• LisanA

Avskyr att dottern sover i vår säng!

Vår dotter som är 5 år kommer varje natt tassande med kudden under armen. Hon är mörkrädd och vill sova nära mig. Hennes pappa tycker inte om det här, han försöker till och med ge henne pengar för att hon ska sova i sin egna säng. Han har sagt att han avskyr att hon sover i vår säng… okej någon natt, men inte varje natt…
    Vad ska jag göra? Jag vill ju finnas för min dotter så hon känner sig trygg, samtidigt så sover jag jättedåligt och sexlivet uteblir ju….

• Svar på tråden Avskyr att dottern sover i vår säng!
  • LisanA
    La Lola skrev 2013-12-16 15:38:10 följande:
    1) Det är en övergående period.
    2) Lägg en madrass på golvet intill er säng som hon kan sova på om hon inte får sova i er säng.
    3) Hitta andra ställen att pippa på. man måste inte ha sex i sängen jämt.

Vuxna får sova tillsammans men barn ska sova ensamma till varje pris?
    Något jag inte kan förstå.

haha... och alternativ 3 :)
  • myone

Jag löste det så, genom att gå in till sonens rum och lägga mig bredvid honom. Oftast somnade jag där.

På natten sover man väl ändå?? Pippa kan ni väl göra när barnet somnat på kvällen? Det behöver ni väl inte göra hela natten?

• Mamma i hjärtat
    myone skrev 2013-12-16 17:06:47 följande:
    Jag löste det så, genom att gå in till sonens rum och lägga mig bredvid honom. Oftast somnade jag där.

På natten sover man väl ändå?? Pippa kan ni väl göra när barnet somnat på kvällen? Det behöver ni väl inte göra hela natten?
  • Minniemousemommy

Gå in till hennes rum och sov med henne istället? Eller KASTA UT DIN MAN TILL SOFFAN? Barn behöver närhet, har hon mycket mardrömmar ska ni ta hand om henne och försöka lösa det. Kanske kolla på en gullig och glad film innan läggdags? Somna till fin musik? Lägg massa nallar runt henne som hon kan sova tryggt med? Låt henne sova med en lampa på? Sitt och trösta henne en stund när hon kommer in, sjung eller läs en saga för henne och gå sedan in och lägg henne i sin säng igen? Säger hon att hon inte kan sova så säger du att hon inte behöver sova, att hon kan läsa en bok eller något. Hon kommer somna tillslut ändå och det blir inget tjafs.

• singel pappa83

Roligt att det bara är kvinnor som svarat, å alla tycker att mannen har fel!  
    Jag hade sagt likadant! inte bara för sexets skull utan oxå för min egen och min egna sömn! har haft bekanta som låtit barnet sova i deras säng, å visst till slut så slutade han, när han va 6 å föräldrarna inte längre va tsm.( till stor del pga saknaden av närhet mys å sex) 
    Men sömnen är viktig, och sexlivet är oxå viktigt. 
    Tror mer dom andra tipsen om att få barnet att somna i sin egna säng är bättre! 

• La Lola
    singel pappa83 skrev 2013-12-16 23:08:15 följande:
    Roligt att det bara är kvinnor som svarat, å alla tycker att mannen har fel!  
    Jag hade sagt likadant! inte bara för sexets skull utan oxå för min egen och min egna sömn! har haft bekanta som låtit barnet sova i deras säng, å visst till slut så slutade han, när han va 6 å föräldrarna inte längre va tsm.( till stor del pga saknaden av närhet mys å sex) 
    Men sömnen är viktig, och sexlivet är oxå viktigt. 
    Tror mer dom andra tipsen om att få barnet att somna i sin egna säng är bättre! 
    Barns sömn är också viktig, kom ihåg det.

O som sagt, pippa kan man göra på andra platser än sängen.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LottaF

Testa med drömfångare berätta att de kan fånga upp mardrömmar så man slipper dem. Prata med henne vad som är läskigt ibland kan mardrömmar vara ljud som hörs på natten mörkret osv. Tillsammans kan ni säjert hitta lösningar på hur det ska gå till. Vår son var 3 år när det var monster utanför hans rum och han ville sova hos oss. Vi prata om monstren och om de var rädda för något. Enligt sonen var de rädda för farliga djur. Alltså leta han upp farliga djur och placera ut vid sutt rum. Minstren försvann ich han kunde sova tryggt. Ibland har barnen bättrelösningar än vi bara de själva får tänka till lite och man fösöker hjälpa dem med deras lösning om det går.

• singel pappa83
    La Lola skrev 2013-12-16 23:19:53 följande:
    Barns sömn är också viktig, kom ihåg det.

O som sagt, pippa kan man göra på andra platser än sängen.
    Klart, men e man hemma så är d sängen som gäller 9/10  ggr iaf om nu barnen är hemma! 
    lite krångligt att börja i sängen, bli avbruten sen försöka igen 20 min senare ute i soffan!

Tycker att det är viktigare att barnen lär sig å känner sig trygg i sin egna säng än att låta dom sova i "vår" säng. iaf när dom är äldre än 2 år.
  • La Lola
    singel pappa83 skrev 2013-12-17 00:03:39 följande:
    Klart, men e man hemma så är d sängen som gäller 9/10  ggr iaf om nu barnen är hemma! 
    lite krångligt att börja i sängen, bli avbruten sen försöka igen 20 min senare ute i soffan!

Tycker att det är viktigare att barnen lär sig å känner sig trygg i sin egna säng än att låta dom sova i "vår" säng. iaf när dom är äldre än 2 år.
    Varför är det så viktigt att barnen sover själva när vi vuxna ofta sover med nån?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Avskyr att dottern sover i vår säng!