• Äldre 10 Dec 16:40
    14585 visningar
    6 svar
    6
    14585

    Felaktigt resultat, klamydia

    Hej alla. Är relativt arg så vill bara ut och informera om det helvete jag och min kille nyss gått igenom, eftersom läkarna uppenbarligen inte gör det själva.

    Min pojkvän gick till läkaren för ett par veckor sedan då det sved när han kissade (funderare över om det kunde vara uvi eller liknande), där han bland annat fick ta ett klamydiatest som visade sig vara positivt. Detta blev så självklart en stor chock för oss. Han svor på att han inte varit otrogen, men då jag inte legat med någon annan så blev det ju automatiskt att jag inte kunde tro honom. Vi började fundera om det legat latent hos honom i över 2 år (den tiden vi varit tillsammans), vilket jag hört att det kan göra, men tyckte att det var väldigt konstigt då jag testat mig flera gånger ihop med mitt vanliga gyn-besök, och alltid fått ett negativt resultat. Efter mycket bråk så hittade jag denna artikel: ( www.dn.se/debatt/halften-av-provsvaren-om-klamydia-kan-vara-fel/  ) och han gick och testade sig igen (han hade inte ätit någon antibiotika då, vilket är viktigt att tillägga att man inte ska ha gjort om man ska testa sig en extra gång). Provresultatet visade då NEGATIVT. Med andra ord så var det andra provet felaktigt, och vi har varit nära en separation för ingenting. Jag känner mig både ursinnig och lättad.

    Hur som helst så vill jag helt enkelt inte att det ska gå osagt att ett klamydiatest KAN ge ett felaktigt provsvar. Jag kan tänka mig att detta förstört ett och annat förhållande.

    Hoppas att detta åtminstonde kan hjälpa någon. Tack för mig.

  • Svar på tråden Felaktigt resultat, klamydia
  • Anonym (cc)
    Äldre 10 Dec 16:53
    #1

    När min sambo gick och testa sig så fick han veta att testen kan visa falsk pos. därför vill dom göra 2st. Samt att man kan få klamydia utan att ha sex med andra.
    Det kan helt enkelt uppkomma utan att spridas från någon annan.

    Och för alla som kommer säga att detta är omöjligt, att det enbart kan spridas genom att ha sex med någon annan. Hur fick den första människan klamydia?
    Jo, genom att immunförsvaret blev nedsatt och bakterien som orsakar klamydia hitta in. Och detta kan hända om och om och om igen.

  • Äldre 10 Dec 17:00
    #2

    Skönt att höra att din sambos läkare informerade honom om detta, själv har varken jag eller någon jag känner varit med om att någon informerat om detta, så tackar gudarna för att jag googlade runt tills jag hittade informationen. Att man kan få klamydia utan att ha sex vet jag ingenting om.

  • Äldre 10 Dec 17:01
    #3

    Klamydia var från början en ögonsjukdom och mm behöver således inte haft sex för att få klamydia.

    TS trist med falskt positivt svar, tur att det löst sig ändå!

  • Äldre 10 Dec 20:16
    #4

    Jag vet att man även kan få klamydia i ögonen, då klamydia sätter sig på kroppens slemhinnor (dvs underlivet eller ögonen). Det är dock näst intill omöjligt att få klamydia om man inte direkt petar någon smittad i ögonen och sedan i sina egna ögon/könsorgan eller vise versa.

  • Äldre 12 Nov 00:43
    #5

    Hemskt! Jag har varit men mun sambo i 18 år vi har 2 barn tillsammans.

    Jag testades i samma veva som jag skulle sätta in en spiral.

    Blev uppringd av en läkare som sa att jag hade Klamydia och informerade att detta endast smittar sexuellt så att jag och min sambo skulle utredas av smittskyddsinstitutet för att "spåra smittan".

    Jag visste att jag inte hade varit med någon annan mer än min sambo. Och började tyvärr inbilla mig att han varit mig otrogen. Samtidigt som läkare och sköterskor nästan la skulden på honom då jag sa att jag inte varit med någon annan.

    De sa -men då är det självklart att han har varit otrogen!. Detta knäckte mig. Jag var mycket ledsen och på gränsen till separation.

    Min sambo var hela tiden cool lugn och sa att han endast hade varit med mig alla dessa år och att han ALDRIG skulle tro att jag hade varit otrogen.

    Han sa bara men vi testar oss båda två. Allt detta är fel. Detta stämmer inte.

    Vi testade oss och fick svar veckan efter.

    Negativt..... ingen av oss bar på klamydia.

    Jag ringde tillbaka till läkare och sköterskor och fick endast ett- AHA....DET HAR VI ALDRIG VARIT MED OM TIDIGARE.

    De bad inte ens om ursäkt inget alls.

    De visar sig att dessa tester är för känsliga och kan visa positivt svar utan att ens vara det.

    Samma gäller tydligen för män när de ska testa sig för prostata cancer.

    Tydligen har dessa tester visat spår av cellförändringar och männen har fått genomföra andra tester samtidigt som det är psykiskt påfrestande. Sedan visar det sig att det ej är något fel överhuvudtaget.

    Testa er fler gånger ...lita inte på ett enda test.

  • Anonym (Anony­m)
    Fri 23 Oct 2020 14:32
    #6

    Här är en till som gått igenom ett rent helvete. Jag tänkte jag skulle berätta min historia också, ser att tråden är gammal men kanske är det någon därute som varit i min situation och som kan få lite hopp. 
    För några veckor sedan var jag på ett vanligt läkarbesök för att kolla upp vad min magsmärta som jag kan få i nedre delen av magen ibland när jag löptränar kan bero på. 


    Förutom att klämma och känna på magen så tog hon blodprov samt klamydiatest. Jag var inte särskilt orolig för att klamydiatestet skulle vara positivt då jag varit i en fast relation med min sambo i 8,5 år.   


    En vecka senare ringer läkaren upp mig och meddelar mig att jag har klamydia. Jag blev helt chockad och förtvivlad. Min första reaktion till läkaren var att jag ju då måste vara steril, eftersom jag inte varit med någon annan än min sambo på mer än 8,5 år. Jag sa att min sambo inte heller varit med någon annan och då kan det bara innebära att jag haft det under väldigt lång tid. 


    Läkaren sa att det vore otroligt om jag haft klamydia så länge utan minsta symtom. Hon sa något i stil med att ?du kan ju bara tala för dig, så får din sambo tala för sig?. Även om hon inte sa det rakt ut så var innebörden att min sambo varit otrogen. 


    Min sambo blev också chokad när jag berättade om mitt positiva klamydiatest. Han kunde inte riktigt tro på testet eftersom han testat sig för klamydia några månader efter att vi blivit stadiga, och att det testet visat negativt, och att han inte varit med någon annan än mig under vår tid tillsammans. 


    För oss var det aldrig frågan om någon av oss två varit otrogna, inga anklagelser eller gräl utan jag blev förkrossad för att jag direkt gjorde antagandet att jag var steril. I tillägg så hade vi sedan några månader börjat att försöka skaffa barn så det blev extra känsligt. 
    Min sambo var lugn och cool hela tiden. Han sa att från mitt perspektiv finns det bara tre alternativ:
    1. att testresultat för 8 år sedan var felaktigt negativt och/eller att han av någon konstig anledning aldrig blivit smittad av mig i det fall jag bar smittan in i relationen. 


    2.  att jag skulle ha varit otrogen mot honom


    3. att vi fått ett falskt positivt klamydiatest. 
    Alternativ 1 trodde han inte var sannolikt och likaså att jag skulle varit otrogen. Därför misstänkte han att jag fått ett falskt positivt svar. 


    På grund av detta så testade vi oss båda två igen. En vecka senare kommer svaren och bådas test visade NEGATIVT. Ingen av oss hade alltså klamydia. 
    Jag var fortfarande lite osäker eftersom jag hunnit ta 3 av 21 tabletter av min antibiotikabehandling och att det hade hunnit påverka testet? Efter att jag pratat med barnmorskan på smittskydd så var hennes svar nej. Det är högst osannolikt att du får ett negativt klamydiatest efter tre tabletter i det fall du skulle ha klamydia. Det kan ta flera veckor innan man får ett negativt test efter en hel behandling eftersom det är så känsliga test. 


     


    Så summa kardemumma: Vi fick ett FALSKT positivt klamydiaresultat. Det har varit ett sådant helvete helt i onödan! Jag har gråtit varje dag från det att vi fick det falska beskedet till dess att vi fick tillbaka de senaste negativa testresultaten. 


    Idag har jag dessutom varit på en äggledarspolning och det såg hur bra ut som helst. Fri passage i bägge ägglederna. 


    Så vad vill jag säga med detta långa inlägg?? Jo, att falska positiva klamydiatest existerar och att du om du tror att det är felaktigt ska kräva att ta nytt test. 


    För oss var det som sagt aldrig på tapeten om att någon av oss skulle ha varit otrogen, men det skadade ändå så oerhört mycket då jag var ett vrak i 8 dagar och drog ner min sambo i detta helvete helt i onödan! Hoppas verkligen ingen behöver gå igenom det.
    Ber om ursäkt för långt inlägg! ;) 
Svar på tråden Felaktigt resultat, klamydia