• enbär

    Samsovning och plötslig spädbarnsdöd

    Såg att man nu rekommenderar att bebisen ska sova i egen säng de första tre månaderna för att minska risken för PSD. Jag har samsovit med mina barn och vill göra det med nästa också. Bebisen har eget litet täcke och jag ligger väldigt stilla när jag sover så det har inte känts farligt. 

    Nu undrar jag hur vanligt det egentligen är me "säker samsovning" vid PSD. Nån som drabbats som vill berätta? Dog ert barn under natten när ni samsov eller hände det på annat sätt?

  • Svar på tråden Samsovning och plötslig spädbarnsdöd
  • Pissenisse

    Vi har samsovit med våran första och allt har gått bra men jag har samma oro som du har så inför ankomsten av vår andra har jag köpt en cocoonababy. Så nu kan man ju inte råka värma upp sängen för mycket med sin kroppsvärme.

  • lövet2

    Den rekommendationen bygger på gammal forskning, som inte ens forskarna själva är överens om. Det stora problemet med PSD-statistiken, är att läkarna nästan aldrig frågar föräldrarna om babyn låg på mage eller rygg, eller om var babyn låg och sov. Detta för att inte ge föräldrarna onödiga skuldkänslor.

    Det enda riktigt säkra, är att magläge tiodubblar risken ungefär. I det sammanhanget vill jag påminna om att samma myndighet som nu rekommenderar egen säng för babyn, var den myndighet som tidigare rekommenderade magläge för babyn ...

  • JanaN

    Om ni har en dubbelsäng, ta en stor handduk, rulla den till en korv och gör en liten cirkel mellan era huvuden, alltså högt upp i sängen. Placera babyn i cirkeln. Klart! Kostar 0 kr, är säkert och funkar hur bra som helst.
    Alternativ 2, ta bort ena långsidan på spjälsängen och ställ den mot er säng. Lägg babyn i spjälsängen. Nära och säkert. Kostnad 0 kr om ni redan har en spjälsäng.

  • Ennna

    Varför chansa?
    Det finns rekommendationer av en anledning. Och även om PSD inte är vanligt så gör det ont när ens barn hamnar i statistiken över de fåtal som dör i det.

  • enbär
    Ennna skrev 2013-12-14 21:07:47 följande:
    Varför chansa?
    Det finns rekommendationer av en anledning. Och även om PSD inte är vanligt så gör det ont när ens barn hamnar i statistiken över de fåtal som dör i det.
    Jag beklagar verkligen att ert barn blev ett av barnen i statistiken. Det går inte att föreställa sig hur det är....

    Får jag fråga om ert barn dog vid samsovning eller på annat sätt? 
  • violatricolor

    Jag förlorade mitt första barn, inte i PSD men det har ändå gjort att jag tar rekommendationer på allvar. Jag tror faktiskt att experter vet bättre än jag om vissa saker, jag är kanske expert på andra saker, inom mitt yrkesområde, man kan ju inte veta allt själv även om man kan skaffa sig viss information om det. Så jag har följt de där rekommendationerna men inte bara pga risken för PSD utan också för att jag inte litar på varken mig själv eller min sambo i sömnen och jag har varit rädd att vi ska rulla över bebisen eller lägga täcket eller kudden på.

    När det gäller PSD så är det ju dock lite komplicerat. Samsovning sägs öka risken de första tre månaderna. Samtidigt minskar risken om man ammar och amning underlättas ju betydligt av samsovning. Jag kan säga att jag lyckades aldrig helamma och jag gav upp amningen helt efter tre månader, det är inte omöjligt att det hade varit annorlunda om vi samsovit.

    Säng-i-säng, babynest eller dockad spjälsäng är ju bra alternativ om bebisen nöjer sig med det!

    Väg för- och nackdelar och gör så som du känner dig trygg!

  • enbär

    Tack för era svar. Det jag egentligen är intresserad av är hur vanligt det faktiskt är i Sverige, med de råd vi haft kring säker samsovning, att barn dör av PSD medan de samsover. Det jag hört om artiklarna som ligger till grund för de nya råden är att man inte alltid undersökt hur man samsovit, dvs om föräldrarna varit fria från alkohol och nikotin, om barnet legat relativt fritt i sängen med eget täcke och kudde. Jag vet av erfarenhet att i en del länder fyller man upp sängarna med stora bylsiga täcken och massor av kuddar, lite som bäddningarna man brukar se i vissa bostadsannonser på nätet. Dyet säger ju sig självt att om man lägger ett barn i en sådan miljö bör det vara större risk för att täcke eller kudde hamnar på barnet på något olyckligt sätt, eller att barnet blir för varmt, jämfört med eget litet täcke och egen kudde i en stor säng där det inte finns onödiga attiraljer i form av bylsiga täcken.

    Det var därför jag vände mig till dem som drabbats av tragedin, eller dem som känner till fall av PSD i bekantskapskretsen eller från sitt jobb. Jag känner till några fall på grund av mitt yrke, och inte i något av dessa har barnen dött under samsovning. De har hittats livlösa efter en middagslur då det inte varit någon annan person i sängen, hittats döda i vagnen eller dött i famnen.

  • violatricolor
    enbär skrev 2013-12-17 19:27:39 följande:
    Tack för era svar. Det jag egentligen är intresserad av är hur vanligt det faktiskt är i Sverige, med de råd vi haft kring säker samsovning, att barn dör av PSD medan de samsover. Det jag hört om artiklarna som ligger till grund för de nya råden är att man inte alltid undersökt hur man samsovit, dvs om föräldrarna varit fria från alkohol och nikotin, om barnet legat relativt fritt i sängen med eget täcke och kudde. Jag vet av erfarenhet att i en del länder fyller man upp sängarna med stora bylsiga täcken och massor av kuddar, lite som bäddningarna man brukar se i vissa bostadsannonser på nätet. Dyet säger ju sig självt att om man lägger ett barn i en sådan miljö bör det vara större risk för att täcke eller kudde hamnar på barnet på något olyckligt sätt, eller att barnet blir för varmt, jämfört med eget litet täcke och egen kudde i en stor säng där det inte finns onödiga attiraljer i form av bylsiga täcken.

    Det var därför jag vände mig till dem som drabbats av tragedin, eller dem som känner till fall av PSD i bekantskapskretsen eller från sitt jobb. Jag känner till några fall på grund av mitt yrke, och inte i något av dessa har barnen dött under samsovning. De har hittats livlösa efter en middagslur då det inte varit någon annan person i sängen, hittats döda i vagnen eller dött i famnen.
    Jag känner till tre fall. Ett under samsovning, vet dock inte hur omständigheterna såg ut, ett i spjälsängen i ett annat rum än föräldrana, ett i famnen under en filt.
  • violatricolor

    Min erfarenhet är att bebisar vill sova i armhålan typ, alltså tätt tätt intill, eller på en men hudkontakt sägs ju reglera temperaturen väl också, eller hur är det med det där? Täcke ska man inte ha till nyfödda alls, kudde och tunn filt endast. Om de kan ligga på en egen yta i vuxensängen kan de nog lika gärna ligga i babynest eller annat säng-i-säng alternativ och då hade jag valt det.

Svar på tråden Samsovning och plötslig spädbarnsdöd