• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (naiv ?)
    Anonym (Jobbigväntan) skrev 2014-01-08 08:41:54 följande:

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

Som du vet så har Sverige tagit emot mängder med flyktingar under de senaste åren vilket gör att systemet är överbelastat.

Om du dessutom tidigare har tagit hit en afrikansk man som ljugit för migrationsverket så har jag full förståelse för att du utreds extra noga.

Eftersom (vad jag vet) det inte är lika många svenska tjejer som söker asyl i Nigeria så kanske det hade varit smartare att du begärt asyl där istället om ni snabbare ville vara tillsammans.

Läste i ett senare inlägg att du var förvånad att han hade stått ut så länge med att vänta på att få uppehållstillstånd. Jag kan upplysa om att många utländska män/kvinnor ser det som en väg in i landet att träffa en svensk medborgare, så jag är själv inte lika förvånad.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (naiv ?) skrev 2016-02-14 21:16:05 följande:

Som du vet så har Sverige tagit emot mängder med flyktingar under de senaste åren vilket gör att systemet är överbelastat.

Om du dessutom tidigare har tagit hit en afrikansk man som ljugit för migrationsverket så har jag full förståelse för att du utreds extra noga.

Eftersom (vad jag vet) det inte är lika många svenska tjejer som söker asyl i Nigeria så kanske det hade varit smartare att du begärt asyl där istället om ni snabbare ville vara tillsammans.

Läste i ett senare inlägg att du var förvånad att han hade stått ut så länge med att vänta på att få uppehållstillstånd. Jag kan upplysa om att många utländska män/kvinnor ser det som en väg in i landet att träffa en svensk medborgare, så jag är själv inte lika förvånad.

Vad tror du att sannolikheten är att en svensk får asyl i Nigeria? Jag skulle vilja påstå att sannolikheten är obefintlig.
  • Anonym (naiv ?)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-02-15 22:59:32 följande:
    Vad tror du att sannolikheten är att en svensk får asyl i Nigeria? Jag skulle vilja påstå att sannolikheten är obefintlig.
    Jag skulle tro att en svensk tjej som är beredd att satsa pengar och sig själv på en afrikansk man inte har några bekymmer att få komma till Nigeria.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (naiv ?) skrev 2016-02-16 18:53:19 följande:

Jag skulle tro att en svensk tjej som är beredd att satsa pengar och sig själv på en afrikansk man inte har några bekymmer att få komma till Nigeria.

Förmodligen inte men knappast med asyl.
  • Anonym (naiv ?)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-02-16 19:43:54 följande:
    Förmodligen inte men knappast med asyl.
    Ok, erkänner att ordet asyl kanske var felaktigt.

Innebörden av mitt inlägg var ju att om man nu vill leva med en afrikansk man och inte hittar någon bland alla de afrikanska män som redan fått asyl i Sverige, så finns ju möjligheten för henne att flytta till Nigeria istället.

Kändes dessutom lite magstarkt att klaga på att man blir utredd om man tidigare tagit hit afrikanska män som ljugit för migrationsverket.

Slutligen så är det naivt att tro att en afrikansk man inte skulle "orka vänta" på en svensk tjej eftersom detta är hans inträdesbiljett till den svenska välfärden.
  • anonym111111lllljollpp

hej har en fråga, min kille har sökt uppehållstillstånd genom samboskap med mig, han är hemma i hemlandet och har pratat med mv och som vi alla vet är handläggningstiden oändlig. Han kommer eventuellt behöva vänta 11 månader!!  han är från ett icke eu land men behöver inte visum i norden utan kan vistas här 3 mån, nu undrar jag, om han tar sig hit i väntan på intervju finns det en chans att mv får reda på det? är det säkrare att flyga till norge och köra över gränsen? tacksam för svar.

• Anonym (naiv ?)
    anonym111111lllljollpp skrev 2016-02-16 20:26:50 följande:

hej har en fråga, min kille har sökt uppehållstillstånd genom samboskap med mig, han är hemma i hemlandet och har pratat med mv och som vi alla vet är handläggningstiden oändlig. Han kommer eventuellt behöva vänta 11 månader!!  han är från ett icke eu land men behöver inte visum i norden utan kan vistas här 3 mån, nu undrar jag, om han tar sig hit i väntan på intervju finns det en chans att mv får reda på det? är det säkrare att flyga till norge och köra över gränsen? tacksam för svar.

Det finns hundratusentals män från icke EU-länder i Sverige, varför hämta hit fler utländska män. Det svämmar ju över av singelmän i landet.
  • LLskzkjzzjJjzjzj

Hej alla, vi ansökte januari 2015 och ett beslut närmar sig med tanke på ett mejl som vi fick. Bifogar det nedan. Min fråga är, vad händer om vi inte bifogar ett nytt pass med giltighetstid på över två år, blir det ett nej som besked? Eller kan man få positivt besked fast att tillståndet då helt enkelt gäller lika länge som passet? Eller blir det avslag på grund av nuvarande pass? Problemet är att vi fick mejlet idag och "deadline" är 2 mars, att ordna med nytt pass och även verifiera på en ambassad etc. tar lite längre tid än vad migrationsverket verkar tro. Passets giltighetstid var ju som verket ville vid själva sökningen, och allt har ju dragit ut på tiden, man kan ju inte plocka ut nytt pass efter nytt pass i tron om att ett beslut närmar sig, och som sagt så är det inget som blir klart på en vecka, säg att tjejen ordnar ett nytt pass imorgon men tänk om ambassaden inte har tid att ta emot och verifiera det innan den 2 mars? Undrar hur verket tänkt här. Men som sagt om vi fortsätter sökningen med nuvarande pass, kan de blis avslag p.g.a det????? OTROLIGT TACKSAM FÖR SVAR...

Viktig information angående ****** pass

I anknytningsärenden krävs det att den sökande ska styrka sin identitet.

Innehavet av ett giltigt pass är det i utlänningslagstiftningen föreskrivna

sättet för en som söker uppehållstillstånd att styrka sin identitet.

Det nuvarande passet är giltigt tom 21 juni 2017. Därmed ber vi er att förnya eller förlänga passet eftersom ett eventuellt tillstånd är giltigt i 2 år, men kan inte utfärdas längre än ett giltigt pass. Därmed uppmanar vi er till att förlänga eller förnya passet.

Migrationsverket önskar att ni inkommer med en kopia av en giltig passhandling senast den 2e mars. Originalhandlingen ska även verifieras på närmsta svenska utlandsmyndighet. Om ingen passhandling inkommer före den 2 mars, och Migrationsverket inte tar del av någon information gällande passhandlingen, kommer Migrationsverket efter detta datum fatta

beslut på befintligt underlag.

• Arnela1991

Hej Smila!

Jag vet inte längre var jag ska söka hjälp, så jag vänder mig till er. Min fråga gäller familjeanknytning.

Det är nämligen så att jag har gift mig i september 2014. Min man är från Bosnien. Vi skickade således en ansökan om familjeanknytning till Migrationsverket i november samma år.

Min man var på intervju i Sarajevo i juni 2015. Sedan inträffade krissituationen med flyktingar och vi hörde aldrig av från Migrationsverket. Först i januari 2016 hörde Migrationsverket av sig och bad oss om komplettering, 2gånger samma månad. Kompletteringarna skulle lämnas in senast den 4/2 annars riskerade min man avslag. Vi hade bara registrerat äktenskapet i Sverige och då fick vi komplettera, vilket vi skickade in då. Sedan krävde de även vigselbevis vilket jag bifogade. Och så fick jag diverse frågor som jag svarade på.

Jag var i Bosnien då, som tur är, ornade med alla papper och skickade in. Väl på plats i Sverige fick jag reda på att vi inte ens fått en handläggare än. Det planerar att kalla mig på muntlig utredning och ansökan finns på Tillståndsenheten i Göteborg.

Jag har kontaktat Migrationsverket i Göteborg, som säger att de för tillfället handlägger ansökningar från maj-juni 2014. Stockholm handlägger ansökningar från november 2014. Jag bad dem om att flytta vår ansökan till annan enhet och sa att jag inte hade problem med att åka till en annan stad för muntlig intervju.

De avböjde med förklaring att ansökningarna handläggs utifrån den folkbokförda adressen. Min vän som är från Göteborg hade handläggare i Norrköping, så hur kan det stämma?

Jag känner mig förtvivlad, ledsen och min psykiska hälsa börjar spåra ur snart. Har jag inga rättigheter i detta? Kan jag ta till juridisk hjälp? Varför kallade dr inte mig på intervju med dessa papper i hand - på en gång?

Tacksam

• Akuza

Hej,

Vet någon hur länge måste man vänta när man får en handläggare?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid