• Anonym (Cola)

Ni som är/var beroende av coca cola...

Ni som är beroende av Coca Cola: hur mycket och ofta dricker ni det?

Någon som blivit av med sitt beroende? Hur?

• Svar på tråden Ni som är/var beroende av coca cola...
  • Cornellia

Kanske en liter om dagen. Jag dricker visserligen cola Zero. 

När jag var gravid och ammade drack jag det inte. Jag bara slutade, det var lite huvudvärk i en vecka, men sen var det inget direkt problem. 

• vampyria2

Jag drack 2 liter om dagen och blev super fet, vägde till slut 128 kg, bestämde mig för att göra en GBP och efter det så la jag om mitt liv helt och äter och dricker så gott som bara nyttiga saker, kan unna mig på helgerna men i små mängder.
    Jag fick ont i huvudet i några dagar och kände mig enormt rastlös och söt sugen, det kan jag känna av ibland även nu 4 år senare men har bestämt mig för att det är inget farligt att vara det så det är bara att härda ut

• Anonym (E)

1,5 liter om dagen i ca 10 år, Pepsi Max, jag slutade tvärt. Hår jättebra!

• Monchichier

Ett tag kunde jag dricka dryga 5 liter Cola om dagen som mest. 3 liter på jobbet och en 2 litrare på kvällen hemma.
    Jag förstod ganska snabbt att det var ohållbart och trappade ner till 3 liter om dagen. Vilket jag drack under något år eller så. Nu för tiden gör jag av med en 1,5 liter på en månad.

Det jag gjorde var att bryta mönstret, det var lite tufft men med lite beslutsamhet gick det.

• Anonym (Cola)

Ni som slutade tvärt, bytte ni ut colan mot något? Fanta, kolsyrat vatten, juice, koffeintabletter, godis?

• Monchichier
    Anonym (Cola) skrev 2013-12-11 23:27:55 följande:
    Ni som slutade tvärt, bytte ni ut colan mot något? Fanta, kolsyrat vatten, juice, koffeintabletter, godis?

Fanta innhåller mer socker än cola så det vore väldigt oklokt att byta ut det mot det.
    Jag har bytt ut det mot kaffe, dricker 8 koppar om dagen. Men när jag slutade med Colan bytte jag inte ut det mot något, vad jag vet.

• Anonym (s)

Slutade tvärt. Som de andra sagt, huvudvärk och rastlöshet några dagar, sedan mådde jag bättre än på länge. Drack mycket vatten med citron eller gurka i!

• mjess

Drack cola flera gånger veckan och trodde aldrig jag skulle klara mig utan. Men nu har det gått ett år utan dricka alls. Celsius är min räddning :)

• Anonym (Cola)
    mjess skrev 2013-12-11 23:51:13 följande:
    Drack cola flera gånger veckan och trodde aldrig jag skulle klara mig utan. Men nu har det gått ett år utan dricka alls. Celsius är min räddning :)

Vad är Celsius hehe?
  • Anonym (Cola)

Kan ni dricka annan läsk eller faller ni tillbaka och blir lätt beroende av ny läsk eller vill ha cola igen. Tänker framförallt på julmust i dessa tiderTomte

Tack för era svar!!!!

• vampyria2

Jag började dricka vatten jag kan unna mig ett glas cola lite då och då men aldrig mer än ett glas i veckan.

• Uhngoliant

Har varit Cola beroende i 17 år. Men så endag i somras så bestämde jag mig för att lära mig dricka Loka/Ramlösa så vi köpte hem mindre och mindre Cola det sista köpte vi bara till utemat men vi fick hälla ut för att vi inte drack upp och nu kan jag knappt dricka söta drickor alls! Mår illa och blir inte otörstig.

♥IDUN♥
  • mjess

En nyttig energidryck i olika smaker som cola, vilda bär.

• Anonym (o)

jag började dricka bubbelvatten + saft = hemgjord läsk nästan (?)

jag jag tyckte det blev godare än cola 

men nu dricker jag mest bara vatten och jag gick ner en del då jag slutat med min cola vägde ca 75 och nu väger jag 64, är 163 och 19 år 

så jag var  nte jätte tjock egentligen, men jag har ju fortfarande fläsk på magen om man säger så

• frappa
    Monchichier skrev 2013-12-11 23:37:31 följande:

Fanta innhåller mer socker än cola så det vore väldigt oklokt att byta ut det mot det.
    Jag har bytt ut det mot kaffe, dricker 8 koppar om dagen. Men när jag slutade med Colan bytte jag inte ut det mot något, vad jag vet.

Det stora problemet med cola är ju främst koffeinet, det är nog detta ts tänkte på att byta ut mot nått.
    Aldrig böljar i mig stora mängder med dricka i vuxen ålder.

Men alltid funnits perioder där jag skickar i mig 2-3 burkar på en dag, varför burkar är för jag gillar kolsyra.

Så funnit att ha kolsyra hemma i form av bubbelvatten, hindrar en att gå på cola på ett annat sätt.

Men det är ju jag och utan koffein beroende ska vi tillägga.

• Anonym (håller med)

Skulle också vilja säga celsius,  den är supergod, det innehåller koffein så man blir pigg. Den är kolsyrad och frisk att dricka. Den är snarlik vanlig cola ( ja men såklart är man beroende av cola så kanske första burken smakar lite annorlunda än vanlig cola men som sagt, den är supergod och finns att köpa nästan överallt såsom ica, coop

• Anonym (Jag)

Jag drack ungefär 1,5 liter om dagen. Nu har jag inte druckit sen i Mars 😀. Jag bytte till en början ut colan mot light saft, då jag hade väldigt svårt för att dricka vatten. Men till slut fasade jag ut saften också så nu är det vatten som gäller

• Quiet thoughts

Drack cola nästans alla dagar i 3 års tid allt mellan vanlig, light, zero kanske ej mängder men två tre glas mot er andra som drack litervis. La av rakt av för 3 månader sedan. Första veckan var jobbig men sen har det flutit på. 

Dricker annan läsk ibland, men trappar ner sakta mak.

Fick nog då vågen började peka mer o mer uppåt

Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget Lykke 2011
Svar på tråden Ni som är/var beroende av coca cola...