Inlägg från: Anonym (Lä) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lä)

Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?

Apotheosis skrev 2014-02-02 09:45:09 följande:

Ni som ratar alla amerikanska namn, är det ett amerikanskt namn på en svensk som låter illa för er eller tycker ni alla amerikanska namn är fula även på amerikaner? :)

Vissa amerikanska namn har så att säga låg status även där. Googla på "white trash names" så får du se, t ex Darlene, Shayne. När det gäller brittiska namn googla på "chav names".

I allmänhet kan man väl säga att populära engelskspråkiga namn från film/tv och ihop med svenskt efternamn är vanligare bland yngre föräldrar med lägre utbildning. Med lite erfarenhet och stilkänsla inser man att Jayden Olsson inte är så fint.
  • Anonym (Lä)
    VIDE MI skrev 2014-10-18 18:03:03 följande:

Nja, jag ratar nog lillebrors komplexet mot USA. Har flera vänner som resonerat att det är viktigt att det ska låta bra på engelska. Vilket jag inte alls kan relatera till. Vad spelar det för jävla roll hur namnet låter de gånger man åker utomlands som oftast inte är mer än högst en vecka vartannat år. Kära nån lixom. Sedan kan jag tycka om vissa engelska namn, men ratar hur det blir på svenska.

I dagens internationella värld är det inte helt fel om namnen går att uttala på engelska, alla mina barn/ungdomar chattar och spelar spel på engelska, de har utbyten med engelska skolor har redan rest en hel del. De är tacksamma för sina internationella namn typ David, Isabella, Emma. De har klasskamrater med namn med prickar och ringar som de tycker är besvärliga. Men internationella namn är något helt annat än anerikanska populärkulturnamn.
  • Anonym (Lä)
    VIDE MI skrev 2014-10-18 18:46:53 följande:

Håller inte alls med dej, jag tror det fungerar med namn som är mindre internationella med, man blir lite exotiskt svensk, som Ingrid exempelvis. Men visst David är oxå fint.

Ingrid går alldeles utmärkt att säga på engelska och många andra språk, inte sådana namn jag menar. Vi har till våra barn undvikit namn som passar bäst med svenska språkljud eller betyder något på engelska. De jag känner med internationalla konakter som heter sådant som Börje, Åsa, Bengt förbannar ibland sina föräldrar...Jag känner en Malin som kallar sig May vid affärskontakter, en Love som bytt namn helt och en Hampus som bor i Frankrike och använder sitt andranamn.
  • Anonym (Lä)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-10-18 18:52:33 följande:

Kan man inte helt enkelt bara råka tycka att engelska/amerikanska namn är finare och därför vill ge sitt barn de namnet?

Ett namn är ett namn...

Förutom att man väljer namn man gillar gör man en social positionering vid valet av namn.
  • Anonym (Lä)
    Apotheosis skrev 2014-10-31 02:59:57 följande:

Ja, det finns ju sa klart olika sorters amerikanska namn, och att man ratar Darlene, Jolene, Deborah och sa vidare kan jag absolut forsta, men att totalt rata alla amerikanska namn rakt av undrar jag over. Varfor gor man det? Ar verkligen alla namn fran hela nordamerika WT? 

Men vad galler son namn sa ar det ju sa man heter i USA. Var och varannan amerikan heter ju Olsen, Wilson, Johnson, Anderson osv.

Madison Johnson, Tailor Anderson och Bradley Olsen ar helt normala och vanliga namn i USA. Tror svenskar att alla amerikaner heter Smith i efternamn? ;) 

Visst har USA ett helt gang fula namn. Jag bor i USA och har ibland svart for att inte skratta nar folk pa riktigt heter Barbara i fornamn eller typ Jackson i fornamn och Johnson i efternamn. eller nar fyra personer pa samma gata heter John... Men ju langre jag bor har och vanjer mig vid vad folk heter, ju fler namn hittar jag som jag gillar. Man maste liksom inte ha svanktatuering for att tycka att Madison eller John ar fina namn.

Instämmer med föregående talare, svenskättlingarnas namn i usa uttalas på engelska, då blir det en helt annan sak. Bradley Olsen som i ditt exempel uttalat på engelska låter bra. Bradley Olsen uttalat på svenska blir väldigt konstigt. Försök uttala Bradley med svenska uttalsregler, det blir då Bradd-lej, Bradd-ly eller Bradd-le-y, inte så fint. Om någon heter så i Sverige uttalar dom det säkert på engelska (eller i alla fall svengelska), samt efternamnet på svenska, kombon blir då stilmässigt ful och det låter obildat.
  • Anonym (Lä)

Dexter och Amber (eller kanske Kevin, Liam, Melissa, Hailey)

Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?