• Anonym (e)
    Äldre 3 Jan 21:58
    8959 visningar
    21 svar
    21
    8959

    Varför är det så viktigt att vara social när man inte orkar?

    Anledningen till att alla tjatar på dig om att du ska vara social är antagligen för att de BRYR SIG OM DIG!!!
    Jag har också en vän som är manodeppresiv, låser in sig och är allmänt svävande när man umgås.
    Ja jag erkänner hon är inte den roligaste vän jag har, men hon är en vän..och varje gång vi ses gör hon mig glad för att hon orkat ta sig ut ur sin lägenhet för att träffa mig..

  • Anonym (e)
    Äldre 3 Jan 22:05
    #7
    Anonym (sanna) skrev 2014-01-03 22:01:58 följande:
    Jag är också manodepressiv, så därför vet jag ju att det är en övergående period. Folk säger att man inte kan sitta hemma och vänta på att det ska gå över, men det kan man visst.

    Jag får ju dåligt samvete gentemot mina vänner för att jag är så tråkig, och det tar så mycket energi att försöka hålla upp fasaden för att vara "rolig" inför vännen. Men du tycker alltså att det är ok att umgås trots att vännen är nere? Du har inga förväntningar på att hon ska vara lika social som vanligt när du tvingat ut henne?
    Jag har inga förväntningar alls på NÅGRA av mina vänner. Alla vänner jag har finns ju där av en anledning..så även hon. Tyvärr går det lågnt mellan gångerna vi ses, mest för att jag är småbarnsmor, jobbar, har hus etc. Hon är sjukpensionerad, har inga barn och alltså manodeprimerad.
    Jag ÖNSKAR  jag kunde hjälpa henne, det kan jag inte mer än att erbjuda min vänskap. Vänd inte dina vänner ryggen, vänner är viktiga även om kanske inte du tycker det.
  • Anonym (e)
    Äldre 3 Jan 22:06
    #8
    Anonym (sanna) skrev 2014-01-03 22:01:58 följande:
    Jag är också manodepressiv, så därför vet jag ju att det är en övergående period. Folk säger att man inte kan sitta hemma och vänta på att det ska gå över, men det kan man visst.

    Jag får ju dåligt samvete gentemot mina vänner för att jag är så tråkig, och det tar så mycket energi att försöka hålla upp fasaden för att vara "rolig" inför vännen. Men du tycker alltså att det är ok att umgås trots att vännen är nere? Du har inga förväntningar på att hon ska vara lika social som vanligt när du tvingat ut henne?
    Vad är det som avgör vad som är tråkigt? Jag är också tråkig ibland, vadå det är väl alla!? Tungan ute
Svar på tråden Varför är det så viktigt att vara social när man inte orkar?