Inlägg från: Anonym (tonårssöner) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tonårssöner)

Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?

DenNamnbitne skrev 2014-01-03 08:35:53 följande:
    Jag har extremt stor respekt för föräldrar som ger sina barn dessa vackra namn. Lennart, Göran och Håkan är stiliga svenska namn, jag ser inga fel med dem. Att ge barn namn ur "fel" generation är väldigt smart. Då får barnen fina namn som alla känner till men de är ändå unika i sin åldersgrupp.

Precis så är det med mina söner. Ett av namnen har visserligen nämnts en gång här i tråden men vi gillar det. Även sonen är fullt nöjd med sitt  "vanliga men ändå ovanliga" namn.

Men tråden handlar om vilka namn man inte gillar så här kommer min lista:

Engla

Vilma, känner bara elaka Vilmor

Simon, såååååå tråkigt

Ville, vad ville han?

Teo, Neo

Thea, har en Thea (vuxen) i närmaste omgivningen som jag bara inte kan med

Har en bekant vars tvillingsöner heter Leon och Noel, inget fel på namnen men de blir lite konstiga tillsammans (läs dem baklänges)

Angelika

Ellen

Linus, Hampus, Rasmus

Victor, känner bara "stökiga" pojkar som heter Victor

Robin, har aldrig stött på någon med det namnet som inte varit överdjävlig

Filip

Marina, Martina, låter som båtar

Liam (läs baklänges)

Sanna låter inte klokt i mina öron

Sedan har jag svårt för övermatchade namn på syskon som Moa, Mia, Malin, Märta.......
  • Anonym (tonårssöner)
    Centurione skrev 2014-11-02 14:19:54 följande:
    Malin är absolut helt OK, liksom Elin, Elsa, Lina och Stina. Även om jag personligen föredrar ursprungsvarianten av namn så gott som alltid: Maria, Helena, Elisabeth, Eleonore, Christina o.s.v..

Jo, jag tror att det omedvetet påverkar hur vi ser på människor, faktiskt. Helena känns som en betydligt mer seriös och pålitlig person än Nellie!
    Visserligen är både tråden och det citerade inlägget gammalt men jag vet en familj vars döttrar heter Karin och Kajsa. Låter kanske inte så konstigt men med tanke på att det egentligen är samma namn (Katarina, som förresten är ett av de vackraste namn jag vet) så blir det lite märkligt.
Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?