• Guapa

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Jag har inte läst alla svar i tråden och vet heller inte hur reglerna ser ut när det gäller barnbidrag men jag tycker det är helt rätt att invandrarfamiljer ska få tillräckligt med ekonomiska medel för att klara sig. De har nog svårt som de har det och lever knappast i någon lyx. Det är med glädje jag ser att en del av mina skattepengar går till detta ändamål, hjälpa de som faktisk behöver hjälp.

Alla som är födda i Sverige har haft möjlighet att gå i skola, utbilda sig vidare och har betydligt större grundförutsättningar att hitta jobb än någon som kanske aldrig haft möjlighet att gå i skolan och måste lära sig ett helt nytt språk från grunden. Jag säger inte att det inte finns Svenskar som också har det väldigt tufft på grund av olika orsaker men jag tycker det är helt fel väg att gå att ta från de som har det allra sämst. De svenskar som har det väldigt tufft ska så klart också få hjälp, det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag tycker inte att person som är född i Sverige per automatik är mer värd och mer berättigad till ekonomiskt bidrag än en utlandsfödd. Jag ser ingen skillnad på dessa individer. Däremot tycker jag att vi ska vara betydligt hårdare med att de som kommer till Sverige följer de lagar och regler som gäller och att kriminella handlingar inte på något sätt ska ursäktas eller accepteras. Folk med ett kriminellt förflutet bör öht inte ta sig in i landet, där tycker jag faktiskt man kan göra skillnad på folk och folk.   

Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare