• Anonym (75)

Får inte info

Anonym (Nere) skrev 2013-12-26 22:14:16 följande:

Nej det där att få information har jag lagt ner. Men ursprungsfrågan kvarstår hur tingsrätt och familjerätt ser på det att inte informera den andra föräldern. Är det något som påverkar ev utgång? Vill ju tro att om det är dåligt idag så lär det ju inte bli bättre om boendet minskar. Men det kanske inte är en anledning?

För övrigt var det tre "avslutningar" med musikskolan varav detta var nån julstuga. Slutkonsert och nån intern avslutning var jag med på resp. lämnade på. Att det är ett elände att hinna runt  på alla dessa aktiviteter är ju en annan fråga... Glad

Till att börja med så är du vårdnadshavare för barnet och har alltså rätt till information från vården, skolan, etc om du frågar efter den, alltså har mamman ingen sådan informationsplikt till dig. Hon har skyldighet att informera om sådant som påverkar umgänget (om man nu kan kalla det umgänge när barnet bor lika mycket hos båda), tex att dottern behöver ta medicin morgon och kväll pga öroninflammation.

Dottern kan dessutom inte vara speciellt liten om hon går i musikskolan, minst 9-10 år, så dottern kan själv berätta för dig om du frågar henne. Vilket ytterligare minskar föräldrarnas informationsplikt.

Sedan så förstår jag inte varför psykologen lägger det på mamman att informera dig. Antingen så är dotterns besök hos psykologen av mindre, icke akut art och då ska psykologen ha godkännande av både mamman och dig innan hon träffar dottern. Eller också så var det akut kris/livsavgörande och då har dottern rätt till vård oavsett vad vårdnadshavarna säger. I vilket fall så har mamman inte gjort fel, utan snarare psykologen.

I dina inlägg här framstår du som rätt lat när det gäller dottern. Du vill att andra ska servera dig information utan att du behöver anstränga dig och du tycker att det är jobbigt att hinna med ett barn med en aktivitet. Är man förälder så får man acceptera att det tar energi och kraft. Lägg energin på dottern istället för att klaga på mammans beteende!
  • Anonym (75)
    Anonym (lagen) skrev 2013-12-27 11:09:25 följande:
    Det är lätt att kalla en förälder som aldrig får ett brev med en kallelse osv för lat. Jag antar att du får hem all info rörande dina barn. Vissa skolor är skitdåliga på att informera båda vårdnadshavarna. Och sjukvården skickar aldrig dubbla kallelser.
    Jag säger att han framstår som lat eftersom han inte har kontaktat skolan själv för att få egen information. Att bara sitta på sin rumpa och vänta på att mamman ska ta reda på informationen och sen skicka den vidare tycker jag visar på lathet.
  • Anonym (75)
    Anonym (lagen) skrev 2013-12-27 11:09:25 följande:
    Det är lätt att kalla en förälder som aldrig får ett brev med en kallelse osv för lat. Jag antar att du får hem all info rörande dina barn. Vissa skolor är skitdåliga på att informera båda vårdnadshavarna. Och sjukvården skickar aldrig dubbla kallelser.
    Nej, jag får inte hem all information från mina barn, de tappar bort lappar och man kan inte lita på att det datum eller klockslag som de uppger stämmer med verkligheten. Alltså lägger jag en del tid på att maila skola, musikskola, fotbollsklubb, etc, för att ha koll. Och jag har svårt att tro att jag är ensam om det.
Svar på tråden Får inte info