Skydda SGI vid deltidsarbete
Jag och min sambo har ett barn som är 1,5 år. Förutsättningarna med vår arbetstid är som följer:
-Jag har en heltidsanställning, men skulle vilja arbeta 75% och vara föräldraledig de övriga 25%.
-Min sambo kommer att vara anställd på 50% under 2014, men detta arbete innebär i praktiken en hel del oavlönad övertid.
-Vi behöver kunna ha barnet på förskola 6h per dag.
Hur kan vi maximalt skydda vår SGI under detta år? Om man tittar framåt mot 2015 har jag fortfarande en heltidsanställning och målet är att också min sambo ska ha det då.
Om jag förstår saken rätt kan vi väl bara ta ut max 25% föräldraledighet på vardagar om barnet är på förskola 6h? Så jag skulle väl kunna ta ut det och skydda min SGI helt?
Men kan min sambo då t.ex. ta ut någon föräldraledighet på helger för att inte sänka sin SGI till hälften? Eller finns någon annan bra idé om hur vi kan lägga upp det?
Vore mycket tacksam för snabbt svar på detta då jag har letat efter svar på hemsidan och inte lyckas få telefonkontakt med någon handläggare, och ansökan för januari och framåt brinner i knutarna!