Inlägg från: Miss P |Visa alla inlägg
  • Miss P

Hur länge är lagom att vänta innan man skaffar syskon?

Min son på ett år är en liten orkan. En dag vill jag ge honom ett syskon men att skaffa barn för tätt känns som big no no just nu. Vill inte ha två småbarn. När börjar barn bli såpass lugna att det är OK att skaffa syskon? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-01 21:07
    Tack för svaren. Väljer att lyssna på gbgumman och vänta tills magkänslan säger att det är dags.

• Svar på tråden Hur länge är lagom att vänta innan man skaffar syskon?
  • Miss P
    pigglet skrev 2014-01-01 20:39:35 följande:
    Det går ju inte säga något generellt. Vissa vill ha barn med 1 års mellanrum, andra att det är bättre med 4-5 år mellan.
    Grundregeln tycker jag är att man ska känna att man orkar med alla sina barn. Gillar inte när man måste skola in 1-åringar på förskolan för att man ska få fler barn, eller när man måste be att utöka förskoletiden för man inte orkar ha barnen hemma.

Det finns ingen ålder då barn "lugnar ner sig". Vissa är sjövilda hela uppväxten. Andra är lugna från start. De flesta har väl kanske bättre och sämre perioder, som kommer och går.
    Hoppas inte sonen fortsätter att vara sjövild. Om han nu gör det får det gott räcka i så fall. Håller med dig om att man ska orka. Fyra till fem år låter hyfsat bra. Det är nog bäst att avvakta då. 
  • Miss P
    gbgumman skrev 2014-01-01 20:57:30 följande:
    Vi vänta och plötsligt kom dagen då man kände NU kör vi. Det blev 3 år och 3 mån mellan. Ni kommer också få den känslan en dag. Det är jag nästan säker på.
    Tack. Då är det bara att vänta tills magkänslan säger att det är rätt. Glad
Svar på tråden Hur länge är lagom att vänta innan man skaffar syskon?