• Apotheosis

Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?

Det är så svårt att välja. Det finns så många namn jag tycker är jättefula.

Alla dubbelnamn, vartenda ett av dem! Allt från AnnaKarin till NovaLi.

Alla namn som börjar på Å, Ä, Ö eller B med "Benjamin" som enda undantag.

Alla namn som också är ord, typ Björn, Tindra, Sten, Älva och så vidare.

Alla namn som är felstavade, allt från cazzandrah till theresé.

Alla namn som är förkortningar på riktiga namn till exempel "Liam" istället för "William" eller "Lasse" istället för "Lars".

• Apotheosis
    DenNamnbitne skrev 2014-01-03 00:12:51 följande:
    Tyler

Kevin

Melissa

Vanessa

Liam

Noel

Angelica

Max

Jamie

Veronica

Kenny

Med flera namn som känns som viljavarapopstjärnenamn. Direktimporterade från amerikansk skräpkultur. Ibland är de stiliga i en naturlig kontext. I Sverige blir det helt fel!

Jag bor i Kalifornien och namnet Angelica är OVANLIGT här. De som heter så kommer inte härifrån. Namnen Angelina och Angelique finns här men är inte särskilt vanliga men just Angelica har jag faktiskt inte träffat en enda. ;) Noel har jag inte heller träffat någon och det är väl ändå ett franskt och inte ett amerikanskt namn?

Faktum är att de flesta här har helt vanliga Amerikanska namn typ John, Michael, Sandra eller Christine. Just John träffar jag typ tre olika varje dag. Det MÅSTE vara Amerikas vanligaste namn.
  • Apotheosis
    nevermind skrev 2014-01-03 16:24:03 följande:
    Fanny (f*tta på engelska ju).

Här i USA betyder det rumpa. ;)
  • Apotheosis
    Anonym (Nyfiken strut) skrev 2014-01-03 21:20:25 följande:
    Men det uttalas inte lika på svenska och på engelska. Jag har en väninna vars dotter heter just så. FAnny, inte FÄnny som det blir på engelska.

Nej. Och Gun uttalas inte likadant heller. Men det blir likväl lite lustig stämning i passkontrollen eller varje annan gång man visar sitt ID-kort skulle jag tro.
  • Apotheosis
    Anonym (trippelt dåligt) skrev 2014-01-03 23:37:50 följande:
    Min farfar döpte barnen till Björn, Torbjörn och Styrbjörn.

Nu är man väl van, men jag tycker att han visade prov på både dålig smak och kreativitet.

Hahaha. Jag känner igen fenomenet! Min första pojkvän och jag diskuterade barn och namn när vi var unga. Han föreslog Esbjörn, Thorbjörn och Styrbjörn. "Inga björnar!" Sade jag varpå han förslog Björn.

Apropå kreativitet tycker jag det känns lite pinsamt med folk som är namngivna efter det namnet som hade namnsdag dagen då det föddes. Typ att heta Valentin och vara född 14 februari eller att heta Malin och vara född 10 December.
  • Apotheosis

Ni som ratar alla amerikanska namn, är det ett amerikanskt namn på en svensk som låter illa för er eller tycker ni alla amerikanska namn är fula även på amerikaner? :)

• Apotheosis
    Anonym (Lä) skrev 2014-10-18 08:24:07 följande:
    Vissa amerikanska namn har så att säga låg status även där. Googla på "white trash names" så får du se, t ex Darlene, Shayne. När det gäller brittiska namn googla på "chav names".

I allmänhet kan man väl säga att populära engelskspråkiga namn från film/tv och ihop med svenskt efternamn är vanligare bland yngre föräldrar med lägre utbildning. Med lite erfarenhet och stilkänsla inser man att Jayden Olsson inte är så fint.

Ja, det finns ju sa klart olika sorters amerikanska namn, och att man ratar Darlene, Jolene, Deborah och sa vidare kan jag absolut forsta, men att totalt rata alla amerikanska namn rakt av undrar jag over. Varfor gor man det? Ar verkligen alla namn fran hela nordamerika WT? 

Men vad galler son namn sa ar det ju sa man heter i USA. Var och varannan amerikan heter ju Olsen, Wilson, Johnson, Anderson osv.

Madison Johnson, Tailor Anderson och Bradley Olsen ar helt normala och vanliga namn i USA. Tror svenskar att alla amerikaner heter Smith i efternamn? ;) 

Visst har USA ett helt gang fula namn. Jag bor i USA och har ibland svart for att inte skratta nar folk pa riktigt heter Barbara i fornamn eller typ Jackson i fornamn och Johnson i efternamn. eller nar fyra personer pa samma gata heter John... Men ju langre jag bor har och vanjer mig vid vad folk heter, ju fler namn hittar jag som jag gillar. Man maste liksom inte ha svanktatuering for att tycka att Madison eller John ar fina namn.

Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?