Det rekommenderas att köpa en amningsbh utan spets och sömmar.  Första behån borde du köpa när du är cirka 7 till 8 månader i graviditeten. Ett par veckor efter födseln är det en bra idé att skaffa en amningsbh till när mjölken strömmar till. Du kan också använda amningsinlägg istället. Dina bröst blir naturligtvis större och du kan räkna med att går minst en kupstorlek upp under graviditeten. Om du behöver en storleksguide för att mäta dina bröst kan du använda den som ligger nederst på sidan här

http://www.mammashop.se/amning/amningsbh.html
  • Erfdgt

Nu är dottern här, v.34+5, och det blir ingen amning för min del. Tack ändå för alla tips! :)

• Flickan och kråkan
    Erfdgt skrev 2014-02-16 01:31:25 följande:
    Nu är dottern här, v.34+5, och det blir ingen amning för min del. Tack ändå för alla tips! :)

Oj då! Stort grattis . Hoppas att ni båda mår bra.
  • kixan
    Erfdgt skrev 2014-02-16 01:31:25 följande:

Ojdå, grattis! Det går ju att amma pematurer också, om du verkligen vill kan du ju ge det en chans! Kolla amningshjälpens hemsida, det finns hjälpmammor där som har bra erfarenhet av prmaturamning. Lycka till hur ni än gör!
    A -03, F -05, V -10
  • Erfdgt

Tack, men har lagt amningen åt sidan pga flera orsaker och fått bra stöd i det från personalen, så det känns bra :)

• aurora1827

När det gäller BH kan det vara smart att vänta lite med att skaffa en, eller i alla fall skaffa en som är ganska elastisk. Jag vet inte hur det har varit för andra, men min byststorlek ändrades kraftigt upp och ner (båda gångerna) veckorna efter förlossningen så det var svårt att veta vilken storlek man skulle landa på...=)

När det gäller att sova med bebisen i sängen. Det kanske verkar läskigt och konstigt, men det kan vara minst lika läskigt att bebisen sover en bit bort, och har man en som vill äta varannan timme dygnet runt så orkar man kanske helt enkelt inte gå upp. Med första - innan jag gav upp och hade barnen i sängen hos mig  - var det flera gånger jag låg med honom skrikande några meter bort och inte klarade att lyfta på kroppen, och när jag väl gjorde det svimmade jag och ramlade. Också lite läskigt. Men jag var ensam då. Andra ungen ammade sig själv medan jag sov... (OBS! Nackdelen med det är att man kan vakna med ena tutten storlek F och andra storlek A....)

Bröstpumpen har räddat mig många gånger. Jag har jättelätt att få mjölkstockning och bebisen äter inte alltid på rätt tid eller tillräckligt mycket som behövs för att lösa upp stockningen. Speciellt första gången man ammar när man inte har lika bra koll på hur de ska ha tag eller när det är på gång att stocka sig kan det verkligen skita sig. Den smärtan är inte att leka med. Föder hellre barn utan bedövning än får mjölkstockning!!

Bröstmjölk funkade inte alls på mina såriga bröstvårtor, däremot var Apotekets kräm bra.

Mer praktiskt, man behöver kanske inte en amningskudde, men det är viktigt att tänka på att inte sitta och "hålla" bebisen när den ammar, så att tyngden hamnar på nacke och axlar. Då kan man paja ryggen, och det räcker med allt annat bärande för att göra det...

Och så är det viktigare än nånsin att dricka mycket. Det kanske man fattar, men det är liksom en liter vätska (eller nåt) som ska ut ur kroppen varje dygn och det är lätt att bli uttorkad.

Lycka till!

Svar på tråden Inför amning? Hjälp! :P