Hur Precis och specifikt gör man abort?
Hej
Förstår att du eller snarare ni är oroliga. Först är det viktigaste att ni får reda på om din flickvän är gravid eller inte. Är hon gravid, tar ni eller hon kontakt med kvinnokliniken/gynmottagning/abortklinik i den stad ni bor eller i någon närliggande. Din flickvän kommer att få prata med en barnmorska som kommer fråga hur långt gången man tror att man är och när man hade sin sista mens. Därefter får man komma till mottagningen. Man anmäler sig i receptionen och sedan får man sitta ner och vänta på sin tur. Man får sedan göra ett ultraljud för att fastställa hur många veckor man varit gravid. När jag gick dit fick jag träffa en läkare som gjorde ett vaginalt ultraljud. Man behöver inte se på ultraljudsskärmen, vilket jag rekommenderar att man inte gör.
Därefter får man träffa en barnmorska som talar om hur långt gången man är, hon frågar om har tänkt igenom beslutet och sådana frågor.Barnmorskan går även igenom hur själva aborten går till och vad man kan förvänta sig. Därefter får man en ny tid bokad för att komma och ta den första tabletten, mifegyne heter den. Den ska din flickvän svälja. Denna tablett gör att graviditeten avstannar. Beroende på om man är tidig eller sent i gravidieten får man välja om man vill göra aborten hemma eller på en avdelning. Man får sedan föra in tabletter i slidan som heter cytotec. Man fortsätter att få tabletter om man behöver det tills aborten är över.
Lite beroende på hur långt man har kommit så finns det olika sätt att göra abort. Det finns även kirurgisk. Då blir din flickvän sövd och skrapad. Alltså läkare tar ut fostret.
Skickar med en länk som du och din flickvän kan läsa.
www.vgregion.se/sv/Regionkansliet/Halso--och-sjukvardsavdelningen/Strategisk-utvecklingsenhet/Smittskyddsenheten/Sexuellt-overforbara-sjukdomar1/SRHR-manual/Abort/