• Orchid

Varför äter du lik?

Jag har en tråd där alla kan ställa frågor till mig som är vegan. Nu tänkte jag ställa frågor till er och förhoppningsvis starta upp en trivsam och givande diskussion om djurrätt!

Varför äter du lik? Hur rättfärdigar du att du bidrar till andra varelser lidande och död?

För att visa att jag är snäll och harmlös kan jag berätta hur jag själv tänkte innan jag blev vegan:

Jag tänkte nämligen inte alls. Jag höll insikterna om speciesism (jämför med sexism eller rasism) på avstånd och i periferin för att jag helt enkelt inte orkade se hur mycket lidande vi människor orsakar andra varelser. Det var helt enkelt bekvämt och gott att äta kycklinggryta istället för kikärtsgryta. Det var bekvämt och enkelt att använda tvål med djurfett i istället för växtbaserad sådan. Så länge jag låtsades som ingenting kunde jag behålla mina fina vanor och slippa konfronteras med mina egna dåliga sidor.

Jag ville inte se att människans herravälde över djuren bara var ett mänskligt påfund som är ganska lätt att slå hål på eftersom det skulle bli jobbigt, krävande och tidsödande för mig. När jag väl insåg att vi alla har lika stor rätt till liv och välbefinnande hade jag däremot inget val. Då blev djurrätt otroligt viktigt för mig.

Låt oss vara trevliga och lära oss saker av varandra i tråden :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:33
    Jag är fullt medveten om definitionen av ordet "lik", men jag menar att skillnaden i språkbruket finns där för att speciesism existerar. Genom att inte likställa människors kroppar med djurs ökar avståndet, vilket rättfärdigar allt vi människor gör. Därför skriver jag "lik" och inte "djurkropp".

Ville säga det så att inte diskussionen hamnar fel :)

• Svar på tråden Varför äter du lik?
  • EnLitenJag

För mig är det ett noggrannt övervägt beslut att äta kött och andra animalier. (Jag har varit vegetarian i flera år för att jag är emot köttindustrin.)

Det finns en del skäl, bland annat:

* Kött är ett utmärkt sätt att tillgodose en del av sitt behov av diverse aminosyror, mineraler och vitaminer. Kött tar längre tid på sig att smältas, vilket gör att kroppen hinner ta upp allt protein och man slipper bajsa ut hälften.

* Miljöskäl. Genom att välja rätt kött bidrar jag till att naturbetare får en säkrare ställning i naturen och därmed ökar den biologiska mångfalden i området.
    Jag behöver heller inte befatta mig med skitmat som soya och qourn. (eller spannmål)

* Jag känner mig inte bekväm med att hålla på att laborera med naturens ordning. Jag ser inte fler etiska tveksamheter med att jag äter kött än med att björnen eller hunden äter kött.

* Kött är gott och mättande och det känns som att min kropp trivs med att få det i sig, till skillnad från en del andra livsmedel (exempelvis spannmål som jag får led- och muskelvärk av och mejerier som får mig att bli gravid i 20e månaden).

Jag värnar om djurens rätt. Jag tycker att vår position långt upp i näringskedjan också ska följas av ansvar och respekt. Jag föredrar att veta vart mitt kött kommer ifrån, och hur det har levt. Jag lägger gärna dyra pengar på att få bra kött. Har jag inte råd äter jag vegetariskt. Helst hade jag fött upp och slaktat själv.
    Jag väljer gärna veganprodukter och nopoo i övrigt, och så mycket ekologiskt som möjligt.

Det är faktiskt så att många av oss köttätare har deltagit i samma diskussion, och sett samma argumentation som icke-köttätare. Men vi har dragit olika slutsatser.
    Det betyder inte att vi är lata, ignoranta och stoppar huvudet i sanden.

• Förväntanstid
    EnLitenJag skrev 2014-01-03 21:43:56 följande:
    För mig är det ett noggrannt övervägt beslut att äta kött och andra animalier. (Jag har varit vegetarian i flera år för att jag är emot köttindustrin.) Det finns en del skäl, bland annat: * Kött är ett utmärkt sätt att tillgodose en del av sitt behov av diverse aminosyror, mineraler och vitaminer. Kött tar längre tid på sig att smältas, vilket gör att kroppen hinner ta upp allt protein och man slipper bajsa ut hälften. * Miljöskäl. Genom att välja rätt kött bidrar jag till att naturbetare får en säkrare ställning i naturen och därmed ökar den biologiska mångfalden i området. Jag behöver heller inte befatta mig med skitmat som soya och qourn. (eller spannmål) * Jag känner mig inte bekväm med att hålla på att laborera med naturens ordning. Jag ser inte fler etiska tveksamheter med att jag äter kött än med att björnen eller hunden äter kött. * Kött är gott och mättande och det känns som att min kropp trivs med att få det i sig, till skillnad från en del andra livsmedel (exempelvis spannmål som jag får led- och muskelvärk av och mejerier som får mig att bli gravid i 20e månaden). Jag värnar om djurens rätt. Jag tycker att vår position långt upp i näringskedjan också ska följas av ansvar och respekt. Jag föredrar att veta vart mitt kött kommer ifrån, och hur det har levt. Jag lägger gärna dyra pengar på att få bra kött. Har jag inte råd äter jag vegetariskt. Helst hade jag fött upp och slaktat själv. Jag väljer gärna veganprodukter och nopoo i övrigt, och så mycket ekologiskt som möjligt. Det är faktiskt så att många av oss köttätare har deltagit i samma diskussion, och sett samma argumentation som icke-köttätare. Men vi har dragit olika slutsatser. Det betyder inte att vi är lata, ignoranta och stoppar huvudet i sanden.

Du verkar vara intresserad av mat/tillsatser/matindustrin. Har du sett "Forks over Knives"? En fantastiskt sevärd dokumentär i ämnet! Jag såg den på Netflix.
  • EnLitenJag
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 21:51:52 följande:

Du verkar vara intresserad av mat/tillsatser/matindustrin. Har du sett "Forks over Knives"? En fantastiskt sevärd dokumentär i ämnet! Jag såg den på Netflix.
    Har inte sett den, men ser den gärna:)
    Jag läste lite om den, och den verkar mest ta upp sådant jag redan tagit ställning till och forskning jag tagit del av, men det ska ändå bli spännande:)

Jag kan ju tillägg att jag är en stor förespråkare av rawfood, även om jag personligen inte anser att det behver innebära 100% raw-vegan.
  • Astarte
    Astarte skrev 2014-01-03 22:15:11 följande:
    Jag tycker att det är okej att äta kött i rimliga mängder om man köer det som är ansvarsfullt producerat (
    Postade förtidigt

(KRAV). Dock är jag emot massproduktion och dåliga villkor. Man kan äta kött ett par gånger i veckan utan att det är fel.
  • lövet2

För att jag är ett rovdjur som andra rovdjur. Det ligger i min natur.

• Förväntanstid
    lövet2 skrev 2014-01-03 22:19:25 följande:
    För att jag är ett rovdjur som andra rovdjur. Det ligger i min natur.

Ojdå... Vilka fler tecken uppvisar du på din rovdrift?
  • Zoja
    Dr Mupp skrev 2014-01-03 18:20:24 följande:
    Veganer bidrar också till att djur dödas och lider. 

Man kan i väldigt stor utsträckning undvika animaliska produkter i mat, kosmetika, kläder etc. Det gäller bara att ha koll. Hade jag orkat sätta mig in mer i det ämnet hade jag ätit väldigt lite som innehåller animaliska produkter, men just nu nöjer jag mig med att undvika all form av kött, E120 (löss), E441 (gelatin), läder/skinn, ägg, de flesta mejeriprodukter, löpe, vassle med animaliskt ursprung. Så jo, jag skulle tro att det går att leva utan att bidra till att djur dödas, om man bara orkar sätta sig in i det. 

Hygienprodukter kan man enkelt göra själv, mat kan man kontrollera exakt vad det innehåller, kläder likaså.

Och ni som säger att människan är högst i näringskedjan. Ja, det är vi endast för att vi kan tillverka vapen, och alltså fuska oss till den platsen. Vi skulle inte ha en chans mot ett lejon eller en björn med våra bara händer, som resten av djuren. 

Det jag har något emot är hur hela köttindustrin fungerar, med hur djur föds upp endast för att slaktas. Hur nonchalanta många är. Hur vi hade kunnat ersätta så mycket animaliskt med vegetabiliska saker. Godis som är helt veganskt tycker jag  mycket bättre än godis med gelatin i, och det håller sig mjukare mycket längre. Men nej, MÄNNISKAN MÅSTE ANVÄNDA GELATIN, OCH LÖSS I GODISET!
  • Maria 434

Jag förutsätter att ni som är väldigt onyanserade i ert tänk inte heller använder några som helst läkemedel, för i framtagande av dessa så används djur.
    Jag förutsätter också att ni har koll på var era vegetabiliska proteiner kommer ifrån, så att de inte kommer från skövlade regnskogar eller marina miljöer.

Jag äter kött men bara ibland, fisk och skaldjur bara om det kommer från säkert och hållbart fiske och grönt när jag vet att det är från hållbara odlingar.
    Jag har en varierad kost baserad på vad jag kan få tag på som innebär att det är hållbart ut miljösynpunkt.

Jag undviker läkemedel så gott jag kan.

Vad jag vill få fram är att det är inte ensidigt, du som vegan kanske tycker att du gör det som är bäst för miljön, men har du kollat varifrån dina vegetabiliska proteiner kommer ifrån?
    I tex sydamerika skövlas regnskogar för odlingar av bönor, i Borneo skövlas regnskogen och djuren dödas för att få fram palmolja.

Man behöver de hela kedjan och inte bara en liten del om man verkligen bryr sig om miljö och djur

• Arbetsvegan
    Maria 434 skrev 2014-01-05 15:21:57 följande:
    Jag förutsätter att ni som är väldigt onyanserade i ert tänk inte heller använder några som helst läkemedel, för i framtagande av dessa så används djur.
    Jag förutsätter också att ni har koll på var era vegetabiliska proteiner kommer ifrån, så att de inte kommer från skövlade regnskogar eller marina miljöer.

Jag äter kött men bara ibland, fisk och skaldjur bara om det kommer från säkert och hållbart fiske och grönt när jag vet att det är från hållbara odlingar.
    Jag har en varierad kost baserad på vad jag kan få tag på som innebär att det är hållbart ut miljösynpunkt.

Jag undviker läkemedel så gott jag kan.

Vad jag vill få fram är att det är inte ensidigt, du som vegan kanske tycker att du gör det som är bäst för miljön, men har du kollat varifrån dina vegetabiliska proteiner kommer ifrån?
    I tex sydamerika skövlas regnskogar för odlingar av bönor, i Borneo skövlas regnskogen och djuren dödas för att få fram palmolja.

Man behöver de hela kedjan och inte bara en liten del om man verkligen bryr sig om miljö och djur
    Du gav just ett talande exempel på onyanserat tänk .
Svar på tråden Varför äter du lik?